AİLE-ÖĞÜT

A -
A +
“Nice insanlar gördüm, üzerinde elbisesi yok,
 Nice elbiseler gördüm, içinde insan yok!”
 
 
 
Psikoloji ve maneviyat -1-
 
Maneviyatın azalıp çoğalması ne demektir? Gerçekten maneviyat azalır veya çoğalır mı?
Maneviyat denildiğinde niçin hemen akla din gelir? Maneviyatın dinle bir ilgisi var mıdır? Ya da ne ilgisi vardır? İnancı olmayanın maneviyatı olmaz mı?
Aslında “maneviyat” psikolojiyle birlikte hemen akla gelmesi gereken bir kelime, bir kavramdır.
Çünkü maneviyat ruh ile gönül ile ilgili ilmin diğer adıdır. Duygu düşünce ve inanç hepsi onun sınırları içindedir.
Veya karşı tarafından baktığımızda maneviyat nesnel olmayan, maddesel olmayan demektir. O hâlde para maneviyatla tanımlanamaz ama aşk maneviyatın ta kendisidir. Gezmek görmek biraz maddeseldir ama inanmak, kabul etmek maneviyattır.
İnsanlar günümüzde birbirine parasal ya da belirli maddî çıkar sebebiyle bağlanıyor. Buna biz beklenti de diyoruz. Ama insanlar birbirine böylesi beklentilerin dışında da bağlanabilmelidir.
Annenin evladına bağlılığı, karşılıksız aşk, bir dilenciye verilen sadaka, bir yardım kuruluşuna yapılan bağış, bir insanın hayranı olmak, bir kimseyi affetmek gibi duygular böyle bağlanmalardır.
Ve bu duygulara dikkat edilirse hepsi manevi bağla ilgilidir.
Bir çocuğun öğretmenine olan sevgisi not almak için olursa manevi bir bağ olmaz. Ama ondan bilgi öğrendiği için ona karşı sevgi saygı beslerse bu manevi bir bağ demektir.
Hazreti Ali’nin “Bana bir harf öğretenin kırk yıl kölesi olurum” sözü tamamen manevi bağla anlam kazanmaktadır.
Anneye babaya, çevresindeki yaşlı insanlara, ilim adamlarına olan saygı gösterme duygusu da manevi duyguyla ilgilidir.
Aynı duygularla dünyayı ve tüm evreni var eden Allaha olan inanç ve sevgi de tamamen maneviyatla ilgili bir duygudur.
         Erdinç Üstündağ-Almanya
 
 
ŞİİR
 
           Gürgen ağacı
 
Şimdi çıplaktır
Ve gölgesinde yalnız yaprakların hükmü vardır
Ne sürü sürü kırlangıç
Ne matem-i meşhur baykuş
Çıplaktır bu vakit gürgen ağacı
Yerkürenin gırtlağına sarılmış,
Serilmiştir ıslak toprağa
Göklerin soluğunu duyumsamak niyeti;
Uzanmış kürenin sonsuzluğuna
Neden sonra geçip gitse de dünyadan
Hoyrattır bu dünya
Hoyrattır bu matem
Hoyrattır gürgen ağacı
             Cihan Esen-İstanbul
UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.