11 aracın gün boyu gezdiği İstanbul’da araçları gören sürücüler neredeyse hiç kural ihlali yapmıyor.

İstanbul’un bitmeyen derdi trafik için polis kadar İstanbul Büyükşehir Belediyesi de (İBB) çare arıyor. İstanbul trafiğinin önemli bir kısmını oluşturan etken ise sürücülerin yaptığı kural ihlalleri. İBB bunun için İstanbul Emniyet Müdürlüğü’yle koordineli Mobil EDS projesini (Mobil Elektronik Denetleme Sistemi) başlattı.
 
11 araçlık Mobil EDS timi
 

İBB bünyesinde özel donanımla giydirilen 11 araçlık Mobil EDS timleri şimdi İstanbul’un altını üstüne getiriyor. Geçtiğimiz Cuma gününü İBB Trafik Müdürlüğü’nde görevli mühendis Umut Hukul ve Mobil EDS timi üyeleri Selim Tok ve Mevlüt Dikici ile şehrin ‘ihlal’ dolu yollarında geçirdik. Kontrole çıktığımız ekip Güngören, Bakırköy, Bağcılar ile E-5’te görev yapıyor.
 
Görüntüler emniyete
 
Merter’in en sıkışık noktası Ahmet Kutsi Tecer Caddesi’nde aracı görüp yasak yerlere park eden sürücüler ‘çil yavrusu’ gibi bir anda dağılıyor. Sistem kural ihlali yapan araçlara ait çektiği görüntüleri İBB mühendislerinin hazırladığı özel yazılımla doğrudan İBB Trafik Kontrol Merkezi’ne gönderiyor. Burada görevli polislerin önüne gelen ihlaller, tutanakla sürücüye gönderiliyor.

Üç kamera, bir radar
 
Mobil EDS aracında kablosuz iletişimi sağlayan 3G router, ikisi 360 derece dönebilen üç kamera, hız ihlalini tespit eden bir radar, görüntüleri işleyen bilgisayar sistemi, monitörler ve görüntülerin kaydedildiği 10 terabaytlık harddisk bulunuyor.
 
Kamerayı gören gazı bırakıyor
 
E-5’te ise sistem hız ihlali tespit eden ekrana geçiyor. Trafikte ‘makas’ tabir edilen tehlikeli sürüş video kaydıyla delillendiriliyor. Yarım günü beraber geçirdiğimiz ekiple hiç hız ihlali tespit edemiyoruz. Mobil EDS timi genelde çoğu gün benzer olduğunu söylüyor. Çünkü kameralı aracı gören tüm sürücüler yolun hızına ayak uyduruyor. Sistem 80 km azami hızın olduğu E-5’te, yüzde 10 hata payı ile birlikte 88 km’ye kadar izin veriyor. 89 km görüldüğünde ihlal merkeze gönderiliyor.