Türk Hava Kurumu: Devlet değil, dernek

A -
A +

THK hiçbir zaman kârlılık gözetmez, gelir gider hesabı yapmaz. Kurban derilerinden, fitre zekât zarflarından para akmaktadır fazlasıyla.

Mahalleli Kurban Bayramı’ndan önce bir araya gelir toplanacak derilerin geliri ile mezarlık duvarı, şadırvan, taziyeevi, gasılhane yaptırmaya niyetlenir. Ya da bir garip evlendirilecek, bir yetim gözetilecektir.
Yaşlılar baş tutar, postu getiren ortaya atar.
Üç, beş, on, yirmi derken ikindiye doğru bir tepecik yükselir avluda.
Tam zamanıdır, THK pazubendli taşeronlar, jandarma ile gelip el koyarlar. İfadeler, beyanlar, zabıtlar… Parmak sallarlar ürkek ihtiyarlara.
Darbeciler THK’nın arkasında durur. Örfi İdare komutanları, göz açtırmaz başkalarına.
Mal benim değil mi istediğimi veririm diyemezsin, karakolda sabahlarsın yoksa.
İşte THK ile millet arasındaki soğukluk buna dayanır aslında.
“Bir malı sahibinin izni olmadan zorla almaya” gasp deniyor. THK TDK’ya inansa gerek, o da ayrıcalıklı bir kurum sonunda.

İSTİKBAL ZARFLARDADIR
Ramazanlarda ise THK zarfı dağıtılır okullara.
Fitremden zekatımdan sana ne? Elbet bizim de garibimiz var etrafımızda.
Gelgelim THK halkın resmî zevattan korkusunu kullanır. Gider Maarif Müdürüne çöker, sarı zarfları tutuşturur buyurgan bir edayla. O da mektep müdürlerine görünür, müdürler muallimleri çeker hizaya, neticede gelir patlar sınıfın havacılık kolu başkanına.
Evet zahirde zarfı boş iade etmek gibi bir hakkınız vardır ama sıkar. Hele memur çocuğu iseniz, babanızın siciline filan işlenir Allah muhafaza.
Zarfın arkasında bölüm tükenmez kalemle doldurulmalıdır:
Adı… Soyadı… Adresi…
Yalnız……lira……kuruştur. Rakamla.
Yalnız…… lira…..kuruştur. Yazıyla…
Kutu kumbara olsa tamam da sarı zarfa metal mangır yakışmaz, mecburen kâğıt pangınot koyacaksın.
Bu ne demek? En azından beş lira.
Damlaya damlaya servet olur, milyonlar girer kasaya.

TAYYARELER PARAMIZLA
THK ince bir siyaset güder, ustalıkla sığınır “Yurt savunmasında” sloganının arkasına.
Bu yüzden Türk Hava Kuvvetleri ile karıştırılır. Vatandaş biraz da ondan üstüne gitmez, sesini çıkarmaz.
Halbuki ne kışla karargâhla alakası vardır, ne de vatandaşla. Derisini aldıklarını davet etmezler düzenledikleri balolara.
Yani o tayyareleri senin benim paramla.
Tamam feda olsun dersin, gitsin babamın hayrına. İlaçlamalarda orman yangınlarında kullanılacak nasıl olsa.
Meğer öyle değilmiş, kurum meccanen çalışmıyormuş. İhaleye giriyormuş rakipleri ile omuz omuza. Kaç sorti yaptın, o kadar para.
THK son birkaç yıldır ihale için gerekli şartları sağlayamıyor, mali yapısı hayli sıkıntılı zira.

TATSIZ HATIRALAR
Tayyare Cemiyeti 16 Şubat 1925’de kurulur. Maksadını Türkiye’de havacılık sanayiini kurmak diye anlatır halka.  
Kayseri TOMTAŞ’ta yaşanan sıkıntılar içinde de bu kurum da vardır. Alman Junkers ile yollar ayrılınca tesis piyango paraları ile zengin olan Tayyare Cemiyetine geçer. Ödedikleri 520 bin lira arsa parası bile değildir aslında. Alsın hayrını görsünler, lâkin teknolojiyi takip edemez, üretime hız katamazlar. Hava kuvvetlerimiz Ju  A19, JU A20 gibi demode uçaklar istemez açıkça. Fabrika Hava Müfettişliğine devredilir sonunda.

Türk Hava Kurumu: Devlet değil, dernek
İşadamı Nuri Demirağ’ın tayyare imali, gök okulu gibi hayalleri vardır ve bütün servetini bu uğurda harcar. Beşiktaş’ta bir AR-GE merkezi kurar (şimdiki Deniz Müzesi). Çekoslovak teknolojisi ile yaptığı  Nu.D. 38 hatasız bir uçaktır, testleri başarıyla tamamlar. THK’dan yüklü bir sipariş alır ve imalata başlar. Ancak THK tek taraflı olarak sözleşmeyi bozar. İyi de Nuri Bey size  inanmış, bunca masraf yapmıştır. İş adliyeye intikal eder. Adamcağız sırf  CHP’li olmadığı için bitirilir. Yeşilköy’deki arazisine de el koyarlar.

