Bilgi Teknolojileri ve İletişim  Kurumu (BTK) Başkanı Ömer Fatih Sayan, mobil telefon hizmetlerinden, adlarına düzenlenmiş abonelik sözleşmesi olmadan yararlanan 994 bin 480 kullanıcının, hatlarını kendi üzerlerine kaydettirdiğini belirterek, "Açık hatların önüne geçilmesi amacıyla ön ödemeli bireysel hat sayısına Türk vatandaşları için 15, yabancılar için 3 olmak üzere sınır getirildi." dedi.

Sayan, AA muhabirine yaptığı açıklamada, abonelik sözleşmesi  imzalanmadan ve tüketiciye ait kimlik belgesi fotokopisi alınmadan cep telefonu  hattı verilmediğini ifade etti.

Hattın kullanıma açılabilmesi için ilgili belgelerin eksiksizliği ve  doğruluğunun işletmeci tarafından kontrol edilmesi gerektiğini söyleyen Sayan,  gerekli teyit işleminin İçişleri Bakanlığı Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel  Müdürlüğü Merkezi Nüfus İdaresi Sisteminden yapılması zorunluluğu olduğunu  anlattı.

Abonelik kayıtlarının tam, doğru ve güncel bilgilerden oluşması ve  abonelik sözleşmelerinin işletmeci arşivinde muhafaza edilmesi yükümlülüğünün  bulunduğunu hatırlatan Sayan, şunları kaydetti:

"Kurumumuzca gerekli denetimler yapılmakta ve tespit edilen ihlaller  karşısında idari yaptırımlar uygulanmakta. 2012'de aldığımız kararla, mobil  telefon hizmetlerini kendi adlarına abonelik sözleşmesi olmaksızın kullananların,  kullandıkları hatları kendi üzerlerine kaydettirmek amacıyla abonelik  işlemlerinin gerçekleştirilmesi için 1 Ekim 2013'e kadar süre tanınmış,  sonrasında bu süre 1 yıl daha uzatılmıştı. Düzenleme kapsamında kullanıcılara  sunulan fırsattan yararlanarak kendi adına abonelik sözleşmesi olmaksızın  kullandıkları hatları üzerine kaydeden abone sayısı toplamda 994 bin 480'dir."

Sayan, genellikle ön ödemeli hatlarda kişilerin bilgisi dışında çok  sayıda hat açıldığının tespit edilmesi üzerine, bir kişinin kendi üzerine  alabileceği ön ödemeli bireysel hat sayısına Türk vatandaşları için 15,  yabancılar için de 3 olmak üzere sınır getirildiğini dile getirerek, yine bir  bayi tarafından bir kişi adına açılabilecek ön ödemeli bireysel hat sayısının  sınırlandırılmasıyla açık hatların önüne geçilmesinin hedeflendiğini söyledi.

Mobil telefon hizmetlerinde yeni açılan ön ödemeli bireysel hatta, bir  sefere mahsus olmak üzere hattın kimin üzerine kayıtlı olduğuna dair ücretsiz  bilgi mesajı gönderilmesi kararı alındığını belirten Sayan, şunları  kaydetti:

"Tüketicilerin, üzerlerine kayıtlı mobil telefon hatlarını  öğrenebilmelerine imkan sağlayan Mobil Hat Sorgulama Hizmeti, e-devlet Kapısı ile  entegre edildi. Bu şekilde, herhangi bir mobil hattı olmayan tüketicilerin  bilgileri dışında üzerlerine kayıtlı mobil hat olup olmadığı e-Devlet kapısı  üzerinden sorgulanabiliyor. Üzerlerine kayıtlı hatları öğrenebilen aboneler, rıza  ve bilgileri haricinde açılan hatları ilgili operatörle irtibata geçerek kapatma  imkanına sahip olmuştur. Tüketicilerin, mobil hat sorgulama hizmeti üzerinden  zaman zaman bu kontrolleri yapması istek dışı açılan hatların azaltılmasına katkı  sağlayacaktır."