Her geçen gün popülerliğini artıran kapalı sosyal ağlar, sosyal medyada dengeleri değiştirdi. Bu ağlar Facebook ve Twitter gibi sektörün öncülerine rakip olmaya başlarken, troll hesaplara da son verdi.

Sosyal medyada Facebook ve Twitter gibi klasik ağların alternatifleri artıyor. Mobil internet kullanımının yaygınlaşması, mahremiyet ve gerçeklik arayışı "kapalı sosyal ağlar"ı popülerleştiriyor. Her geçen gün yeni bir kapalı sosyal ağ uygulaması tanıtılırken, bu mecralar milyonlarca kişi tarafından kullanılıyor.

Kapalı sosyal ağların popülerleşmesi, gerçek olmayan kişiler adına açılan ve kamuoyunu yönlendirmek için kullanılan troll hesap sorununa da çözüm oldu. Troll hesapların açılmasını engelleyen "kapalı sosyal ağlar", kullanıcılara daha iyi deneyim yaşayabilecekleri bir sosyal ortam sunmaya başladı.

Troll hesap yok, sadece gerçek kişiler var
SnapChat, Path ve Peach gibi çoğu "kapalı sosyal ağ"da gerçek kişiler dışında kullanıcı hesabı oluşturulmasına izin verilmiyor. Bu durum "troll"lerin bu ağlara sızmasını engelliyor.

Kişisel bilgi ve paylaşımların sadece kısıtlı ve özel olarak seçilebilen bir kitle ile paylaşılabildiği bu tür ağlara üye olabilmek için telefon numarası onayı gerekiyor. Bu uygulamaların büyük bölümünde bir telefon numarası ile sadece bir hesap açılabiliyor.

Telefon numarası ile onay işlemi yapılarak Twitter'da olduğu gibi bir kişinin yazılımlar kullanarak on binlerce sahte hesap açma durumu söz konusu olmuyor.

"Troll hesaplar kullanılarak provokasyon yapıldı"
AA muhabirine konuşan İnternet Gazeteciliği ve Blog Derneği (İGBD) Başkanı Sinan Tunç, "troll"lerin sosyal medyayı psikolojik bir savaş alanına çevirdiğini ancak kapalı sosyal ağların buna büyük oranda son verdiğini söyledi.

Troll hesapların sosyal mecraların güvenilirlikleri için önemli bir sorun haline geldiğini belirten Tunç, "Twitter ve benzeri sitelerin troll hesaplar kullanılarak provokasyon ve propaganda yerlerine dönüştürüldüğünü pek çok olayda gördük." dedi.

Kapalı sosyal ağlar popülerleşiyor
Kapalı sosyal ağlar, "troll"lerin algı operasyonu yapmalarını büyük oranda engellerken kullanıcılar bu ağlara yönelmeye başladı. Tunç, bu durumu fark eden internet gazetelerinin de bu mecralara özgü yayınlar yapmaya başladığını belirterek, "Kapalı sosyal ağlara olan ilginin artması internet gazetelerinin de bu mecralarda yer almasına neden oldu. Bugün pek çok internet gazetesi haberlerini Snapchat ve Cyber Dust gibi mecralarda da paylaşıyor." diye konuştu.

Kullanıcı sayısı her geçen gün artan kapalı sosyal ağlar popülerleştikçe çeşitlilikleri de artıyor. Bu ağlar arasında Snapchat, Path, Peach özellikle gençler arasında yoğun olarak kullanılıyor.

Geçici Dünya: "Snapchat"
Snapchat, kullanıcılara fotoğraf ve video çekip, üzerine notlar ekleyerek arkadaşlarıyla paylaşmalarını sağlayan bir mesajlaşma servisi olarak ortaya çıktı. İlerleyen dönemde "Hikayelerim" başlığı altında tüm kullanıcılara yönelik paylaşım yapılmasına imkan verdi.

Ağın önemli özelliklerinden biri, kullanıcıların paylaştıkları içeriğin sadece belirli bir süre görünür olması. Belirlenen sürenin ardından mesajlar otomatik olarak siliniyor.

Mahremiyetin Yolu: "Path"
Path, kolay mahremiyet kontrolleri ile gizliliği ön plana almış bir sosyal ağ. Anlık fotoğraf, video, müzik, konum ve metin paylaşımlarında bulunulabiliyor. 150 kişilik arkadaş ekleme sınırı ile farklılık kazanan Path, Facebook ve Twitter'daki gibi bir zaman akışına sahip. Bu zaman akışında sizin ve arkadaşlarınızın geçmişte yaptığı paylaşımlar da görülebiliyor.

Renkli sosyal ağ deneyimi: "Peach"
Vine kurucu ortaklarından Dom Hofmann tarafından geliştirilen Peach, son yıllarda en hızlı yayılan uygulamalar arasında yer aldı. Sade ancak eğlenceli bir arayüze sahip olan Peach, mikro blog sitesi Twitter'a en yakın mecralardan biri. Ancak "magic words-sihirli kelimeler" adını verdiği komut özelliği ile diğer ağlardan ayrılıyor.

Kullan ve At: "Cyber Dust"
Arkadaş çevresiyle kolayca ve güven içerisinde iletişim kurulmasını amaçlayan Cyber Dust uygulaması, kendini yok eden mesajlar gönderebilme özelliğiyle dikkati çekiyor.

Uygulama vasıtasıyla gönderilen mesajlar hem kullanıcının uygulamasından hem alıcının uygulamasından hem de internetten tamamen siliniyor ve böylece hiç kimse bir daha gönderilenlere ulaşamıyor.

AA tüm mecralarda haber veriyor
Facebook, Twitter, Instagram ve YouTube'da önemli bir takipçi kitlesine sahip Anadolu Ajansı, "kapalı sosyal ağlar"da da yer alıyor. AA; Snapchat, Path, Peach ve Cyber Dust'a özel haber, fotoğraf ve video yayınları yapıyor.

AA’nın "anadoluajansi" ve "anadoluagency" hesapları takip edilerek bu mecralardaki özel yayınlara erişilebiliyor.