İran'la nükleer müzakerelerde anlaşma sağlanması, 400 milyar dolarlık büyüklüğe sahip olan İran'ı dünyaya açacak. Türkiye İran'a daha fazla ihracat yapacak, bu ülkeden daha fazla turist gelecek. Anlaşmanın küçük esnaftan sanayiciye kadar birçok anlamda faydası kısa sürede görülebilecek. Tahminlere göre başta sınır ticareti gelişecek. Böylece başta Ağrı, Kars, Iğdır, Ardahan ve Van'ın yanı sıra Doğu Anadolu ve Karadeniz bölgelerindeki illerde canlılık başlayacak. Tahminlere göre İran kaynaklı en büyük canlanma, enerji, otomotiv, gıda ve kimya sektörlerinde görülecek. Konuyla ilgili değerlendirme yapan Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, "Anlaşma sayesinde jepolitik risk azalacak, ticaret ve yatırımlar artacak, petrol fiyatları düşeceği için cari açık ve enflasyonda düşme olacak" dedi.
RİSK AZALDI, YATIRIM ARTAR
İran'ın batılı devletler veya ABD ile yaşayacağı sıkıntıdan öncelikle Türkiye'nin doğrudan etkilendiğini belirten Şimşek, "İran'la komşu olan ve jeopolitik risk taşıyan ülke Türkiye'dir. Savaş çıkma ihtimali ve bölgede oluşacak bir tehdit Türkiye ve bölge ülkelerini olumsuz etkiler. Anlaşma bu riskin de azalması anlamına geliyor. Bölgeye yönelik tereddütler ortadan kalkacağı için yatırımlar artar. İran'ın 100 milyar doları bloke durumdaydı. Bu da ticaretin yanı sıra yatırımları artıracak. Turist sayısında da artış gerçekleşir, İranlı yatırımcılar gelir. Petrol fiyatları düşer ve hem enflasyon hem cari açığa katkı sağlar" diye konuştu.
ATAK HIZLI BAŞLIYOR
 Anlaşmanın ardından Türk iş adamları hızlı reaksiyon için çalışma yapıyor. Birleşik Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sami Kariyo, 1-15 Eylül 2015 tarihleri arasında Tahran'a ticaret turu yapacaklarını belirterek, "27 markamızdan 35'i ile İran'a giderek bu ülkedeki fırsatları inceleyeceğiz. 20 Türk markasının 3 yılda 500 mağaza açabileceğini öngörüyoruz" dedi. İKMİB Başkanı Murat Akyüz, 12 yıldır uygulanan ambargonun kalkmasıyla ticaretin hız kazanacağını ifade ederken, Plastik Sanayicileri Araştırma Geliştirme Vakfı (PAGEV) Başkanı Yavuz Eroğlu, "Ürünlerimiz petrole dayalı. Fiyatların düşmesi, plastik endüstrisi açısından büyük önem taşıyor. Firmalarımızın bilançosuna olumlu yansıyacak" beklentisi taşıyor
AYLAR ÖNCE HAZIRLANDILAR

İran'a yönelik ambargolarda geçtiğimiz aylarda başlayan yumuşama, Türk iş adamlarını harekete geçirdi. BMD?üyeleri aylar önce hazırlıklarını başlatarak 1-4 Eylül tarihleri arasında yapılacak görüşmeler için program hazırlandı.
Hedef 3 yılda 500 mağaza

Avrupa'da hızlı hareket etmesi sebebiyle büyük oranda tercih sebebi olan Türk tekstil ve hazır giyim sektörü, İran'a çıkarma yapmaya hazırlanıyor. Önceki gün yapılan anlaşmadan çok önce ülkeye gidiş için tarih belirleyen Birleşik Markalar Derneği (BMD), 1-4 Eylül 2015 tarihleri arasında İran'a ziyarette bulunacak. 27 markadan 35 kadar temsilci, İran'a giderek ülkedeki fırsatları inceleyecek. BMD Başkanı Sami Kariyo, "Birleşik markalar olarak 3 yılda 500 mağaza açabiliriz. Biz Penti olarak en az 20 mağaza açacağız. İmzalanmış metin yok, kesinlik yok ama biz aylar önce 1-4 Eylül tarihleri için turu organize etmiştik. Biz İran'ı hep zor pazar olarak gördük. Yüksek vergi, yeterince olgunlaşmamış perakende dezavantajdı. Şimdi sıkıntılar azalacak, İran ekonomisi büyüyecek. Ayrıca Türkiye ile İran arasında Tercihli Ticaret Anlaşması da imzalandı. Bugünlerde 16 milyar dolarlarda olan ticaret hacmi en azından 2 katına çıkacaktır" diye konuştu. BMD Başkan Yardımcısı Cüneyt Yavuz da, Türk ürünlerinin İran'da çok prestijli olduğunu söyledi. İran'a mağaza açmak üzere giden markalar arasında Avva, Aydınlı, Boyner, Chakra, Çilek, Deichman, Derimod, Desa, E-Bebek, Gizia İGS, İmza, İnci, İpekyol, Mavi, Mudo, Penti, Perspective, So Chic, Tekzen, Tudors, Twiggy, Orka Grup, Vakko ve Ziylan bulunuyor.