Uçakta sakız çiğneyin kulağınız ağrımasın

A -
A +

Havacılığın gündelik hayatımıza olan pozitif katkılarının yanı sıra kimi zamanlar da olumsuz etkilerine maruz kalınabiliyor. Bunlardan birisi de kulak şikâyetleri. Özellikle uçağın inişi sırasında kulak yapısı içerisindeki basınç değişimine bağlı problemler çocukların üçte ikisinde, yetişkinlerin ise yarısında karşımıza çıkıyor. Kulakta tıkanma, hafif ağrı, dolgunluk hissi, çınlama ve baş dönmesi gibi durumlarla karşılaşılabilir. Olumsuzluğun bertaraf edilmesi için en önemli nokta östaki borusu vasıtasıyla orta kulaktaki basıncın dengelenmesi ve solunum sisteminin etkinliğinin artırılmasıdır.

NELER YAPMALISINIZ?
¥ Üst solunum yolu enfeksiyonu ile mücadele ederken hava yolu seyahatlerinden kaçının.
¥ Sakız çiğneyerek östaki borusunu açık tutabilirsiniz.
¥ Burun açık tutulmalı; tıkanıklığı önlemek için doktor tavsiyeli burun spreyi kullanın.
¥ Kulak temizliği için kulak burun boğaz hekimini mutlaka ziyaret edin.
¥ Özellikle uçak inerken uyumamaya özen gösterin.
¥ Ebeveyn kulağında baskıyı hissettiğinde çocuklarına içecek vererek ve bebeklerde emzik emdirerek yardımcı olabilir.
¥ Uçağın inişi sırasında kulaklıkları gevşetin, kulak tıpası kullanmayın.
¥ Esneme hareketiyle kulak içi basıncını dengeleyin.

HAVA ARACI BAKIM EĞİTİMİ ÜZERİNE BİR TOPLANTI
Hava aracı bakım personeli, havacılık sektöründe kritik öneme sahip kesim içerisinde yer alır. Geride bıraktığımız hafta Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM)’nde hava aracı bakım alanında eğitim veren yükseköğretim kurumlarının yetkilileri bir araya geldiler ve toplantının başkanlığı SHGM Genel Müdür Yardımcısı Can Erel tarafından yürütüldü. Eğitim kurumlarının mevcut durumlarının masaya yatırıldığı toplantı dolu dolu bir gün sürdü.
Çıkan genel sonuç ise şuydu; SHGM, Yükseköğretim Kurulu (YÖK) ve üniversiteler arasında ciddi bir istişare, iş birliği ve entegrasyon ihtiyacı bulunmakta. Paydaşlar arasında bilgi paylaşımı kanallarının tesis edilmesi ve müşterek imkân-kabiliyetlerin kullanımı konularında daha çok adımlar atılması gerekiyor. Toplantının en faydalı çıktısı ise, bölgesel yükseköğretim kurumları arasında müşterek uygulama laboratuvarları tesis etmesi hedefi oldu.
Toplantının içerisinde olması gerektiğine inandığım yabancı dil yeterliliği konusu ise hızlı bir geçişe maruz kaldı. Nihayetinde uçak bakım alanında çalışacak bir teknik elemanın SHGM SHT-66L-HS düzenlemesi uyarınca dil yeterliliğini belgelendirmesi gerekir. Bu durumda da tabi oldukları eğitim süreci içerisinde iyi bir İngilizce seviyesi elde etmeleri ihtiyacı ortaya çıkacaktır. Bu nedenle özellikle hava aracı bakım personeli diploma programı müfredatları yabancı dil ağırlıklı olmak mecburiyetindedir. YÖK düzenlemeleri uyarınca “Uçak Teknolojisi” ön lisans programındaki zaruri iki saatlik İngilizce dersinin bu anlamda sürece herhangi bir katkısının olmayacağı açıktır.
Toplantının odağında ise üniversitelerdeki hava aracı bakımına ilişkin diploma programlarının mevzuat gereklilikleri doğrultusundaki mevcut yapılanmaları, imkân ve kabiliyetleri oldu. Dil yeterliliği gibi zaruri nitelikler tarafına hiç geçilmedi. Zira SHGM tarafından verilen yetkilendirmenin hangi coğrafyada geçerli olacağı dahi katılanlarca tam manasıyla kavranılmamışken girişimci işbirlikleriyle Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı (EASA) akreditasyonu süreçlerinden bahsetme teşebbüslerimiz dahi havada kaldı.
Ancak, 3795 sayılı Bazı Lise, Okul ve Fakülte Mezunlarına Unvan Verilmesi Hakkında Kanun uyarınca “Uçak Teknolojisi” mezunları “Tekniker” unvanını alabilmekte; teknik hizmetler sınıfında kamuda veya çeşitli ara eleman düzeyinde özel kesim kuruluşlarda görev alabilmektedir. İlave olarak yine SHGM tarafından düzenlenen Hava Trafik Emniyeti Elektronik Personeli Lisansı alma şartlarını da sağlamaktalar. “Uçak Teknolojisi” mezunlarını bekleyen kariyer imkânları bununla da sınırlı değil. Uçak Mühendisliği, Havacılık ve Uzay Mühendisliği, Pilotaj, Makine Mühendisliği, Elektrik-Elektronik Mühendisliği ve Endüstri Mühendisliği lisans bölümlerine dikey geçiş yapabiliyorlar.
Hâl böyleyken, havacılığa gönül veren ve üniversite eğitiminde havacılığı tercih eden öğrencilerimizin hayallerini sınırlamak, ilgili yükseköğretim kurumlarının önüne set koymak ve bu kurumlarda istihdam edilen akademisyenlerimize işini kaybetme korkusu yaşatmak ne denli isabetli olur, takdir artık ilgililerin. Yükseköğretim işlevsel bir tepsidir, üzerine neleri koyarsanız onu servis edersiniz; tercihler ve öncelikleri tartışmak kime ne kazandırabilir ki…

