Fıkıh Âlimi Seyyid Ahmed Tahtâvî

A -
A +

Ebû Zer Gıfârî buyuruyor ki: "Resûlullah efendimiz (sallallahü aleyhi ve sellem) ile her karşılaşdığımda, benimle musafaha ederdi."

Seyyid Ahmed Tahtâvî hazretleri Hanefî fıkıh âlimidir. Mehmed Emin Tokâdî hazretlerinin soyundandır. Babası Mısır'da görevli bir Osmanlı müderrisi idi. 1231 (m. 1816)'da Mısır'da vefat etti.

Kendi adıyla meşhur olan fıkıh kitabında şöyle buyurmaktadır:
Müslümanların, birbiri ile karşılaştıkları zaman, musafaha etmeleri sünnettir. Ebû Zer Gıfârî (radıyallahü anh) buyuruyor ki: "Resûlullah efendimiz (sallallahü aleyhi ve sellem) ile her karşılaşdığımda, benimle musafaha ederdi." [Musafaha; iki kişinin, sağ elin avuç içleri birbirine yapıştırıp, iki baş parmağın yanlarını birbirine değdirmesidir. Baş parmakda bulunan damardan muhabbet yayılır. Musâfaha ederken, birbirine muhabbet geçer.]

"Misvakın otuzdan çok faydası vardır. Birincisi, son nefeste iman ile gitmeye sebep olur. Erkeklerin, oruçsuz iken de, özürsüz sakız çiğnemeleri mekruhtur. Kadınlar, misvak yerine, oruçsuz iken, sünnete niyet ederek sakız kullanmalıdır." 

"Nezir yapmanın caiz olduğu âyet-i kerîmeden ve hadîs-i şerîften anlaşılmaktadır. Nezir yapmak, istenilen bir şeyin hasıl olmasına talik edilirse (bağlanırsa), şart ettiği şey hasıl olunca, nezrettiği şeyi yapmak lazım olur. Hasıl olmasını istemediği bir şeyi şart ederse istemediği şey hasıl olunca, hac, oruç, sadaka, nafile namaz gibi nezirlerini, isterse yapar, istemezse, yapmayıp, yemin kefareti verir. Mesela; 'Ali ile konuşursam, Allah için yüz lira sadaka nezrim olsun' deyip, Ali ile konuşursa, isterse, sadakayı verir, isterse vermeyip, yemin kefareti verir. Fakat, 'zevcem boş olsun' dedi ise, Ali ile konuşunca zevcesi boş olur. Yemin kefareti vermesi caiz olmaz.

Şarta bağlı olan nezri, şart hasıl olmadan önce yapmak caiz değildir. Mesela, 'hastam iyi olursa, Allah için şu kadar sadaka vermek ve sevabını Seyyid Ahmed Bedevî hazretlerine bağışlamak nezrim olsun' deyip, hasta iyi olmadan önce nezrini yapması caiz olmaz. Hasta iyi olduktan sonra yapması lazım olur. Şarta bağlı olan nezri yaparken de, yeri, fakirin şahsını ve fakirlerin adetlerini ve paranın cinsini de söylediği gibi yapmak lazım değildir. Şarta muallak olan nezir, şart edilen şeye karşılık olarak yapılmamalıdır. Allahü teâlâya şükür olarak yapılmalıdır. Şükür secdesi yapmak gibidir."

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.