CANAN ERASLAN - Her gün önünüze çıkan bütün zayıflama tavsiyelerini, diyet yöntemlerini dinliyor, okuyor, izliyorsanız, kilolarla probleminiz var demektir. Bunu çözmek için de geçen hafta kararlı olmanın önemine dair tavsiyeleri sıralamıştık. Bu hafta da "şehir efsaneleri" halinde yayılan ama bir türlü önü alınamayanlara göz atalım diyorum. Doğru olup olmadığını bilmediğimiz, yine de "ya işe yararsa" diye uygulamaya çalıştığımız, her daim aklımızın bir köşesinde tuttuğumuz yöntemler bunlar... E adı üstünde; şehir efsanesi...
Yeme-içmeyi kısmadan zayıflama derdinde olanların ilk aklına gelenlerden olan streç film sarma konusu... Bu iddiayla bir dönem plastikten yapılma zayıflama eşofmanları sarmıştı piyasayı. Konuyu Diyetisten Emre Uzun'a danıştık. "Streç sarsam belime, ne geçecek elime" dedik Sayın Uzun'a... Cevabı, "Saunaya girmek, beline streç film sarmak... Bunlar vücuda hızlı su kaybettirdiği için insanlar zayıfladığını düşünür. Terlemenin bedeni temizlemeye faydası var elbette ama fazlası sağlık sorunlarına sebep olabilir. Bu da hızlı nefes alıp verme, yorgunluk, kabızlık gibi belirtilerle kendini gösterir" şeklinde oldu. Herkese günde en az 12 bardak su içmesini de 'şiddetle' tavsiye eden Emre Uzun, diyetisyenle birlikte sağlıklı beslenme ve kilo alıp-vermeye karar veren kişilerin sosyal yaşamdan duydukları, kulaktan kulağa yayılan zayıflama hikâyelerinin gerçeğini bilmek istediklerini anlatıyor. Kendisine en çok yöneltilen sorular arasında da ilk sırada "Streç işe yarar mı?" sorusunun geldiğini, ardından "Yoğurt kürü işe yarar mı?", "Ev işi spordan sayılmaz mı?", "Zaten zeytinyağı kullanıyorum, azaltmasam olmaz mı?" şeklinde sıralandığını ifade ediyor.

Hamburger ve pizza olan diyet yok mu?
Diyet deyince akla "1 kibrit kutusu peynir, 3 tane zeytin" diye başlayan tarifler gelir. Fakat kişiye özel diyet planlandığında kalori miktarları, kaçamak ihtimallerine göre de yapılıyor. Bitter çikolata, belki sütlü tatlı, ölçülü miktarda dondurma ile 'tatlı krizleri' frenlenebiliyor. Hatta hamburger ve pizza bile ölçülü olmak kaydıyla kişi diyetine eklenebiliyor. Ancak diyet dışında yapılan ve 'tatlı' gibi görünen kaçamaklar, kilo olarak dönebilir. Bu durumda da "Su içsem yarıyor" yakınmaları başlar, diyetten umut bile kesilebilir. Siz en iyisi diyetisyeninize 'vazgeçemediğiniz' besinleri söyleyin. O da araya bunlardan sıkıştırsın. Tatlı krizlerinde ayrıca kuru meyveler de yatıştırıcı olabilir.

Yoğurt kürü işe yarar mı?
Yoğurt, pul biber ve limon suyundan oluşan bu kür oldukça popüler. Yoğurt, içerdiği kalsiyumla beraber zayıflamaya yardımcıdır, pul biber metabolizmayı hızlandırır ve limon suyu da diüretik etkisi ile zararlı maddeleri vücudumuzdan atmaya yardımcı olur. Ama porsiyona dikkat.

Ev işleri de spor sayılır mı?
Bulaşık, yer silme, süpürme, yemek yapma işlerinde 1 saatte harcanan kalori 90 kilokalori civarında iken, 1 saatlik yavaş tempoda yürüyüş ortalama 180 kilokaloriye denk gelir. Bu da 6 yemek kaşığı makarnaya karşılık gelir.

Zeytinyağını da azaltacak mıyım?
En büyük hatalardan biri de zeytinyağının, diğer yağlara göre daha sağlıklı olması sebebiyle azaltılması gerektiğinin düşünülmemesi. 1 tatlı kaşığı yağ 45 kilokaloridir. Salatanın üzerinde gezdirdiğinizi varsayarsak en az 5-6 tatlı kaşığı yağ koymuş olursunuz. Bu sebeple az miktar sanıp eklediğiniz zeytinyağı bile kilo almanıza neden olabilir. Salataya 1 tatlı kaşığı zeytinyağı yeterli olur.

Ara öğünleri atlasam?
Öğün atlamak bir sonraki öğüne daha aç girmemize ve daha fazla miktarda yemek yememize sebep olur. Günlük almamız gereken kaloriyi 3 ana 3 ara öğüne bölmek metabolizmamızı hızlandırır. 

Alkali su zayıflatır mı?
Suyun zaten zayıflatıcı etkisini biliyoruz. Karbonatla veya özel alkali damlalarla suyu alkali yapmak vücudun asit dengesini sağlar ve metabolizmayı hızlandırır. 3 litre suya 2 tatlı kaşığı karbonat eklemek yeterli olur. Daha fazlası midede rahatsızlığa yol açabilir.

Armut yesem karnım erir mi?
"Armut yesem karnım erir mi" veya "Muz yesem basenler gider mi?" gibi sorular da var. Ama ne yazık ki, böyle inanılmaz bir yöntem söz konusu değil. Bölgesel zayıflamayı, o bölgeye 
özel egzersiz sağlar.

Kan grupları ve kilo etkisi nedir?
Kan grubuna göre diyet çok popüler ama hiçbir bilimsel temele dayanmadığını söylüyor Emre Uzun. Kişileri kan gruplarına göre sınıflandırmak, metabolik hastalıkları olanları ve olmayanları aynı kefede değerlendirmek, yanlış besin grupları alınmasına sebep olarak diyeti zararlı bir şekle çevirebiliyor.