Vestel tarafından geliştirilen “hızlı şarj” istasyonları Türkiye geneline yayılıyor. Zorlu Enerji Grup Başkanı Sinan Ak, İstanbul-İzmir-Ankara yolu üzerinde kurdukları 10 ‘hızlı şarj’ istasyonunu bu yılın sonuna kadar 25’e çıkaracaklarını belirterek “2019 sonunda Türkiye’nin her yerini elektrikli araçla dolaşabilecek şekilde bir sistem oluşturacağız” dedi. 

Vestel’in hızlı şarj istasyonu konusundaki AR-GE çalışmalarını tamamlamak üzere olduğunu belirten Ak, 2019’da seri üretime geçmeyi planladıklarını bildirdi. Zorlu Enerji Solutions (ZES) adını verdikleri hızlı şarj istasyonları ile elektrikli araçların normal şekilde şarj edilebileceğini dile getiren Ak, şu bilgileri verdi: Bu cihazların 300-500 dolar arasında maliyeti var. Bir istasyonda aynı anda dört araç şarj edilebiliyor. İstasyonların sayısını 2018 sonuna kadar 25’e çıkaracağız. 2019 sonunda Türkiye’nin her yerini elektrikli araçla dolaşabilecek şekilde bir sistem oluşturarak 200 ayrı lokasyonda hızlı şarj istasyonu kuracağız ve 10 milyon dolarlık bir yatırım gerçekleştirmiş olacağız. Böylece, Türkiye’nin her tarafına elektrikli araçla gidebilecek şekilde bir hızlı şarj istasyonu ağı olacak. Ayrıca bir de aplikasyon geliştirdik ve hâlâ üzerinde çalışıyoruz. Araçlar, aplikasyon üzerinden rezervasyon yapılıp şarj edilebilecek. Zaten şarj istasyonu arabayı tanıyacak ve ödemesi de uygulama üzerinden kolaylıkla yapılabilecek. Talebe göre de buradaki altyapıyı güçlendireceğiz. 

JAGUAR’I 45 DAKİKADA ŞARJ EDECEK
Uygulama ile ‘rooming’ sistemini de başlatabileceklerine ifade eden Ak, uygulama üzerinden ZES haricindeki şarj istasyonlarından da rezervasyon alınabileceğini söyledi. Sinan Ak, kurulan istasyonların Türkiye’ye bir otomobil bayisinin getirdiği ilk seri üretim ve uzun menzilli elektrikli araç olan Jaguar’ı 45 dakikada doldurduğunu ve bu batarya ile 400 kilometrelik yol gidilebildiğini anlattı. Ak “Elektrikli araçlarda hızlı şarj istasyonlarıyla benzin veya dizel araçlarla karşılaştırıldığında 4-5 kata varan bir yakıt tasarrufu söz konusu. Bu rakam evlerde şarj edildiğinde daha düşük ama daha uzun zaman alıyor. Bu şekilde şarj edildiğinde 400 kilometrede 54 liralık bir elektrik maliyeti çıkıyor ama zaman olarak çok uzun” diye konuştu. Ak, bu kapsamda birçok markanın Türkiye’yi planlamaları arasına almaya başladığını kaydetti.

Yurt dışında da şarj istasyonları kuracak  
ZES kapsamında yatırımın getirisinin üç seneden sonra ancak başlayabileceğini bildiren Ak, elektrikli araçların dağıtım şebekesine nasıl bir yük bindirdiğini araştırdıklarını söyledi. Hızlı şarj istasyonlarını yurt dışında da kurmayı planladıklarını aktaran Ak “Avusturya ve Polonya’ya kadar olan Güneydoğu Avrupa’daki bütün ülkeleri dâhil etmeyi düşünüyoruz. Oralarda şu an elektrikli araç yok, o yüzden olmayan yerde yapmak daha mantıklı” dedi.