İhracata Kazakistan engeli (mi)?!

A -
A +
Önceki gün gazetelerde ilginç bir ilan vardı. İlanın en çarpıcı ifadeleri şöyleydi:
“İhracatımıza Kazakistan’dan geçiş yok! 35 bin ihracat seferi yapılamıyor!” Peki UND yani Uluslararası Nakliyeciler Derneği’ne ait bu ilanın gazetelere verilme nedeni neydi? Bu sorunu, UND Strateji ve İş Geliştirme Başkanı Fatih Şener’e sorduk. Fatih Bey, bizlere özetle şunları söyledi: “Türkiye’nin Orta Asya’nın pek çok ülkesine ihracatı var. Pandemi sonrası Türkmenistan’ın kapanmasıyla alternatif yollara yöneldik. Gürcistan Azerbaycan, Hazar Denizi üzerinden gemilerle Kazakistan tarafına geçerken Azerbaycan tarafından 700 dolara yakın bir ücret talebiyle karşılaşıyorduk. Bu normal tır gemilerinden mil başına 5 kat daha pahalıydı ve dolar üzerinden bir ücreti ödemek zorunda kalıyorduk. Bunun üzerine alternatif yollardan birisi olan ve daha kuzeyde olan Gürcistan, Rusya ve Kazakistan hattına yöneldik. Burada da Kazakistan’dan tırlar için geçiş belgesi almak gerekiyor. 2000 belge veren Kazakistan’dan ihtiyacımız olan 30 bin ihracat belgesi talep ettik ancak 'bürokratik oligarşi'ye takıldık! Oysa bu belgeleri vermenin Kazakistan’a herhangi bir olumsuz etkisi yok! Daha iyi anlamınız için sadece Bulgaristan’dan yılda 250 bin ihracat belgesi alıyoruz! Kazakistan’ın bu anlamda bize yardımcı olmasını bekliyoruz...” Fatih Bey’in bu anlattıklarının yanı sıra geçiş belgelerine “Dozvola” Belgesine rağmen Vladikafkaz Sınır Kapısı’nda Rus Polisinin de geçişlerde sık sık Türk şoförleri mağdur ettiklerini söyleyelim. Üst düzey yetkililerden aldığımız bilgilere göre gerek Kazakistan gerekse Türkiye’nin Ulaştırma ve Altyapı Bakanlıklarının Bakan Yardımcısı düzeyinde Karma Araştırma Komisyonu kurarak, bu önemli meseleyi araştırdığını ve verilen ihracat belgelerinin amacına uygun kullanılıp kullanılmadığı, istenilen belge sayısı üzerinde titizlikle çalışıldığını söyleyelim... Burada Kazakistan kadar Azerbaycan ile de müzakere yapılması gereği ve gerçeği vardır. Konu hakkında özel girişimleri olan Prof. Dr. Kürşad Zorlu Hoca, bunu şöyle değerlendirdi: “Aslında bu konuda kapsamlı ve çok taraflı bir bakış açısına ihtiyaç var. İsmi geçen ülkeler Türk dünyasının değişmez parçaları. Hâliyle parçalar arası uyumun önemli bir ayağı ulaştırma ve taşımacılık. Çok iyi hatırlıyorum 1992 yılındaki ilk zirvede öne çıkan maddelerden biri gümrüksüz taşımacılıktı. Gelinen aşamada bazı önemli adımlar atılsa da tüm ülkeleri kuşatan bir sisteme ihtiyaç var. Örneğin son Türk Konseyi zirvesinde Nahçıvan’ın da yer alacağı 'Turan Koridoru' hedefi bu kapsamda ciddi bir vizyon sunmaktadır. Fakat ne yazık ki siyasi liderlerin ortaya koyduğu vizyon sahada ve bürokraside layıkıyla karşılık bulamıyor.Azerbaycan’daki geçiş ücretleriyle ilgili benim de girişimlerim oldu. Şu an taraflar bu problemi çözmek için görüşüyorlar. Kazakistan’da meydana gelen problemleri irdelerken Rusya dengesini, Avrasya Ekonomik Birliğini, yıllara dair bürokratik problem ve eksiklikleri de görmek gerek...Bence Türk Konseyi hızlı bir çözüm üretebilir kanaatindeyim. Genel Sekreter Ambrayev, bu konularda tecrübeli bir isim. Azerbaycan’daki geçiş problemi çözülebilse diğer hattaki problemleri çözmek için zaman da kazanılmış olacaktır. Bence yıl sonundaki Türk Konseyi Liderler Zirvesi'nin en önemli başlıklarından biri bu nakliye sorunu olmalı..." Hasılı, yollar açılır, engeller geçilir yeter ki kardeşler arası hukuk zedelenmesin...  
UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.