Havacılık kuralları kanla yazılmıştır

A -
A +

Dünyada ve aynı doğrultuda ülkemizde en sıkı yasal düzenlemelerin bulunduğu ulaştırma şekli havacılık olarak karşımıza çıkıyor. Bunun sebebi havacılık operasyonlarının hata kaldıramayacak nitelikte hassas ve titiz bir yaklaşıma sahip olması. Geçmişten günümüze uzanan en yerleşik ve bilindik tespit ise “havacılığın kuralları kanla yazılmıştır” şeklinde.
 Havacılığın anayasası niteliğindeki Şikago Konvansiyonuna imza koyan devletler, kurulan Uluslararası Sivil Havacılık Teşkilatı (ICAO) çatısı altında alınan bütün kararları uygulamak zorunda. Buna göre devletler, koyulan kurallara göre gerekli tedbirleri alır. Ayrıca, Avrupa Hava Seyrüsefer Emniyeti Teşkilatı (EASA) ile Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı (EASA), havacılık alanındaki uluslararası nitelikteki düzenleyici ve kural koyucu konumdadır.
 Türk sivil havacılığındaki düzenleme, denetleme ve kural koyma yetkileri Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı bünyesindeki Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) tarafından kullanılmaktadır. SHGM, bütün sivil havacılık kuruluşlarının faaliyetlerini yetkilendirir, kontrol eder ve gerektiğinde faaliyet iznini durdurabilir. Ülkemizde havacılık emniyeti ve güvenliğinin kesintisiz devamlılığını sağlamak için SHGM aralıksız görev yapmaktadır.

DENETİMLER ÇOK SIKI
SHGM tarafından geride bıraktığımız yıl boyunca sivil havacılık sektöründe faaliyet gösteren kuruluşlara yönelik toplam 3 bin 617 denetleme gerçekleştirildi. Yerli ve yabancı hava araçlarına yapılan emniyet denetlemeleri kapsamında ise, yıl sonu itibarıyla 2 bin 161 denetim yapıldı. Bu denetlemeler kapsamında hesaplanan puan, geçen senenin yıl sonu itibarıyla Avrupa Birliği üye ülkelerinin 0,51 olan değerinden daha iyi bir değer olan 0,27 düzeyini yakaladı. Ülkemiz bu alanda büyük başarı elde etti.

15 yılda rekor büyüme
SHGM, yurt dışı uçuşların arttırılması ve yeni dış hat uçuş noktalarının belirlenmesi amacıyla 2017’de 36 farklı ikili havacılık müzakeresi gerçekleştirdi. Mevcut anlaşmaların günün koşullarına göre revize edilerek yeni sefer noktaları ve frekans artışı sağlanan bu anlaşmalar ile yurt dışı uçuş ağımız önemli oranda genişleyerek, 121 ülkede 300’den fazla noktaya ulaştı. 2003 yılından bu yana gerçekleştirilen ikili havacılık müzakerelerinin sayısı 503’e ulaşan Türkiye’nin bu anlaşmalar doğrultusunda yıllar itibarıyla dış hat uçuş noktaları ve yolcu sayısı hızla arttı. Türkiye, 2017 sonu itibarıyla da dünya genelinde uçuş ağını en fazla geliştiren 11. ülke hâline geldi.

***

Türk öğrencileri ABD’de yarışacak
Türk Hava Kurumu Üniversitesi öğrencileri büyük bir başarıya imza attı. Üniversitede bünyesindeki 10 kişilik teknik ekip, “Amerikan Astronautical Society” tarafından her yıl organize edilen ve NASA sponsorluğunda gerçekleştirilen CANSAT model uydu yarışmasına katıldı. Uçak Mühendisliği bölümü son sınıfı öğrencisi Yılmaz Oylum liderliğindeki ekip, 100 takım içerisinden 95,7 puanla ilk aşamayı geçerek, Amerika’nın Teksas eyaletinde yapılacak olan yarışmaya gitmeye hak kazandı.

***

Yükün yarısını tek başına sırtladı
Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürlüğü, Türkiye’nin bütün havalimanlarından son 11 yılda taşınan yüklerin istatistiğini açıkladı. DHMİ’nin derlediği bilgilere göre, yükün yarısını Atatürk Havalimanı “omuzladı.” İstatistikler şu şekilde:
¥ Atatürk Havalimanı odaklı taşınan bagaj, kargo ile postadan oluşan yük trafiğinde 2007-2017’de artış yaşandı.
¥  Atatürk Havalimanı varışlı ve çıkışlı uçuşlarla taşınan yük miktarı 2007’de 734 bin 820, 2008’de 783 bin 209, 2009’da 826 bin 306, 2010’da 943 bin 673 ton olarak kayıtlara yansıdı.
¥  2011 yılında, oluşan yük trafiği ilk defa 1 milyon tonu aştı. O yıl, 1 milyon 69 bin 656 ton yük Atatürk Havalimanı’ndan iniş-kalkış yapan uçaklarla taşındı.
¥  Geçen yıl ise, 2 milyon 102 bin 97 tondan oluşan bagaj, kargo ile posta, Atatürk Havalimanı çıkışlı ve varışlı seferlerle taşındı.
¥  2007-2017 yılları arasında yılda iç hatlarda 1 milyon 998 bin 531, dış hatlarda 12 milyon 419 bin 166 olmak üzere 14 milyon 417 bin 697 ton yük Atatürk Havalimanı merkezli seferlerle taşındı.
¥  Türkiye genelindeki havalimanlarından taşınan bagaj, kargo ile posta trafiği, 11 yılda 26 milyon 361 bin 229 ton olarak hesaplandı. Böylece bu dönemde ülkedeki bütün havalimanlarının hava trafiğiyle oluşan yükün yaklaşık yüzde 54’ünün Atatürk Havalimanı’ndaki uçuşlarla taşındığı belirlendi.

