İnternet teknolojisinin gelişimiyle birlikte sosyal medya artık hayatımızın her alanında yer almaya devam ediyor. Spordan siyasete her alan bilgi paylaşımının yapıldığı sosyal ağlar artık siyasi partiler içinde seçim öncesi yürütülecek kampanyalar adına önem taşıyor.
Sosyal paylaşım ağlarında yürütülen kampanyaların, yapılan konuşmaların ve sunulan görsel-işitsel içeriklerin seçim sürecini etkileyip etkilemeyeceği sorusunu Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğretim Üyesi ve sosyal medya uzmanı Yrd. Doç. Dr. Ali Murat Kırık açıkladı.
-Sizce Türkiye'de sosyal medya seçimleri ne kadar etkiliyor?
Günümüzde sosyal medya hayatımızın merkezinde yer almaktadır. Gelişen iletişim teknolojileri; Facebook, Twitter, YouTube… vb. gibi sosyal paylaşım ağlarının ön plana çıkmasını sağlamıştır. Sosyal medya karşılıklı etkileşim olgusunun varlığı nedeniyle daha katılımcı bir yapıya sahiptir.
Bu nedenle sosyal medyanın seçimleri etkileyeceğini söyleyebilmek mümkündür. Yapılan görsel, işitsel ve metinsel paylaşımlar seçmenlerin ilgisini çekebilmekte ve fikirlerin oluşumuna yardımcı olabilmektedir. Bununla birlikte seçmenlerin kişisel görüşlerini ya da sorularını milletvekili adaylarına doğrudan yöneltebilmeleri de sosyal medyanın seçimleri etkileyeceğini ortaya koymaktadır. 
-Sosyal medyadan yapılan seçim kampanyalarına bir isim koymak istesek bunun adı ne olurdu?
Açıkçası literatürde şu ana kadar sosyal medyadan yürütülen seçim propagandalarına henüz bir isim konulmuş değil; ancak bu faaliyetlerin tümünü “sosyal lobicilik” şeklinde değerlendirebilmek mümkündür. Çünkü burada da amaç sosyal medya üzerinden kanaatleri, fikirleri etkilemektir.  
-Sizce sosyal medya üzerinden bu propaganda aşamasında 'yok artık' dedirtecek yayınlar yapılıyor mu? Yapılıyorsa bunlara verebileceğiniz örnekler var mı?
Seçim propagandaları özellikle Twitter üzerinden yürütülmektedir. Özellikle kullanıcı görünümlü bot hesaplar üzerinden yoğun bir şekilde propaganda gerçekleştirilmektedir. Özellikle fotoğraflar ve ekran görüntülerine yazı eklenerek oluşturulan capsler rencide edici ve incitici propaganda örnekleri olarak karşımıza çıkmaktadır. Caps kültürü özellikle Türkiye'de son yıllarda oldukça yaygınlaşmıştır. Capsler mizahla bütünleştiğinden dolayı toplum üzerinde bir takım hissiyatlar oluşturabilmektedir. Bütün bunlara ek olarak yine Facebook ve YouTube üzerinden gerçekleştirilen sponsorlu reklamlar da belli bir etki düzeyi oluşturabilmektedir.  
-Sosyal medyada özellikle siyasetten uzak, siyaseti takip etmeyen genç seçmenler mi hedef alınıyor? 
Gençler her daim siyasilerin gözdesi durumundadır. Çünkü genç seçmenin gelecek adına oy verme potansiyeli bulunmaktadır. Bu nedenle siyasetten uzak gençler siyasi partiler adına büyük önem arz etmektedir. Onların etkilenmesi, yönlendirilmesi sosyal medya aracılığıyla daha kolay olmaktadır. Bu nedenle siyasi partiler seçim propagandalarını sosyal medya ile de desteklemekte ve genç seçmeni hedef almaktadır.  Açıkçası sosyal medya üzerinden yapılan seçim faaliyetleri oy kullanacak seçmeni doğrudan etkilemekte ancak fikir sahibi etmektedir. Özellikle sosyal medya üzerinde aktif olan adayların daha fazla oy aldığı geçmiş seçmiş sonuçlarında karşımıza çıkmaktadır. 
-Bu konuda uzman bir kişi olarak seçimler öncesi siyasi partilerin oluşturduğu algı karşısında sosyal medya kullanıcılarına verebileceğiniz tavsiyeler nelerdir?
Öncelikle şunu belirtmek gerekir ki sosyal medya algının ta kendisidir. Özellikle seçim dönemlerinde kullanıcıların oldukça dikkatli olması gerekmektedir. Bilinmeyen, sahte hesaplardan atılan mesajlara, paylaşılan içeriklere seçmenin itibar etmemesi gerekmektedir. Çünkü bu dönemlerde birden çok dezenformasyon yayacak hesaplar açılmaktadır. 1 Kasım öncesi de bu tabloyu görebilmek mümkündür. 
-Oluşan bilgi kirliliğinde neyin yanlış neyin doğru olduğunu kullanıcılar ve vatandaş sizce nasıl ayırt etmeli?
Sosyal medya üzerinden paylaşılan içeriklerin, mesajların, fotoğrafların gerçekliği mutlak suretle karşılaştırmalı bir şekilde teyit edilmelidir. Gerçek kimliği bilinmeyen ve sahte olduğu anlaşılan hesaplara itibar edilmemelidir.