ODTÜ Teknokent'te Ar-Ge çalışmalarını sürdüren ANDAR Elektromekanik Sistemler bünyesinde çalışan mühendisler de bu çabalara geliştirdikleri özgün ürünlerle destek oluyor.

Şirketin İş Geliştirme Müdürü Gökhan Koyuncu, "İHA'larda kanadı, kuyruğu elektrik ile hareket ettiren sistemlerle uçmak zorundasınız ama bu ürünler şu an için dünya çapında emniyeti tam olarak ispatlanmış ürünler değil. Biz de elektrikle çalışan, emniyeti artırılmış, hidroliğe alternatif hareket sistemleri ailesi ortaya çıkarmaya karar verdik. Türkiye'de geliştirilen İHA'lara entegre edilen ürünler, 10 bin saatin üzerinde uçuş sürelerine ulaştı. Sahadan gelen bilgilerle sürekli iyileştirmeleri yapılıyor" dedi.

"İHA'ların emniyet seviyesi artacak"

Uçağın kendisinden başlayarak parçalara kadar inen emniyet hedeflerinin olduğuna dikkati çeken Koyuncu, böylece uçağın düşme ihtimalinin minimize edilmeye ve olumsuz bir durumda da zaiyatın en az olmasına çalışıldığını ifade etti. Sivil havacılık ile İHA'ların hedefleri arasında önemli farklılık bulunduğuna işaret eden Koyuncu, şunları kaydetti:

"İnsansız hava araçları içinde insan olmaması, özel izinle askeri hava sahasında uçması ve sivil uçaklarla çok da yakın kullanılmaması nedeniyle düşük emniyet seviyesine tüm dünyada şu an için tamam deniliyor. Çok yakın zamanda sivil uçak inecek, arkasından insansız hava aracı inecek, arkasından tekrar sivil uçak inecek şekilde bir kullanım hedefleniyor. Dolayısıyla bunun için emniyet seviyesinin yükselmesi bekleniyor ve birçok ekip bu konuda çalışıyor. Bunun için birincisi uçakta kullanılacak tüm parçaların uçağın emniyetini sivil havacılıktaki seviyeye yükseltmesi, ikincisi pilotun gözüyle görüp birtakım şeylere karar vermesi gibi, havada karşılaşılabilecek planör, paraşütçü gibi unsurları tespit edip ondan kaçınılması gerekiyor. Tüm bu ihtiyaçlara yönelik olarak İHA'lar açısından yeni teknolojilerin geliştirilmesi gündeme gelecektir."