Otomobil tutkusu insandan insana değişiyor. Kimi son model bir araç hayali kurarken, kimi yıllanmış bir klasikten vazgeçemez. Araç donanımının yeterli olup olmaması çok da önemli değil! Bazıları için görüntü her şeyi kurtarıyor. Bu araçlardan en bilineni Volkswagen'in efsane modeli Kaplumbağa, nam-ı diğer tosbağa... Türkiye'de birçok müdavimi ve derneği olan bu sempatik araçların hikâyesini duymayan kalmamıştır. Milyonlarca kişinin ölümüne sebep olan Adolf Hitler'in hayalindeki dünyayı kurma yolunda üretilen 'Vosvos'un 1938'den günümüze uzanan serüvenini Volkswagen Kaplumbağa Otomobil Derneği Başkan Yardımcısı Cenk Hızıl ile konuştuk.- Volkswagen'in ilginç bir hikâyesi var. Biraz bundan bahseder misin?
İkinci Dünya Savaşı'nda Alman ordusunun başında bulunan Hitler'in hayali Moskova'ya tanklarla girip Rusya'ya hâkim olmaktı. Ancak Moskova'nın soğuğuna Alman tankları dayanamayarak dondu. (O dönemde antifriz kullanılmıyordu) Tankların donması neticesinde binlerce asker hayatını kaybetti ve Almanlar geri çekilmek zorunda kaldı. Ancak Hitler hayalinde ısrarcıydı. Ülkesindeki ünlü mühendisleri bir araya getirerek toplantı yaptı. Mühendislerinden Moskova'nın soğuğuna dayanacak bir araba yapmalarını istedi. Şu cevabı aldı: "Arabalar su ile soğudukça maalesef sonuç değişmez..." Hitler de,?"Madem ki sorun su ile soğutmada. O zaman siz de suyla soğutmayın..." Bu fikir dönemin ünlü Alman mühendisi Ferdinand Porsche'ye ilham verdi ve soğutma sistemini su yerine hava ile yapma konusu gündeme geldi. Bu fikrin sonucu olarak hava soğutmalı motora sahip ilk Volkswagenler üretilmeye başlandı.
- Vosvoslar neden bu kadar popüler?
Fiziki olarak diğer araçlardan daha farklı bir görünüme sahip ve oldukça sempatikler. Özellikle halk arabası (Volkswagen'in Almanca'daki kelime anlamı) namı ile üretilmesi, ekonomik anlamda ulaşılabilirliği kolay olması gerekçeleriyle bir anda salgın haline dönüştü.  Kullanıcılarının hiçbir problem yaşamaması, daha enterasanı şoförle araç arasında duygusal bir bağ kurulması onları çok daha popüler hale getirdi. Sürücüleri araçlarına isim takarak onları kimlik sahibi yaptı. Hatta ismi ile hitap etmeye başladı.
- Dernek olarak faaliyetleriniz neler?
Volkswagen Kaplumbağa Otomobil Derneği olarak birinci misyonumuz araç sahipleri arasında bir dayanışma ortamı sağlayarak çeşitli sosyal sorumluluk projelerinde yer almak. Bunun yanında dernek üyeleriyle birlikte yıllık etkinlik takviminde belirliyoruz. Çeşitli kamp organizasyonlarımız var. Milli bayramlarda Türk bayrakları ile süslenmiş vosvoslarımızla bayram sevincini halkımız ile paylaşıyoruz. Geleneksel olarak düzenlediğimiz "En Cicimiz Vosvos Festivali"nde de Türkiye'nin dört bir köşesindeki vosvos sahiplerini ve vosvos severleri bir araya getiriyoruz. Bu yıl 20'ncisini 5-6 Eylül tarihinde organize edeceğiz.

BİN?LİRAYA?DA?VAR 100 BİN?LİRAYA?DA...
Vosvos sahipleri araçlarına çok bağlıdır. Genelde satmayı düşünmezler. Birçoğunun hayali çocuklarına miras bırakmaktır. Zaten bir fiyat aralığı yok. Bin liraya bulabilirsiniz özelliklerine ve modeline göre 100 bin liraya da. Cenk Hızdıl, "Sahibine sorun çıkarmayacak bir vosvosun ortalama fiyatı 20 ila 40 bin TL arası" diyor.

