Canan Eraslan

irçoğumuz hayatımız boyunca en az onlarca kez "Stresten kilo aldım" cümlesini kurmuş veya başkalarından duymuşuzdur. Yaklaşık 80 yıldır yapılan çalışmalar gösteriyor ki, bazı besinler mutluluk verirken, bazıları endişe ya da öfke sebebi olabiliyor. Eğitiminin bir bölümünü Oxford'da tamamlayan, DNA'ya göre diyet programlaması konusunda uzman olan Diyetisyen Gizem Şeber, konuyu Türkiye gazetesi okurları için mercek altına aldı. "Ne yersen aslında osun" diyen Şeber, besinlerin sadece fiziksel sağlığı değil, aynı zamanda duyguları da etkilediğini vurguluyor.

Konu besinler ve duygular olunca akla gelen ilk soru, "O halde sinirli ve mutsuzken kilo almamız doğal mı?" oluyor mecburen. Bu sorumuzu "Biraz öyle" diye cevaplıyor Şeber... Çünkü halk arasında adı 'mutluluk hormonu' olarak bilinen seratonin, şekerli gıdalar, muz, ananas, karides gibi bazı besinler tarafından artırılıyor. Böyle olunca da beyin doğrudan bu gıdalara yönlendiriyor. Aslında şeker bu hormonu çok hızlı üretiyor ama ardından tekrar düşüşe geçiyor. Bu nedenle şeker ve çikolatayı yedikçe yiyoruz.

PROTEİN DEPRESİF YAPIYOR

Et ve bakliyatlarda bulunan protein beden için gerekli. Birçok diyet de protein ağırlıklı olarak düzenleniyor ama sadece protein ile beslenmek, kişinin kendini mutsuz ve depresif hissetmesine sebep oluyor. Çünkü mutluluk hormonu üretmek isteyen beden, kan-beyin bariyerini aşıp diğer birçok protein ile yarışırken zayıf düşüyor. Et, tavuk, balık, peynir ve yumurta gibi besinlerin ise vücudu alarm durumuna getirdiği biliniyor. Bu tür yiyeceklerde bulunan hormon, hareket etmemizi kolaylaştırıp mutluluk hissi verebiliyor.

B vitamini ile depresyondan kurtulun

Kuşkonmaz, bezelye, yumurta sarısı ve koyu yeşil yapraklı sebzelerde bulunan folat, yeşil sebzelerde ve kuru yemiş gibi yağlı tohumlarda bulunan B6 vitamini ve proteinden zengin yiyeceklerde bulunan B12 vitamini gülümsememizin ve kendimizi iyi hissetmemizin en temel öğelerinden. B vitaminleri ayrıca depresyona sebep olabilen hormonun seviyesini düşürerek, modumuzu yükseltebiliyor.

Kabak çekirdeği ye, sakin ol, rahat uyu

Kabak çekirdeği, koyu yeşil yapraklı sebzeler ile bademde bulunan magnezyum kişinin kendini sakin ve rahat hissetmesine yardımcı oluyor. Badem ve kabak çekirdeğinin uyumaya ve sakin olmaya yardımcı asit ve vitaminlerce de zengin olduğu kesin.

Portakal ve yumurta 'öz güven' demek

Patates, karnabahar, portakal ve yumurta öz güven ile ilişkili. Çünkü thiamin yani B1 vitamininin öz güvenle ilişkisi olabileceği düşünülüyor. Yapılan bir çalışmada, özgüven eksikliği ve sosyal problemi olan kişilerde B1 vitamini eksiği belirlenmiş ve takviye ile sorun giderilmiş.

KURU YEMİŞ VE BALIK İYİMSERLİK DEMEK

Akvaryumdaki balık nasıl sakinleştiriyorsa, balık tüketirken alınan omega-3 yağ asidi de daha iyimser olmamıza yardım ediyor. Omega-3 zengini diğer besinler ise ise fındık, badem, ceviz gibi kuru yemişler ve tam tahıllar. Kuruyemiş endişeyi de azaltıyor.