ZİYNETİ KOCABIYIK

Uyku, vücudun dinlenmeye geçtiği, hücrelerin kendini onardığı, sağlıklı yaşam için gerekli hormonların salgılandığı, olmazsa olmaz günlük aktivitelerden biridir. Uyku ile kanserden trafik kazalarına, okul başarısından psikolojik problemlere kadar birçok konunun ilişkisi bilimsel çalışmalarla ortaya konmuştur. Bu konudaki son çalışmalar güçlü bir hafıza ile kaliteli uyku arasında bağlantı olduğunu ortaya koyuyor. 
3 KİŞİDEN BİRİ “UYKUSUZ”
Türkiye’de 3 kişiden birinin, uyku bozuklukları problemiyle mücadele ettiğini söyleyen Medical Park Bahçelievler Hastanesi Nöroloji Uzmanı Yrd. Doç. Dr. Emir Ruşen,  uykusuz kalındığında bozulan ilk işlevlerden birinin de hafıza, dil yetenekleri, soyut düşünme ve değerlendirme gibi bilişsel fonksiyonlar olduğunu belirterek, “İyi uyku, güçlü hafızayı getirir. Ne kadar uyuduğunuzdan çok ‘gerçekten’ uyuyup uyuyamadığınız önemlidir. Kimimiz horlama ve uykuda soluk kesilmesi gibi sebepler yüzünden sağlıklı uyuyamamaktan şikâyet ederken, kimimiz de uykuya dalmakta problem yaşıyor. Gün içinde ofiste, hatta direksiyon başında uyuklayanlar ise iş kaybının dışında tehlikeli kazalar yaşama riski taşıyor” dedi.
SAĞLIKLI UYKUNUN KRİTERLERİ
Uyku ile ilgili olarak en çok merak edilen konulardan biri yeterli uykunun günde kaç saat olduğudur. Yeterli uyku kavramının kişiden kişiye değiştiğini söyleyen Dr. Ruşen, önemli kriterin ‘ertesi gün verimli hissetmek’ olduğunu belirterek bu konuya şöyle açıklık getiriyor:
“Klasik olarak yeni doğan bir bebek günde 14-16 saat kadar uyuyabilir. Yetişkinler ise günde ortalama 8 saat uyku ihtiyaç hissederken ileri yaşlarda uyku süresi ve derin uykuda geçen süre kısalır. Sabahları dinlenmiş bir şekilde uyanıyorsanız, gündüz saatlerini uykunuz gelmeden enerjik bir ruh haliyle geçiriyorsanız, dalgınlığınız, bir konuya odaklanma sorununuz, unutkanlığınız, sinirli bir haliniz yoksa kendinizi halsiz hissetmiyorsanız, gece uykuya dalmakta zorlanmıyorsanız, uykuya daldıktan sonra sık sık uyanmıyorsanız sağlıklı bir uykunuz var demektir.” 
UYKUDAN FEDAKÂRLIK ETMEYİN
Günümüzde hepimizin en çok şikâyet ettiği konulardan biri de yakın dönemli olayları hatırlayamamak. Çevremizde pek çok kişi yeni tanıştığı kişilerin isimlerini, hatta bazen yakın arkadaşlarının isimlerini; okuduğu kitabın, izlediği filmin ismini; arabanın anahtarını nereye koyduğunu, kapıyı kilitleyip kilitlemediğini hatırlayamamaktan şikâyet ediyor.  Uyku bozukluklarının hafızayı da bozduğunu söyleyen Dr. Ruşen, “Bilimsel çalışmalar uykunun nöronlar arasında sinapstik bağlantılar oluşturmayı teşvik ettiğini söylüyor.  Dolayısıyla öğrenciyseniz daha kolay öğrenmek, çalışansanız işinize daha iyi konsantre olmak, ev kadınıysanız da günlük enerjinizi düşürmemek uykunuzdan fedakarlık etmeyin” diye konuştu.