Bürokratik devrim

A -
A +
Devletin "siyâsî irade" ve "bürokrasi" diye iki esas unsuru vardır. Siyasi irade, karar merciidir; seçimden seçime değişir. Memurîn sınıfı/bürokrasi ise mesleğe intisaptan emekliliğe kadar devam eder. Bürokratlardan bazıları, devletin işlemesine veya işlememesine dair çare ve hile ne varsa gayet iyi bilirler. Son yüz yılda en fazla şikâyet neye dair olmuştur? Diye bir araştırma yapılsa birinci sırayı bürokrasinin alacağı kesindir. "Bugün git, yarın gel!" tarzı işkencelerden, hantal devlet gerçeğine kadar bütün şikâyetlerin sebebi bürokrasidir. Her teferruata giren devlet, sonunda bir kısım çıkarcı memurlara rüşvet, engelleme ve vatandaşa eziyet kapısı olmuştur.  İktidarlarla şişmiş, iş kapısı hantal bürokratik devlet manzarasından ilkin Turgut Özal reformlarıyla kurtulmaya başladık.Başbakan Ahmet Davutoğlu'nun açıkladığı ve "devrim" denmeye layık yenilikler bize Özal reformlarını hatırlattı:Ehliyet ve pasaport nüfus müdürlüğünden alınacak. Doğumdan ölüme medeni hali alakadar eden muameleler e-devletten yapılacak, bir dilekçeyle soy ismi değiştirilebilecek, uyuşturucu satıcılarıyla yüzlerini maskeyle gizleyenler terör suçundan yargılanacak, İçişleri bakanlığı yeniden yapılandırılacak, emniyet genel müdürlüğü güçlendirilecek, Jandarma ve sahil güvenlik içişleri bakanlığına bağlanacak, internet suçları hayatta işlenen suçlar gibi ceza görecek, üst ve araç arama zorlaştırılacak vs.Bunlardan bir hususa itirazımız var:Jandarmanın topyekun lağvı gerekir. Büyük şehirlerde köylere kadar her yer mahalle olmuştur. Buralar artık polis sahasıdır. Jandarma yerine Kır Polisi kurulabilir. Tamamen profesyonel olmalı. Mevcut teklif, çift başlı bir netice doğurur. Belli rütbeye kadar içişleri, oradan yukarısına YAŞ bakacak deniyor. Bu sıkıntılara yol açar.Bir de teklifimiz var:İçişleri bakanlığı yeniden yapılandırılacağına göre o  şunları da düşünmeli. Merkez valiliği insan kaynağı israfıdır. 81 Vilayette 81 vali mevcut. Buna karşılık bu sayıya yakın miktarda da merkez valisi bulunmakta. Faraza bir yıl valilik yapan bir meslek mensubu 11 yıl bekliyorki sıra kendisine gelsin. Büyük şehirlerde kaymakamlar da değerlendirilemiyor.Bu husuta iki teklifimiz var:1.Valilikle belediye başkanlığı ve kaymakamlıkla belediye başkanlığı birleştirilerek seçilmeleri yoluna gitmeli. Vali, kaymakam gibi yeni bir isim verilebilir. Bölünme kaygısı yüzünden bu güne kadar adım atılmaması bir fayda temin etmemiştir.2. Şayet Vali-Belediye Başkanı, Kaymakam-Belediye başkanı bütünleşmesine gidip seçim esası getirilmeyecekse o zaman valilik sözleşmeli bir makam olmalı. Devlet uygun gördüğü kimseyle 5 yıl süreyle mukavele yaparak en yüksek devlet memuru maaşıyla vali tayin etmeli. Beş yıl sonra isterse sözleşme yenilenmeli. Sözleşmesi yenilenmeyen kendi işine, mesleğine dönmeli. Kaymakamlar 3 ilçenin birden kaymakamı olmalı. Belki o ilçeler birleştirilmeli.  Yukarıdaki yenilikler hayata geçtiğinde muhtarlık da lüzumsuz hale gelecektir. İdari reform yapılacak alanlardan biri de askeriyedir. Askerikte de tamamen profesyonelliğe gidilmesi gerekmekte.  
UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.