ŞAİBELERDEN KURTULAMAZ
Peki vatandaş kuruma aza olabilir mi?            
Olabilir, kağıt üzerinde yönetime de girebilir. Ama denemeye kalkan iş alır başına.
Tehditler küfürler tartaklamalar…
Erdal Dursun gibi mesela...
 “Türk Hava Kurumu ve bağlı teşekkülleri, havacılık sektörüne kalifiye personel yetiştiren, faaliyetleriyle dünya ölçeğinde ses getiren, ürettiği hizmetlerle ülkemizin göğsünü kabartacak nitelikte teknik envanter ve hareket kabiliyetine sahipken özellikle 2015-18 yılları arasındaki isabetsiz politikalar neticesinde varoluş misyonundan uzaklaşmıştır. Bu dönemde Kurumu ayakta tutan ve halkla teması sağlayan Anadolu’daki şubeler çeşitli gerekçelerle kapatılmış, kalifiye havacılık personeli ayrılmış, ticari faaliyetler karlılıktan uzaklaşmış, kurum ve bağlı teşekkülleri yüksek faizli döviz borçlanmasına maruz bırakılmış, değerli birçok gayrimenkulü ipotek ve haciz altına girmiş, bankalar ve icra daireleri nezdinde yasal takibe giren bir organizasyon hâline gelmiştir.”
Doğru konuşanı 9 köyden... Erdal Bey çok zor günler yaşar.

BAĞIŞ GELİYOR NASIL OLSA...
THK,  tayyare yapacağız deyince insanımız hayacanlanır. Tamam öyleyse can feda.
Ama ilerleyen yıllarda izci kulübüne döner, hakim sınıfın çocuklarına planör, paraşüt keyfi sunar.
Eğer Babadağ Milli Parkından Ölüdeniz’e atlamak isterseniz 550 lira ile 725 lira arasında bir para çıkacaktır cüzdanınızdan. Trabzon Uzungölde sabit fiyat 600 lira.
Kapadokya’da balon turu yapacaksanız iki fiyat var: Standart 1250 lira, konforlu 2 bin lira.
Peki THK kamplarında? Adrenalin bedava.  
Pilot yetiştirme işine gelince evet öyle bir hizmetleri var. Ancak hayrına adam yetiştirmiyorlar, parasıyla.

Türk Hava Kurumu: Devlet değil, dernek

70 BİN DOLARA
Kendi sitelerinden kopyalayıp yapıştırdım:
Hava Ulaştırma Fakültesi, Pilotaj Bölümü Pilot Eğitiminde yer alan zorunlu uçuş eğitimleri için, Pilot Eğitimi lisans programında yıllık öğrenim ücretine ek olarak, lisans öğreniminin 2 nci, 3 üncü ve 4 üncü sınıflarında her dönem başında (güz/bahar) olmak üzere 6 eşit taksitte uçuş eğitim ücretini öderler. Üniversite tarafından uçuş eğitimi ücretleri her yıl yeniden belirlenmekte olup, öğrenciler lisans öğreniminin 2 nci sınıfı başında belirlenen yeni ücrete tabi olacaklardır. 2019-2020 eğitim-öğretim yılı için Üniversitemiz tarafından belirlenen uçuş eğitimi ücreti KDV dahil 70.000 ABD Dolarıdır.
Bir sormak lazım ABD’de kaç para acaba?

İHALELER ŞEFFAFLAŞINCA
Eskiden kurumun başına emekli bir general olurdu. Orman ve Tarım bakanlığı üzerinde baskı kurar, işi alırdı kolayca.
Şimdi ihaleler şeffaflaştı, açıkça soruluyor, ne kadar uçağın var, ne marka, kaç yaşında, bakımlı mı acaba?
Artık motoruna kuşların yuva yaptığı hurdalar gözden kaçmıyor.
Tarım ve Orman Bakanı Bekir Pakdemirli: “El atından 20 uçakları olduğunu söylüyorlar, hani nerede? Apronda 6 uçak gözüküyor. 3’ünün motoru yok. Benim personelim bunlarla uçmak istemiyor. THK siyasetin oyuncağı olmuş. Ana muhalefet ile birlikte hareket ediyor.”
Ama bizi Atatürk kurdu.
Sümerbank’ı da kurmuştu ama millet Alkatraz mahkumları gibi çubuklu pijama ve Nazilli basması giymek istemedi bir zaman sonra. Ne zaman ayakkabı alsam topuğum yara olacak mı diye bakarım hâlâ, ah o Beykoz Kundura!
Değişmeyeni değiştiriyorlar, piyasa acımıyor kurumlara.

BU UÇAKLARIN MOTORU YOK!
Tarım ve Orman Bakanı Bekir Pakdemirli, orman yangınlarında THK uçaklarının neden kullanılmadığına dair, “3’ünün motoru yok, 3 tanesi de yağ akıtıyor. Binmek isteyenler buyursunlar uçsunlar” demişti.

 

 

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.