Makyajlayıp yüksek fiyata satıyorlar!...
"Piyasada vosvos ruhuna sahip kişilerden biri gibi görünüp araçları ucuz yollu satın alanlar var. Ufak çapta makyaj yapıp yüksek bedellerle satıyorlar"
- Bu işi hobi olarak değil de ticaret olarak yapanlar var mı? Bu konuyla ilgili ne düşünüyorsun?
Vosvos sahiplerinin geneli vosvos ruhunu taşıyan insanlardır. Vosvos sahibi olabilmek adına birçok fedakârlık yapabilirler. Ancak elbette bu ruhu taşımayan, ucuz yollu bir araba sahibi olmak isteyenler de var. Gerçek vosvosçular bu tip insanlardan pek hoşlanmaz. Zaten karakter olarak birbirlerine uyum da sağlayamazlar. Piyasada vosvos ruhuna sahip kişilerden biri gibi görünüp araçları ucuz yollu satın alanlar var. Ufak çapta makyaj yapıp yüksek bedellerle vosvosları satıyorlar. Genelde bu piyasada rahatsızlık veriyor. Ama o kişiler de bu camiada pek barınamıyor.
- Volkswagen geçtiğimiz yıllarda vosvosların tasarımını yenileyerek yeniden üretmeye başladı. Bu araçlara ilgi nasıl?
Evet, önceleri New Beetle, daha sonra da Beetle adı ile hava soğutmalı ürettiler. Ancak bu otomobiller, sadece fiziki anlamda benzerlik taşıyor. Örneğin bizim araçlarımızda motorumuz hava soğutmalı ve arka kısımda. Yeni nesil Beetle araçlarda motor su soğutmalı ve aracın ön kısmında bulunuyor. Vosvosun kendine özgü bir motor ve egzost sesi vardır. Yeni nesil araçlarda bu ses de maalesef yok. Bizim vosvoslarımızın tamamen mekanik oluşu kullanıcısının hoşuna giderken, yeni nesil araçlar tamamen elektronik donanıma sahip. Vosvosların ruhundan hiç eser yok yani. Doğal olarak vosvos ruhuna sahip kullanıcıların genelde pek ilgisini çekmiyor yeni nesil kaplumbağalar.


O?ESKİ?HALİNDEN?ESER?YOK?ŞİMDİ

New Beetle olarak üretilen yeni model araçlar, vosvos hastalarından geçer not alamadı. Onlara göre; vosvos ruhundan eser yok...

SONUNCUSU BREZİLYA'DA ÜRETİLDİ
En iyi donanımlı kaplumbağa 1131-1584'cc lik 4 zamanlı otto motoruna sahipti. Bu motor 18kw ve 40 beygire kadar güç üretebiliyordu. Zaten zamanın uçak motorları üzerinde de emeği bulunan Ferdinand Porsche çalışmalarına kaplumbağa üzerinde devam etmiştir. Almanya'da sonraları ise Meksika ve Brezilya'da üretilmeye devam etti. Brezilya'da üretilen, 21.529.464'üncü ve son kaplumbağa Wolfsburg müzesine gönderilmiştir.

En önemli  sıkıntı yedek parça bulmak
Dünya geneliyle kıyaslayarak Türkiye'de vosvos merakı nasıl? 
Türkiye'de vosvoslar birçok ülkede olduğu gibi oldukça yüksek seviyede ilgi görüyor. Vosvos sahipleri resmî dernekler ve  fan kulüpler aracılığıyla dayanışma ortamı oluşturuyor. İnternetin yaygınlaşmasıyla değişik ülkelerdeki vosvos festivallerine ait görüntülere ulaşabiliyor. Biz de onlar gibi belli dönemlerde festivaller düzenliyoruz. Dünyadaki örneklerder yararlanarak biz de araçlarımızı restore edebiliyoruz. Ancak maalesef ki onlara nazaran yedek parça konusunda fazla şanslı değiliz. Araçlarımıza ait yedek parçaların bir kısmını ülkemizde bulabiliyoruz. Ancak bu parçalar ne yazık ki yurt dışındaki fiyatlara nazaran oldukça yüksek. 



Fatih GÜRBÜZ - TÜRKİYE GAZETESİ