Sübvansiyonlar, vergiler, kaçakçılar ve teröristler...

A -
A +
Türkiye'deki benzin ve motorin fiyatları kendi bölgesindeki bütün ülkelere göre çok pahalıdır. Bunun nedeni Türkiye'deki yüksek akaryakıt vergileridir. Türkiye'de akaryakıt çok daha gelişmiş ülkelere göre de pahalıdır. Sadece Hollanda, İtalya ve Norveç'te akaryakıt daha pahalıdır, ama o da her zaman değil. Suriye, İran, Irak'ta ve IŞİD'in elindeki petrol bölgeleri ve derme çatma rafinerilerde, Türkiye'de satılandan çok daha ucuza akaryakıt bulunmaktadır. Bulgaristan, Ermenistan, Gürcistan ve Yunanistan'da da ucuz yakıt vardır, ama fiyat farkları Türkiye ve güneydoğu komşuları arasında olduğu kadar büyük değildir.Türkiye'ye kaçak yakıtın çoğu Suriye'den geliyor gibi görünüyor. Suriye'den gelen yakıtın fiyatı Türkiye'dekinin dörtte biri, hatta beşte biri kadardır. Türkler bu yakıtları satın alırken çok dikkatli olmalıdır. Yakıtların bir kısmı evlerin arka bahçelerinde derme çatma rafinerilerde yapılmaktadır ve arabanızın veya kamyonunuzun motorunu düzgün bir şekilde çalıştıracak saflıkta ve kalitede değildir. Bu düşük kaliteli yakıt yüzünden motorunuz bozulabilir. Ayrıca Suriye'den ve Irak'taki bazı gruplardan yakıt satın alarak, dolaylı olarak Türkiye'nin düşmanlarına destek veriyor olabilirsiniz. Türk hükümeti kaçakçılık yüzünden milyarlarca lira vergi geliri kaybediyor. Türkiye'deki benzin istasyonlarının işi azalıyor. Kaçakçı-terörist-isyancılar bağlantı noktalarını ele geçirdikçe, Suriye ve Irak'la olan sınırlar daha güvensiz ve tehlikeli hale geldi.Türk sınırında olanlar buraya has bir şey değil. Akaryakıt fiyatlarında vergi, sübvansiyon ve benzeri nedenlerle büyük farklar oluşan her yerde kaçakçılık bir şekilde olmaktadır. Akaryakıt Cezayir'de çok ucuzdur. Fas ve Tunus'a akaryakıt kaçıran büyük kaçakçı şebekeleri vardır. Fiyatların daha ucuz olduğu Libya ile daha pahalı olduğu Tunus arasında akaryakıt kaçakçılığı vardır. Refah'taki tüneller kapatılıncaya kadar Mısır ve Gazze arasındaki akaryakıt kaçakçılığı ciddi bir sorun olmuştu. Mısır'da akaryakıt fiyatlarında meydana gelen son artışlar, Gazzeli kaçakçıların kâr marjını da azalttı. İsrail'de akaryakıt komşularına göre çok daha pahalıdır. Kaçakçılık Arap Körfezi bölgesinde de oldukça yaygındır. Akaryakıt, sınırlı rafineri kapasitesi nedeniyle rafine yakıta ihtiyaç duyan İran dahil birçok ülkeye kaçırılır...Güneydoğu Asya'da, özellikle akaryakıtın hâlâ büyük oranda sübvanse edildiği bir yer olan Malezya ile komşuları Tayland ve Filipinler arasında kaçak yakıt için büyük bir pazar vardır. Kaçakçılar küçük teknelerle büyük riskler alarak, tehlikeli sularda uzun mesafeler katederek kâr elde etmeye çalışır.   Venezuela ve komşuları arasında da büyük bir kaçakçılık ağı bulunmaktadır...İrlanda Cumhuriyeti ve Kuzey İrlanda arasında vergi farkı nedeniyle önemli bir akaryakıt kaçakçılığı ağı olmuştur. İrlanda Cumhuriyeti Ordusu akaryakıt kaçakçılığı ile faaliyetlerinin bir bölümü finanse etmiştir. IRA ya da başka illegal örgütlerden türemiş İrlandalı çeteler, hâlâ akaryakıt kaçakçılığı yapmaktadır.Bu yakıt kaçakçılarının bazıları aynı zamanda akaryakıtı aklamaktadır. Birçok ülke akaryakıtın kendisine ait özel bir fiyattan olduğunu belirtmek için yakıtı çeşitli boyalarla işaretler. Kaçakçılar asit dökerek, dondurarak veya alkali kullanarak bu işaretleri temizlerler...Kaçakçılık tehlikeli, şiddete başvuran suçlular tarafından yapılır...Belki dünyanın rafine petrol ürünlerinin sübvanse edilmesi, vergilendirilmesi, fiyatlandırılması ve alınıp satılması konusunda yeniden düşünmesinin zamanı gelmiştir. Bu sayede bazı çok kötü karakterlerin önü kesilebilir.
UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.