Enerji Depolama 1. Bölüm: Otomobil ve Kamyon

A -
A +
Enerji sektöründe bugün en büyük zorluklardan biri, ekonomik, teknik olarak mümkün ve pratik enerji depolama yöntemlerinin bulunmasıdır. Marketlerde satılan AA piller gibi küçük ölçeklerde enerji depolamayı zaten biliyoruz. Bu piller enerji depolamanın kimyasal yoludur...Pil bir radyo ya da el fenerine takılarak kullanılır. Taktığınızda elektrik devresi tamamlanır. Radyo veya fener çalışır. Pildeki kimyasal reaksiyon bitene kadar bu cihazlar çalışmaya devam eder.Marketlerden alınan hemen hemen bütün piller için durum böyledir. AA, AAA, C, D ve hatta dikdörtgen 9 voltluk pillerde de aslında potansiyel kimyasal reaksiyon olarak depolanan enerji vardır. Bu pillerin bazıları farklı bir şekilde yapılır. Şarj cihazına takılarak birçok kez şarj edilebilir. Bu pillerde kullanılan kimyasallar normal pillerde kullanılanlardan farklıdır, ayrıca şarj edilmek üzere tasarlanmıştır.Araba ya da kamyonlardaki aküler kimyasal depolama cihazlarıdır. Görmüşsünüzdür, aküsü boşalan bir arabaya başka bir arabadan bağlantı yaparak araba çalıştırılabilir ve eğer akü tamamen bitmemişse motorun çalışmasıyla yeniden şarj olur ve kullanılabilir hale gelir. Bu yeni bir akü almaktan daha ucuzdur. Arabadaki alternatör alternatif akım üretir (evdeki prizlerdeki elektrik), daha sonra bu doğru akıma çevrilerek akü şarj edilir. Motora karmaşık bir şekilde bağlanan alternatörün mekanik kısmı motorun çalışmasıyla beraber dönmeye başlar ve elektrik üreterek aküyü şarj eder.Hibrit araçlarda hem elektrikli, hem de benzinle çalışan motorlar bulunur. Benzinli motor tipik bir araba motorudur. İçten yanmalı bu benzinli motorla elektrikli kısmın aküleri şarj edilebilir. Frene basıldığında veya yokuş aşağı giderken aküleri şarj eden bazı hibrit araba modelleri de mevcuttur.Sadece elektrikli olan arabalarda akü sistemi önemlidir. Elektrik dışında başka yakıt kullanmaz. Elektrik arabanın aküsünden gelir. Bunların büyük miktarda enerji depolayan güçlü aküler olması gerekir. Bunlar evinizdeki ya da varsa ticari şarj istasyonlarında fişe takılarak şarj edilir. ABD, AB ve Japonya'daki bazı marketlerde ve AVM'lerde bu şarj istasyonları mevcuttur.Tesla marka elektrikli araçlarda lityum-iyon akü, daha doğrusu binlerce lityum-iyon pil hücresi bulunur. Bu hücreler arabanın spor versiyonunu 400 km menzile götürecek kadar enerji depolayabilir. Eşdeğer enerji kullanımı benzin için 100 km'de 2.6 litredir. Pil hücrelerinin düzenli olarak şarj edilmesi gerekmektedir. Şarj edecek bir yer bulunamazsa mesafe problem olacaktır.Tesla Motors daha ucuza daha çok enerji depolayabilen aküler geliştirmek için yaklaşık 1 milyar dolarlık yatırım yapıyor. Ayrıca elektrikli arabaların menzilini uzatmaya ve akülerin şarj sayısını artırmaya çalışıyorlar.Tesla Motors veya başka bir şirket ulaşım için enerji depolamanın kodunu çözerse, ulaşım hakkında düşüncelerimizde çok büyük, hatta devrim niteliğinde değişimler olabilir. Daha çok elektrikli araba, kamyon ve hatta gemi veya uçak olduğunu bir düşünün. Nereye varabileceğini söylemek zor...AA pilden bu yana uzun bir yol katettik. Bir gün makul büyüklükte ve ölçüde bir pili arabanıza takarak 800 km yol gittiğinizi tahayyül edin. Hedefinize varınca kullandığınız pili verip, dolusunu alabilir ve 800 km daha gidebilirsiniz. Tamamı depolanabilir enerjiyle.Gelecek, düşündüğünüzden çok daha hızlı geliyor olabilir.
UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.