CANAN ERASLAN

Mersin
Türkiye'de 280 mağaza ile faaliyet gösteren teknoloji perakendecisi Teknosa, "Kadın İçin Teknoloji" hareketinde 15 bin kadına ulaştı. 2000 yılında 5 mağazayla kurulan, bugün 2500 çalışanla 280 mağazada faaliyet gösteren ve 15'inci yaşına kadar 1 milyar lira yatırım yapan Teknosa'nın Kadın İçin Teknoloji Projesi 2007'de başladı. 9 yılda kadınlara ücretsiz bilgisayar ve internet eğitimi verilen projede, 15 bin kadına ulaşıldı. 2 gün 3'er saat olarak hazırlanan eğitimlerde, bilgisayarın nerelerde kullanıldığı, temel kavramlar, internete giriş, e-posta gönderimi, Microsoft, Excel ve Powerpoint programlarının genel uygulamaları ile son yıllarda hızla büyüyen sosyal medya kullanımı yer alıyor. 2015 yılında 8 merkezde (Lüleburgaz, Gaziantep, Amasya, Siirt, Tunceli, Kırşehir, Malatya, Elazığ) eğitim verildi. 2014'te projenin gerçekleştiği Mersin'den gelen yoğun talep sebebiyle bu kentte yeniden başlayan eğitimler, Toros Üniversitesi'nde gerçekleşti.
Teknosa Genel Müdürü Bülent Gürcan, proje başladığında kadınlarda bilgisayar kullanım oranının yüzde 23 olduğunu, bugün TÜİK verilerinin bu oranın iki katına ulaştığını gösterdiğini ifade etti. Bilgisayar kullanım oranının artışında kadınların erkeklerden daha önde olduğunu ifade eden Gürcan, sertifika töreninde katılımcılarla bir araya geldi, taleplerini dinledi. Bir grup kadın gazetecinin de izlediği törende, kadınlar tecrübelerini paylaştı. Eğitmenler ise kadınların en fazla 'mause' kullanmada zorluk çektiklerini belirterek, "Öğrendikten sonra önce çocuklarının bilgisayarda neler yaptığını merak ediyorlar. Ardından hemen sosyal medyaya giriyor ve gruplar oluşturuyorlar. Bazıları da el emeği göz nuru ürünlerini internet üzerinden satmaya başlıyor" dedi.
Oğluma takip isteği gönderdim, reddetti
Sertifika törenine katılan kadınların ilginç hikâyelerini de dinledik. Bir kadın, "Bilgisayarı öğrenince sosyal medya üzerinden oğluma arkadaşlık teklifi gönderdim, kabul etmedi" derken, 44 yaşında 2 çocuk sahibi olan bir ev hanımı da, Toros Üniversitesi Endüstri Mühendisliği bölümünde okuyan kızından bu eğitimin haberini aldığını söyledi. 12 yaşındaki kızıyla eğitime katılan kantin işletmecisi bir kadın da bilgisayar öğrendikten sonra işinde daha iyi olduğunu hissettiğini ifade etti. 

Kadınlar telefondan vazgeçmiyor

Sabancı Topluluğu'nun kadınların iş hayatına daha çok dahil olmaları amacıyla başlattığı projelerden bahseden Teknosa Genel Müdürü Bülent Gürcan, şu bilgileri paylaştı:
¥ Teknosa merkezde kadın çalışan oranı yüzde 40, mağazalarda yüzde 20.
¥ 55 yaş üstü kadınların yüzde 50’si “cepten vazgeçemem” derken bu oran 18-24 yaş grubunda yüzde 84’e çıkıyor.
¥ Genç kadınlar, televizyonu çok da önemsemiyor. 18-24 yaş arası kadınlarda televizyondan vazgeçememe oranı yüzde 7’de kalırken, bu oran 55 yaş üstü kadınlarda yüzde 39’a çıkıyor.
¥ Kadınlar, hayatını en çok kolaylaştıran ürünün çamaşır makinesi olduğunu söylüyor. Cep telefonu ikinci sırada.
¥ Mobil internet kullanımı kadınlarda yüzde 69, erkeklerde yüzde 39 seviyesinde.
¥ Kadınların yüzde 25'i online alışveriş yapıyor. 
¥ Kadınlar teknoloji ürünü almadan önce, yakın arkadaşına danışıyor, sosyal medya mecralarından araştırma yapıyor, forumları okuyor ve mağazaya gidip satın alıyor.
¥ En çok akıllı telefon, saç kurutma makinesi, çamaşır ve bulaşık makinesi ile epilatör satın alıyorlar.