CANAN ERASLAN

Hareketsiz hayat, düzensiz beslenme ve yiyecek tercihleri... Bu üçlünün ortaya çıkardığı ilk olumsuzluklardan biri aşırı kilo ve obezite... Tabii ardından sayısız hastalık... Bu hastalıklara müdahale eden uzmanların ilk önerisi de spor ve düzenli beslenme. Bu iki öneri o kadar önemli ve yerinde ki, her yaş, cinsiyet ve kesimden insan sağlıklı yaşamak için spor yapmaya başladı. Bol yıldızlı otellerin spor ve fitness salonlarının ardından her sokağı spor salonu sardı. Fiyatları aylık 80 liradan başlayıp 1500 liraya kadar yükselen, lüks otellerde çeşitli unsurlarla zenginleştirilip yükseltilen fiyatlar var. Spor şart, maddi imkân kısıtlı, zaman da epey darsa, evde spor kaçınılmaz oluyor. Bunun için de televizyonlarda her saat bulabileceğimiz egzersiz ve spor programları yetişiyor imdada. Ancak 'çare' olarak sarıldığımız bu programlar yarar yerine zarar getirebilir. Çünkü birçoğumuz bedenine uygun sporun ne olduğunu bilmiyor. Küçük bir hareketle sakatlanacağını, omurgasının bozulacağını da...
Profesyonel bir sporcu değilseniz ve yeni başladıysanız, mutlaka bir uzmandan yardım almanızı tavsiye ediyor Doçent Doktor Çağatay Öztürk. Aksi halde bilinçsizce yapılan bir hareket omurgaya ciddi zararlar verebilir ve hatta bu zarar kalıcı olabilir. Öztürk, kronik bel ağrısı, sırt ağrısı olanlar için yasak hareketleri sıralarken, spor aktivitesinin, kişinin fiziksel yapısı kadar psikolojisini de etkilediğini vurguluyor...

Sporda bunlar yasak!..
∂ İnternetten izlenen videolar herkeste aynı etkiyi yapmaz. Sporcu değilseniz ve yeni başlıyorsanız uzman yardımı olmadan hangi sporu yapacağınıza karar vermeyin. Aksi halde kendinize ciddi zararlar verebilirsiniz.
∂ Kronik bel ağrısı, sırt ağrısı çekiyorsanız yasak hareketler var. Bele yüklenmek bunlardan biri. Ağırlık kaldırmayın, karın içi basıncı artırıcı hareketler yapmayın ki omurganız zedelenmesin.
∂ Pilates, ev için çok uygun bir spor. Bedenin esnemesini sağlıyor. Ancak uzmanla yapmak şart. Bir egzersizden diğerine geçişteki ara bile çok önemli.
∂ Yeni başlarken bel ve omurga güçlendirici hareketler önemli.
∂ Malzeme seçimi, spor türü seçimi kadar önemli.
∂ Omurgasında rahatsızlığı olanlar daha yüksek mat minderi kullanmalı.