Medeniyetin giriş kapıları

Düzenleyen:
Medeniyetin giriş kapıları

KÜLTÜR - SANAT Haberleri

“Kapı ihtişamlı olursa, o müessesenin itibarı da yücelir”... Kullanışlarına ve onları üreten uygarlıklara göre kapılar farklı özellikler gösteriyor.

Gizem Duman

Günlük hayatımızda önemsemediğimiz kapıların aslında ülke için önemi mevcut. Şöyle ki o kapı, hem ülkenin özelliklerini hem de mimari yapısını yansıtır. Mesela Orta Avrupa’da en görkemli binalar Adalet Saraylarıdır. Hukuka güveni telkin eder. Osmanlı mimarisinde zaten mevcut olan estetik, zerafet, sanat ve şataraf, bu kapılarda daha bir kendini göstermişti. Fakat Türkiye her konuda ilerlerken, mimaride estetiğini kaybetti. O dev, görselliğiyle kendine hayran bırakan kapılardan geldiğimiz nokta, yanına yaklaşınca kendiliğinden açılan iki cam kanat oldu... İşimiz kolaylaştı ama o zerafetimiz yok olmaya başladı.

Medeniyetin giriş kapıları

Sirkeci Garı, İstanbul’un Avrupa’ya açılan kapısıydı. Gar, bir Alman mimar tarafından 1890’da hizmete açıldı. Garın ön cephesindeki ana girişin iki yanında saat kuleleri bulunuyor. Sirkeci Garı, Marmaray’ın açılışıyla karanlıklara gömüldü.

Medeniyetin giriş kapıları

Dolmabahçe Sarayı’nın içi kadar girişi ve kapıları da görkemli. Çok süslü ve heybetli bir görünüme sahip kapılar sarayla bütünlük sağlıyor. İki kapıdan biri olan Hazine kapısının iki kanadı demirden yapılmış. Kapının girişinde her iki tarafta, yüksek kaideler üzerinde ikiz sütunlar var. Kapının taçlandırılmış üst tarafında bulunan madalyonda I. Abdülmecit’in tuğrası ve Şair Ziver’in kitabesi yer alıyor. 

Medeniyetin giriş kapıları

Yüzyıldan beri binlerce bakıma muhtaç yaşlılara, kimsesizlere, çocuklara ev sahipliği yapan Darülaceze, 1895’te padişah II. Abdülhamit’in fermanı üzerine Okmeydanı’nda kuruldu. Beyaz büyük dekoratif bir kapısı bulunuyor. Kapının üzerinde Osmanlıca ‘Darülaceze’ yazılı. İdare binası, sekiz aceze dairesi, çocuk yuvası, cami, revir, hastane başta olmak üzere 20 binadan oluşuyor.

Medeniyetin giriş kapıları

1864’ten itibaren binlerce gencin geçtiği İstanbul Üniversitesi’nin ana girişi olarak kullanılan görkemli kapı dillere destandır. İstanbul Üniversitesi’nin simgesi hâline gelen ve anıtsal kemerli, birbirine bitişik üç parçadan meydana gelen kapının ana girişlerini oluşturan, ortada büyük bir kemer açıklığı, iki yanında ise daha küçük tarihî kemer açıklıkları vardır. Öte yandan 2014’te restorasyonu yapılan kapıda, öğrencilerin başlattığı ‘tarihimi geri ver’ kampanyasıyla 1933’ten beri Sultan Abdülaziz tuğrasının yerine getirilen TC ibaresinin tekrar tuğraya dönmesi tartışma konusu olmuştu.  

Medeniyetin giriş kapıları

 Dünyanın en büyük çarşısı 550 yıllık geçmişiyle göz kamaştırıyor. Tarihî Kapalıçarşı, kendine özgü havası ve eskiyi yaşatan dokusuyla Osmanlı’nın en çok ilgi gören yapılarından. 22 kapısı bulunan Kapalıçarşı’nın temeli Fatih Sultan Mehmet döneminde atıldı. Çarşının Nur-u Osmaniye ve Beyazıt giriş kapı üstlerinde birer Osmanlı arması yer alıyor.

Medeniyetin giriş kapıları

Osmanlı döneminde sadrazam sarayına Bâb-ı Âlî deniyordu. Osmanlı Devleti, Bâb-ı Âlî’den idare ediliyordu. Arapçada, “kapı” anlamındaki bâb ile Farsça -ı tamlaması ve yüce anlamındaki âlî ile birleşti ve Osmanlıca yeni bir sözcük türetildi. Gülhane’de bulunan Bâb-ı Âlî kapısı ihtişamıyla tarihi bize yeniden yaşatıyor.

Medeniyetin giriş kapıları

1908’de 2. Abdülhamid döneminde hizmete girdi. Günde yüzlerce kişinin girip çıktığı Haydarpaşa Tren Garı, konuşabilse ne hikâyeler biriktirmiştir içinde kim bilir... İstanbul’a dair  hayallerin başladığı yerdir bu kapı. “Seni yeneceğim İstanbul” sözü de dillerde dolanır. 

Medeniyetin giriş kapıları

1905’te hizmet vermeye başlayan ‘Büyük Postane’, isminden de anlaşılacağı gibi Türkiye’nin en büyük postanesi. İstanbul Sirkeci’de bulunan ‘Büyük Postane’ Mısır Çarşısı ve Yeni Cami’ye yakın bir konumda. Birinci Ulusal Mimarlık Akımı’nın ilk örneklerinden. Giriş kapısının üstünde çini işlemeli olarak eski yazıyla “Posta Telgraf Nezareti” yazıyor. Kapısında ve içerisinde Osmanlı üslubu hakim.

Medeniyetin giriş kapıları

Sayfanın görsel olarak en çirkin kapısı. Teknoloji ilerledikçe hayatımız kolaylaştı ama, sanattan ve estetikten uzak, resimdeki gibi basit kapılar ortaya çıktı.

 

 

 

 

 

 

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.
Sonraki Haber Yükleniyor...