2019’da 900 pilot alacak
121 farklı ülkeye uçuş gerçekleştiren Türk Hava Yolları büyük bir pilot istihdam atağı gerçekleştirecek. THY Genel Müdürü Bilal Ekşi, her yıl ortalama 500 olarak uyguladıkları yeni pilot alım sayısını, devam eden büyümü trendi ve artan yolcu sayısı doğrultusunda 2019 yılında 900 kişiye çıkaracaklarını belirtti. Bu durum havacılık alanında kariyer yapmayı planlayan uçuş sevdalıları açısından çok büyük bir fırsat olarak nitelendiriliyor.

Dil sınavları Ankara’da yapılacak
Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü tarafından Dil Yeterliliği Hizmet Sağlayıcısı Yetkilendirme Talimatı kapsamında hava aracı bakım personelinin mesleki İngilizce sınavları İstanbul ve Antalya’da yapılıyor. Başkent Yıldızları Havacılık ile Akademi Havacılık, ortak bir çalışma başlattı bundan sonra Antalya’da gerçekleştirilen sınavlar artık Ankara’da da yapılabilecek. Böylelikle, Ankara ve çevre illerde yaşayanlar İstanbul veya Antalya’ya gitmek zorunda kalmayacak.

Pegasus istihdama hız verdi
Pegasus Havayolları en az ilköğretim mezunu olmak üzere çok sayıda tecrübeli ve tecrübesiz personel alacak. 14 farklı unvanda müracaat alan kuruluşun en çok ilgi çeken ilanı ise kabin memurluğu.  Bu meslekteki başvuru şartları ise asgari ön lisans mezunu olmak, iyi düzeyde İngilizce konuşabilmek, 30 yaşından büyük olmamak ve erkek adaylar için askerlikle ilişiğinin bulunmaması...

Vizesiz Avrupa ile uzaklar yakın oluyor
İlk yurt dışı deneyimini gerçekleştirmek için meraklılarına vizesiz uçabilecekleri popüler Avrupa ülkelerini sıralamakta fayda var. Özellikle bu kıtanın gezilecek ve görülecek yerlerinin yoğunluğu ile ülkemize daha yakın oluşu sebebiyle
Belarus, Makedonya, Arnavutluk, Kosova, Moldova ve Ukrayna tercih edilecek ülkeler arasında yer alıyor. Sıralanan ülkeler için Türkiye’den çeşitli hava yolu işletmesi alternatifleri bulunması fiyat rekabeti oluşturarak yolcuların yüzünü güldürüyor.

6 milyar dolarlık yatırımda çalışmalar başladı
Ülkemizin en büyük projelerinden olan Ankara Uzay ve Havacılık İhtisas Organize Sanayi Bölgesi için altyapı detay proje çalışmalarına başlandı. Kahramankazan bölgesinde konuşlanacak devasa yapıdaki bu organizasyon vasıtasıyla uzay ve havacılık endüstrisi için millî üretim ve yerli sanayinin desteklenmesi sağlanacak. Ayrıca yabancı kuruluşlarla müşterek çalışmaların yapılması, ihracatın artırılması ve yaklaşık 15 bin kişiye istihdam imkânı oluşturulacak.

Emniyet sempozyumu 18 Nisan’da başlıyor
Havacılığın en önemli bileşeni olan emniyet kavramının enine boyuna tartışılacağı, yenilikler, yaşanan problemler ve çözüm tavsiyelerinin masaya yatırılacağı “Havacılık Emniyet Yönetim Sistemi Sempozyumu - 2018” 18-19 Nisan 2018 tarihlerinde gerçekleştirilecek. Sempozyum sonunda ise tüm akademik çalışmalar bir araya getirilerek bildiri kitabı oluşturulacak.

 

 

 

 

 

 

 

 

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.