Ooo uçmuş bunlar!

A -
A +

Altmışlı yıllarda talebe olanlar iyi hatırlar, öğretmen bir heyecan gelir “açın resim defterlerinizi” derlerdi: “Bu gün 2000’li yılları çiziyoruz çocuklar.”
Öyle ya tıfıllar 40 yıl sonrasından ne bekliyor acaba?
O zamanlar kurgu bilim filmi nerede, resimli mecmualarda uzay gemileri görmüşlüğünüz vardır ama. Hani fanus kafalar, ışınlanmalar filan. Astronotların alüminyum folyoya niye büründüklerini anlayamamışsınızdır o başka.
Ben bir iletişim özürlü olarak ekranlı mekranlı  şeyler çizmezdim zinhar. Kâğıdımı uçan arabalarla (tabii ki kanatlı Pleymut, DeLorean’la tanışmamıştık daha) ve aya yolcu götüren roketlerle doldururdum baştan başa. Kahyayı bağırtırdım haydi var mı Neptün’e, Venüs’e, Mars’a?
Devir değişti tabii, insansız hava araçları ile havasız insan araçları (minibüsler) arasında sıkıştık kaldık sonunda.  
Hususi araba sahibi olmak kolaylaştı ama bu defa yapıştık kaldık asfalta.
Trafikte sıkışıp darlanınca “biliyon mi şu kavşağı uçup geçmek var” diyoruz hâlâ.
Parası olan için mesele yok, alır bir helikopter, hoop dooru işyerinin çatısına…
Peki bunları biraz küçültüp basitleştiremezler mi? Orta direğe de hitap etseler ya. Az yaksa, çok kaçsa, dilinden tamirci Zamir Usta da anlasa.
Hatta cila pasta ile parlatılsa, ikinci el pazarında okutulsa.

GÖRSEM İNANMAZDIM
Bu sorular eskilerin de kafasını kurcalamış olmalı ki 948 teşrininde “Aerocar” adlı bir alamet yaparlar. Lakin uçan otomobilden ziyade, yürüyen tayyareye benzer haspa. Pist, hangar, kule, radar. Vatandaş n’apsın ööle arabayı, iş mi alsın başına?
Hatırlar mısınız Afrikalı amcam fotoğraf makinesini yerden kaldırıp koparan dronu görünce “Beni bununla hacca götürsenize” demişti ya. Gel de adamdaki basirete hayran olma! Zaten teknoloji devleri de tam o minval üzere çalışıyor, insan kaldırabilecek drone’ları deniyorlar bu ara.
Drone bilinmeyen bir şey değil, liseli amatörler bile uçuruyor.
Asıl sıkıntı yapmaktan ziyade satmakta. Çünkü şehirlerimiz henüz hazır değil buna.
Bunca alametin havalandığını düşünün, sanki çomak sokulmuş gibi arı kovanına...
Sağdan gitmeyi zor belledik, hava koridorunu nasıl sökecez bu saatten sonra? Risk mi? Var tabii. Eh sigortacılar da poliçeleri katlar kaşla göz arasında.
On yirmi yıl sonra neler göreceğiz bilinmez, belki de “Bak evlat” diyeceğiz, “zamanımızda tekerlekli arabalar vardı, tıngır mıngır giderdik yollarda.”
Neyse…  Dilerseniz biraz da bu mevzuda ter döken firmaları tanıyalım.

Volocopter
Volocopter ile ilgili görsel sonucu
Volocopter 18 pervanesi ile havalanıp binaların üzerindeki Volo-portlara iniş yapacak. İki kişilik, hızı saatte 50 km, havada 30 dakika kalabilecek. Demek ki menzili 25 km civarında.

Volante
volante vision concept ile ilgili görsel sonucu
Volante Vision Concept  Aston Martin imzası taşıyor. Hibrit-elektrikli olacak, dikine inip kalkacak.

PAL-V
PAL-V ile ilgili görsel sonucu
Bu bir nevi helikopter. Yaklaşık on dakikada kılık değiştiriyor. Liberty modeli 200 beygirlik motoru ile havalanıp 180 km/sa. hızla uçabiliyor. Menzili 500 km. Fiyatı 500 bin dolar, 299’a da düşebiliriz diyorlar eğer çok satış olursa. İyi biz de dönüşte bakalım
o zaman.

