Tarafsızlık adaletin iffetidir

A -
A +
Bir teşkilatı "devlet" yapan ana unsurlardan biri de ihtilaflı taraflar arasında bîtaraf bir şekilde hüküm tesis edebilmesidir. Bunun için evvela bir hukuk sistemi ve sonra da adliye mekanizmasına sahip olması gerekir.
HSYK veya benzer bir kuruluş, adalet tevziinin hiçbir yerinde yoktur. HSYK/Hakimler ve Savcılar Yüksek Kurulu, adliye teşkilatının tayin, nakil, terfi gibi işlerine bakan idari bir müessesedir. Kendine has kanunu vardır. Hakimler ve savcılar üzerinde tasarruf hakkına sahip olduğu için fevkalade ehemmiyetlidir. Burayı bir cemaat, cemiyet, ideoloji, parti veya politik dünya görüşünün ele geçirmesi, yargının olması gereken mutlak tarafsızlıktan uzaklaşıp vesayet altına girmesi demek olur. Talimat alan yargı, devlet ve hukuk nizamı için son derecede tehlikelidir. Hakimin hiçbir tesir altında kalmaması gerekir. Hakim, kanunlarla bağlıdır. Hukuk kaidelerine göre ve vicdanına danışarak karar verir.
Adliye, böyle işlemezse orada hukuk felç olur.
Gücü yeten istediği gibi karar çıkartır.
Şikâyetler alıp başını gider, kargaşa çıkar.
Hakim de insandır. Hakim ve savcının da kendi şahsi görüşleri vardır. Fakat bunların kürsüye taşınmaması gerekir. Adliye mensuplarının bir kısmı cemaat veya siyaset olarak bir görüşü bayraklaştırırsa haliyle karşısına diğer meslektaşları çıkar. Bu da kamplaşma ve kavgalar doğurur. Bu sebeple adliyemize geçmiş olsun diyoruz. Yargıda Birlik Platformu, tarihî bir hizmete imza attı. Eğer tersi olsaydı, ülke çok gerilecekti. Hukuka, mahkemeye ve adalete saygı kalmayacak, verilen kararlar inandırıcı olmayacaktı. Vesayet altındaki yargı, hükümeti çalıştırmamak için her yolu deneyecekti.
Biz, Fatih gibi bir cihangir Padişahı kadı huzuruna çıkarıp muhakeme eden hukuk geleneğine sahip bir milletiz. Adaletin iffeti demek olan tarafsızlığa zerrece halel gelmemesi şarttır. Ne herhangi bir cemaat, STK, ordu, şirket, parti veya iktidar ne HSYK adliyeye emir yahut talimat verememeli, vesayet kuramamalıdır.
Bu itibarla adliye teşkilatımızın tepeden tırnağa değişmesi zaruret halini almıştır. Bizde kuvvetler ayrılığı değil, 27 Mayıs yüzünden kuvvetler parçalanmışlığı vardır. Dengeli bir kuvvetler ayrılığının yerine oturtulması lazımdır. Sonra HSYK yeniden ele alınarak HYK ve SYK diye ikiye ayrılmalı. Savunma aleyhine şekillenmiş savcılık makamı, savunma ile eşitlenmelidir. Hazine avukatıyla savcının ne farkı olabilir? İkisi de devletten maaş almakta.
Mahkemeler, hızlı, adil, tarafsız ve doğru karar verebilmeli.
İstinaf mahkemeleri faaliyete geçmeli.
Mahkemelerde asla kadro eksikliği olmamalı.
İdari işler mahkeme önüne gelememeli.
Adli polis kurulmalıdır.
UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.