Medyada her gün farklı diyet listeleri yayınlanıyor. Kimisi 1 haftada 10 kilo vermeyi vaad ederken kimisi çok yiyerek de zayıflayabileceğinizi söylüyor. Peki esas olan nedir? Konuyu uzmanlarına sorduğumuzda onlar bize hep aynı cevabı veriyor: Kilo zamana yayılarak ve sağlıklı beslenerek verilir!

Kilo vermek için neler yapmamız gerektiğini hepimiz biliyoruz ancak bunları uygulamak zor olabiliyor. İradeyi uzun süre korumak her zaman mümkün olmuyor. Bazen sürekli bir diyet listesine bağlı kalmaktan sıkılıyoruz bazen spor yapmayı istemiyoruz. Ve sonunda eğer kilo vereceğimize olan inancımızı da kaybedersek diyet yapmaktan tamamen vazgeçerek eski beslenme şeklimize geri dönüyoruz.

Kilo vermeyi,sağlıklı olmayı, estetik bir görüntüye sahip olmayı herkes ister. Bunun ilk şartlarından biri de uygun kiloya ve fiziğe sahip olmaktır. Peki kilo vermek bize söylendiği gibi kolay mıdır? Küçücük bir hapı yutarak ama her istediğimizi yiyerek nasıl kilo verebiliriz? Sonu hüsran olan çabuk zayıflamaların en kötü sonucu kiloların hızla ve daha da fazla geri alınmasıdır.

Diyet yapmak ve zayıflamak bir sanat işidir. Uzmanından aldığınız yardımlarla adım adım, sağlığınızı kaybetmeden zayıflamak kalıcı bir sonuç verecektir. Biz de herkesin merak ettiği bu konuyu uzmanıyla görüştük. Diyetisyen Sena Kayır Yurdakul bize sağlıklı bir şekilde zayıflamanın püf noktalarını anlattı. Zayıflamanın zamana yayılması gerektiğini söyleyen Diyetisyen Yurdakul sorularımıza şöyle cevap verdi:

Doğal beslenmenin önemli şartları nedir?

Doğal beslenme günümüz koşullarında ve şehir hayatında kolay ulaşılır olmasa da, tüm imkanlarımız doğrultusunda katkı maddesi yüksek olan besinlerden uzak durarak kendimiz için en doğalını seçmeliyiz.Doğal beslenmeyle ilk başta kilo kontrolünü sağlarız. Ama esas konu olan çağımızın hastalığı kanserle savaşmanın en önemli koşuludur. Bu konuda benim önerim gün ortasında veya akşam "ben şuana kadar ne kadar paketli gıda tükettim" sorusunu kendimize yöneltmek olmalıdır. Zamanla vücudunuz serbest radikallerden arınacak ve sizin de alışkanlıklarınız değişecektir.

Kilo vermek istiyorum fakat veremiyorum bu şekilde mutsuzum nereden başlamalıyım?

Kilo vermek isteyen tüm danışanlarımın genelde hep bahaneleri ile karşı karşıya kaldım. Aslında temel esas o bahaneyi bulmaktır. Benim ilk önerim diyet sürecini uzun zamana yaymanın faydalı olduğu bilincinde olmaktır.Bir de diyete başlangıçta tamamen yaşam şeklini bir anda tepe takla yapmak yerine yavaş ve kalıcı değişiklikler yapma tavsiyesini veririm. Örneğin bir tatlı yasak diye onu tamamen bırakmak yerine bir porsiyonla sınırlamak ve onuda günün erken saatine almak çok önemli bir detay. Tek yasağım ise akşam yemeleri.

Kişiyi sağlığından etmeyecek bir diyet listesinin besin çeşitliliği nasıl olmalıdır?

Diyette en önemli konu çeşitliliktir başarılı bir diyet bu şekilde olur. Süt grubu, karbondihrat grubu, meyveler, sebzeler,kuruyemişler ve et grubu olmazsa olmazlardandır. Hatta yağ da tahmin ettiğinizin aksine diyette olması gereken gruplardan biridir.

Her hafta ve her ay verilmesi gereken ortalama kilo oranı nedir?

Kilo vermek zamanla kıyaslanacak bir dönem asla değildir. Verdiğiniz kilo aldığınızla ve aldığınız kiloda ne sürede kaldığınızla alakalı olarak hızıda verirken değişir. Hızlı alınan kilo hızlı, yavaş alınan kilo yavaş verilebilir. Fakat her bünyede aynı olmaz. En önemlisi vücut yağını azaltmaktır. Ben danışanlarıma vücut ağırlığının %1-2 sini haftalık olarak vermeyi uygun bulurum. 70 kg lik bir insanın haftada 1 kg vermesi en sağlıklısı olarak tanımlanabilir.

Karbonhidratı tamamen hayatımızdan silmek, aç kalmak, gün içindeki öğünleri en aza indirmek... Bunlar doğru davranışlar mıdır? Danışanlarınıza bu konularda neler öneriyorsunuz?

Karbonhidrat bizim günlük beslenmemizde %45-55 oranda olmalıdır. Günümüzde yapılan en hatalı diyetler ekmek grubunu diyetten tamamen çıkarmaktır. Karbonhidrattan yoksun diyetler vücutta keton cisimciklerinin oluşmasına sebep olur. Bu uzun sürede karaciğer ve kalp yetmezlikleri oluşturabilir. Zaten bu şekilde verilen kilolar kalıcı olmamaktadır. En ideal ve basarılı kilo verme yöntemi az az ve sık sık beslenme ile sağlanmaktadır. Günde 5-6 öğün beslenme ile verilen kilolar kalıcı ve yağdan olduğu bilinmektedir. Ara öğün yapmak diyete başlayanlarda kazanılan en sağlıklı davranışlardan biridir.