Namazda haram işlemek

A -
A +

"İmamın namazda, ihtiyaçtan fazla yüksek sesle okuması, namazı bozmazsa da, haramdır."

Sual: S. Ebediyye kitabında, (İmamın namazda, ihtiyaçtan fazla yüksek sesle okuması, namazı bozmazsa da, haramdır) deniyor. Haramsa, namazı bozması gerekmez mi? Haram işlemek namazı bozar anlamına gelmez mi?

CEVAP: Haram işlemek ayrı, namazın bozulması ayrıdır. Birkaç örnek verelim:

1- İpek giymek erkeğe haramdır. Çıplak kimsenin ipekten başka elbisesi yoksa namazı haram olan ipekle kılması lazım olur. (Redd-ül-muhtar)

2- Çıplak namaz kılmak, hattâ çıplak durmak haramdır, fakat hiç elbisesi olmayan kimse veya olup da giyemeyen kimse, namazda oturduğu gibi veya ayaklarını kıbleye uzatıp, elleriyle önünü örtüp, îmâ ile kılar, çünkü avret yerini örtmek, namazın diğer farzlarından daha mühimdir. (İbni Âbidin)

3- Alkollü içki içmek haramdır. Okuduğunu anlayacak kadar sarhoş olanın böyle sarhoşken kıldığı namazları sahihtir, fakat kabul olmaz, yani sevabı olmaz. (Rıyad-ün-nasihin)

4- Oruç tutan kimse orucunu şarapla açsa orucu sahihtir, fakat kabul olmaz yani oruçtan hâsıl olan sevaba kavuşamaz. Kabul olmaz, demek, namaz, oruç sahih olur, namaz, oruç borcundan kurtulursa da, o ibadetlerden sevab hâsıl olmaz demektir. Namaz kılmazsa, oruç tutmazsa büyük günah olur. Onun için, borçtan kurtulmak için bu ibadetleri yapmak şarttır. Başka haramları işleyen kimsenin kıldığı namazlar, tuttuğu oruçlar da böyledir.

BİRKAÇ NİYETLE NAMAZ

Sual:
Bir namazı kılarken, iki veya daha fazla niyet edilebilen durumlar hangileridir?

CEVAP: Caiz olan ve olmayan niyetler vardır.
Caiz olmayan niyetler şunlardır: Bir kimse, vaktin farzını kılarken, vaktin sünnetine de niyet edemez. Ederse, sadece farz kılınmış olur, sünnet kılınmış olmaz. Vaktin sünnetini veya farzını kılarken, adak namaza da niyet edilmez.

Caiz olan niyetler şunlardır: Vaktin sünneti kılınırken, kazaya kalmış bir farza niyet edilebilir. Camiye girilince vaktin sünnetiyle, Tehıyyet-ül-mescid namazına da niyet edilebilir. Yeni abdest almışsa, Sübha namazına da niyet edebilir. Bu namazları kuşluk vaktinde kılıyorsa, Kuşluk namazına da niyet edebilir. Sefere çıkıyorsa Tehıyyet-ül-menzil namazına da niyet edebilir. Bunların hepsine birden aynı anda niyet edilir. Bunların hiçbirine niyet edilmese de, yine bu namazların sevabına kavuşur, fakat niyet edilince, ayrıca niyet sevabı da hâsıl olur. (İslam Ahlâkı)

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.