***

Yolcu sayısı yüzde 18 arttı
İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı, bu yılın ilk 3 ayında yolcu sayısını yüzde 18 artırdı. Türkiye’nin en fazla yolcu trafiğine sahip ikinci havalimanı olan olan Sabiha, yaklaşık 7,8 milyon kişiye ev sahipliği yaptı. Havalimanının işletmecisi İstanbul Sabiha Gökçen’den (İSG) yapılan açıklamaya göre, 2017’de 31,3 milyon yolcuya ev sahipliği yapan havalimanı, 2018’in ilk çeyreğinde rekor bir büyüme oranına imza attı. Ocak-mart ayında toplam 7 milyon 792 bin 802 yolcuya ev sahipliği yapan havalimanı, 2,5 milyon dış hat yolcusu taşıdı. Aynı dönemde iç hat yolcu sayısı ise 5,3 milyon oldu. Böylelikle ilk 3 ayda iç hat yolcu sayısında da yüzde 19 artış yaşandı.  İSG’nin Üst Yöneticisi (CEO) Ersel Göral, konuyla ilgili yaptığı açıklamada şunları kaydetti: 2018 yılına yüksek oranda bir yolcu artışıyla başladık. Bu artışın yılın ilk çeyreğinde de yüzde 18 oranında bir büyüme ile devam etmesi bizi oldukça mutlu etti ve yıl sonu hedefimiz için bizleri daha da umutlandırdı. 2018 yılı için en önemli hedefimiz, yolcu sayımızdaki artışı yıl sonunda çift hanelerde tutabilmek olacaktır.

***

Kargo taşımacılığı tartışıldı
Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) ev sahipliğini yaptığı “Hava Kargo ve Posta Çalıştayı” İstanbul’da gerçekleşti. SHGM Genel Müdürü Bahri Kesici ve Genel Müdür Yardımcısı Can Erel de, kargo ve posta işlemleri ile ilgili faaliyet gösteren kurum ve kuruluşlarla bir araya geldi. Havalimanları Yer Hizmet Türleri ve Detayları Düzenlemesi kapsamında yapılan işlemler, gümrüklü geçici depolama alanı/antrepo faaliyetleri, sıhhi işyerini içerecek şekilde kargo ve posta işlemlerinin havacılık emniyeti ve güvenliği açısından durumu değerlendirildi.

***

Şehit yakınlarına ulaşım daha ucuz
Türk Hava Yolları (THY), rakip firmalara örnek olacak bir önemli bir uygulamaya imza attı. THY Genel Müdürü Bilal Ekşi, sosyal medya hesabı üzerinden yaptığı açıklamada “Şehitlerimizin eşleri, anne ve babaları ile evli olmayan ve 25 yaşını doldurmayan çocuklarına iç hatlarda (promosyon sınıfı hariç) yüzde 20 indirim yapılacak” duyurusunda bulundu. Bu anlamlı hareket birçok vatandaş tarafından takdirle karşılandı.

***

Havalimanlarını geleceğe taşıyacak
Teknoloji devi Huawei, Stockholm’deki Passenger Terminal EXPO 2018’de Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) Stratejik Ortaklıklar Programına katıldığını duyurdu. Huawei, bu program sayesinde geleceğin havalimanlarını ve hava yollarını geliştirmeye, yolcu deneyimini zenginleştirmeye, hava kargo operasyonlarını en verimli hâle getirmeye yardımcı olmak için gelişmiş teknolojik yenilikleri ve uzmanlığı kullanacak.

***

Vanlı öğrenciler ilk defa uçağa bindi
İçişleri Bakanlığı tarafından düzenlenen “Biz Anadoluyuz Projesi” kapsamında Van’ın Erçiş ilçesinden 189 öğrenci ilk defa uçakla tanıştı. Öğrenciler, Van Ferit Melen Havalimanı - İzmir Adnan Menderes Havalimanı uçuşlarını gerçekleştirdi. Öğrencilerin uçuş sırasında bir hayli heyecanlı ve sevinçli oldukları gözlemlendi. Öğrenciler İzmir’in tarihî ve turistik bölgelerini gezecek.

***

268 milyon dolarlık ihracat yaptılar
Savunma ve Havacılık Sanayi İhracatçılar Birliği tarafından gerçekleştirilen ‘Başarılı İhracatçılar Ödül Töreni’ 3 Nisan’da Ankara’da gerçekleştirildi. “Savunma ve havacılık” alanında 2017 yılında en çok ihracat yapan firmalara ödülleri verildi. Havacılık sanayisinde motor teknolojileri konusunda uluslararası üretim yapan TUSAŞ Motor Sanayii AŞ (TEI) geçen yıl gerçekleştirdiği 268 milyon dolarlık ihracat rakamıyla ikinci oldu. Ödülü, TEI Tasarım Mühendisliği Direktörü Ahmet Fındık, Savunma Sanayii Müsteşar Yardımcısı Serdar Demirel ile Savunma ve Havacılık Sanayi İhracatçılar Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Latif Aral Aliş’ten aldı.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.