Gaziantep Üniversitesi Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı'ndan Prof. Dr. Haluk Savaş, gün ışığı ile bağışıklık sistemi arasında sıkı bir ilişki olduğunu söyleyerek "Yediklerimiz ve içtiklerimizle, sporla, gereksiz kimyasallara maruz kalmayarak korumaya çalıştığımız vücudu aslında en iyi koruyan şey sağlıklı bir uykudur. Vücuttaki tüm kimyasal işlemlerin %10'unu kontrol eden melatonin adını verdiğimiz hormon sadece karanlıkta uyurken salgılanır. Melatonin hormonu sayesinde bağışıklık sistemimizi güçlü tutabiliriz. İyi bir uyku, kanserden, kalp hastalıklarına ve psikiyatrik hastalıklara kadar birçok ciddi sağlık sorunlarından korur" dedi. "İyi bir uyku köylülerin uyuduğu uykudur"diyen Prof.Dr. Savaş, En geç 23.00'de yatıp, 07.00'de kalkmak gerekir. Fazla uyku depresyonu tetikler, az uyku ise aşırı hareketlilik, umursamazlıkla ortaya çıkan "manik kişilik bozukluğu"na yol açar" diye ekledi.
ÇOCUĞUN GECE LAMBASINI KAPATIN

5. Uluslararası Psikofarmakoloji Kong-resi'nde ışıkta uyunan uykunun değersiz  ve aynı zamanda tehlikeli bir uyku olduğunu belirten Prof. Dr. Savaş, "Yapılan çalışmalar ışığa maruz kalarak uyuyançocuklarda daha fazla lösemi görüldüğü ortaya konmuştur.Melatonin salınamaması nedeniyle vücudun savunma sistemi iyi çalışmamaktadır. Kötü uyunan bir uyku günlük zihinsel performansı azaltabileceği gibi şizofreni gibi ciddi akıl hastalıklarını da artırıyor. Nasıl ateş enfeksiyon hastalıkları için belirti ise psikiyatrik hastalıkların belirtisi de uyku düzeninin bozulmasıdır uykuyu düzenlemediğimiz sürece psikiyatrik hastalıkları tedavi edemeyiz" dedi.
GECE VARDİYASI ÖMÜRDEN ÇALIYOR
Vardiyalı çalışanların da risk altında olduğunu hatırlatan Prof. Dr. Savaş "Van 100. Yıl üniversitesi'nde yapılan bir araştırma, vardiyalı çalışmada vücudun savunma sistemini yıkan oksidatif stres parametrelerinin yüksek olduğunu, bu kişilerin ağır hastalık riski altında olduğu gösterildi. Yurt dışında yapılan bir araştırmaya göre, vardiyalı çalışan kişilerde ortalama yaşam süresi 4-5 yıl kısalıyor" dedi.
İYİ BİR UYKUNUN KURALLARI:
Her gün aynı saatteuyuyun, aynı saatte uyanın.
Günde 7 saatten az, 9 saatten fazla uyumayın
Pazartesi sendromu yaşamamak için, haftasonu da hafta içi uyku düzeninizi sürdürün.
 Gece lambası kullanmayın, tamamen karanlıkta uyuyun.
Ziyneti Kocabıyık
TÜRKİYE GAZETESİ