Aeromobil
Aeromobil ile ilgili görsel sonucu
Aeromobil  Slovak bir firma. Makine karada 160, havada 259 km hız yapabiliyor. Basıyorsunuz butona kanatlar açılıyor, üç dakikada dönüyor uçağa. Önce biraz pist kovalıyorsunuz, hız saatte 130 km’ye erişince havalanıyor. Aletin yeşilsever olduğu kesin, çim zemine de inip kalkıyor zira. Menzili 750 km, fiyatı 1,3 milyon dolar. Eh, biraz tuzluca.

Evtol
Evtol ile ilgili görsel sonucu
EVTOL  Rolls-Royce tarafından planlanlandı. Altı pervaneli olacak, sadece pille uçmayacak, gaz türbini ile elektrik sağlayacak (500 kW). Bu hibritin menzili 800 km, 400 km/sa. hıza ulaşacak.

İcon A5
İcon A5 ile ilgili görsel sonucu
İcon A5  sudan kalkıyor, pist istemiyor, uçan bir Jetsky de diyebilirsiniz ona.  

BlakcFly
BlakcFly ile ilgili görsel sonucu
BlackFly  hafif ötesi bir vasıta, intibak kolay, havacılık sertifikası da istenmiyor. Gelgelelim rüştünü ispat edememiş, meskûn mahal üzerinde uçuşuna izin verilmiyor. Aslında 10 pervaneli bir drone, 110 kg kaldırabiliyor. Menzili sadece 40 km, 100 km/sa. sürate ulaşabiliyor.

Lisa Akoya
Lisa Akoya ile ilgili görsel sonucu
Lisa Akoya, on bir senedir uçan bir Fransız. Daha ziyade  cimriliği ile meşhur. On bir litre benzinle bir saat dolanıyor.  

Terrafugia
Terrafugia ile ilgili görsel sonucu
Bu işe para dökenlerden biri de Gelly. Hani o Volvo’yu satın alan Çinli. ABD’de Terrafugia   ismiyle piyasa yapıyor. İki koltuk, 4 teker, 650 km menzil, 160 km sürat, ancak 960’lı yılların mantığı ile çalıştığı için tenkid alıyor. Fiyatı 279 bin $ bu arada.

Kitty Hawk

Kitty Hawk ile ilgili görsel sonucu
Kitty Hawk  on motorlu ve113 kilogram ağrılığında, eğer 90 kilo iseniz kullanabilirsiniz, “abi akşam pilavı kaçırmış 91 olmuşum” Hayır uçamazsın asla! Bununla da Google’ın kurucularından Larry Page ilgileniyor.  

Ehang

Ehang ile ilgili görsel sonucu
Ehang  adlı otonom alet sadece uçmakla kalmıyor adrese teslim müşteri taşıyor. 8 motorlu, 8 pervaneli. 230 kg yükü 130 km/s hızla götürebiliyor. Güvenebilirseniz mesele yok. Kendisi biraz Çin malı da...

SureFly

SureFly ile ilgili görsel sonucu
SureFly, sekiz elektrik motoru ve bunlara güç veren içten yanmalı başka bir motora daha sahip. Karbon fiberden üretildiği için sadece 499 kilogram. İki yolcusunu 113 km hızla taşıyabiliyor. Fiyatı 200 bin dolar civarında.  

Milenya

İlgili resim
Milenya, Filipinli müteşebbis Kyxz Mendiola, kendi geliştirdiği vasıta ile test uçuşunu başardı. 100 kilogram taşıyabilen alet, 6 pervaneli, gücünü çarşıda satılan lityum iyon bataryalardan alıyor.  

AIRBUS ‘pop up’

AIRBUS ‘pop up’ ile ilgili görsel sonucu
Airbus, geçen sene Cenevre Fuarı’nda uçan otomobil konseptini tanıtmıştı. ‘Pop Up’ adı verilen alet elektrikli, havayı kirletmiyor. Trafik mi sıkıştı, dört pervanesiyle havalanıp son veriyor kâbusa.

 

 

 

 

 

 

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.