Dünyada benzeri bulunmayan ve İstanbul Boğazı'nda denizin altından üçüncü bir geçiş imkânı verecek olan 3 katlı Büyük İstanbul Tüneli Projesi için dün ihale yapıldı. Etüt, proje ve mühendislik hizmetleri için yapılan ihalede 23 firma şartname alırken, bunlardan 12'si teklif verdi. İhaleye teklif veren firmalar, deniz dibindeki barimetrik ölçümler, karada sondajlar, arkeolojik anlamda tespit yapacak. İhaleyle ilgili bilgi veren Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, "Etüt yapılacak, ön proje hazırlanacak, ihaleyle esas mühendislik çalışması yapılacak. Bunun sonucunda güzergâh net olarak belirlenecek. Yaklaşık 1 ayda tamamlanması hedeflenen süreç sonunda belirlenen firma ile sözleşme imzalanacak" dedi.
ADIM ADIM PROJE
Boğaz'ın iki yakasını birleştiren 14.5 kilometre uzunluğundaki Marmaray'ın bugüne kadar 110 milyon yolcu taşıdığını, 5.5 kilometre uzunluğundaki Avrasya Tüneli'nin bitmek üzere olduğunu belirten Yıldırım, 3 katlı İstanbul Tüneli Projesi'nin, İstanbul Büyükşehir Belediyesi ile Ulaştırma Bakanlığının ortak çalışması olduğunu hatırlattı. Yıldırım, "Bu ihale, tünelin yapılabilirliğini ortaya çıkarması, net güzergâhın belirlenmesi ve yaklaşık maliyetin ortaya çıkacak olması açısından önemli. Ön projelerin hazırlanması gibi kapsamlı çalışmayı gerektiriyor. İhale sürecinin 1 ayda tamamlanması hedefleniyor. Belirlenen firma ile sözleşme imzalanıp kendisine 1 yıl gibi bir süre verilecek. Ardından adım adım projenin yapımı konusunda hazırlıklar devam edecek. Genel bütçeden değil, kamu-özel ortaklığıyla yapmak istiyoruz. Kamuya yük getirsin istemiyoruz" diye konuştu.

Her şeyiyle ilk olacak İstanbul rahatlayacak

∂ Tünel, büyüklük ve kapsamıyla dünyada ilk olacak. Avrupa yakasında E-5 aksında İncirli'den başlayacak ve İstanbul Boğazı'ndan geçerek Anadolu Yakası'nda Sögütlüçeşme'ye kadar uzanacak, hızlı metro sistemine entegre olacak. İkinici ayağı Avrupa Yakası'nda TEM Otoyolu aksında Hasdal Kavşağı'ndan başlayarak İstanbul Boğazı'ndan geçecek ve Çamlık Kavşağı'na bağlanan 2x2 şeritli kara yolu sisteminden oluşacak. Tünel, 9 metro hattıyla TEM Otoyolu, E-5 Karayolu ve Kuzey Marmara otoyolu ile entEgre edilecek. 5 yıl içinde tamamlanması hedeflenen tünelin kullanıma geçmesiyle İncirli'den Söğütlüçeşme'ye, 31 kilometre uzunluğunda 14 istasyondan oluşacak hızlı metroyla yaklaşık 40 dakikada ulaşılacak. Anadolu Yakası'nda Hasdal Kavşağı'ndan, Avrupa Yakası'nda Çamlık Kavşağı'na karayoluyla yaklaşık 14 dakikada geçilebilecek.

3 katlı tünele teklif sunanlar

¥ Geodata SPA-Su Yapı Mühendislik AŞ İş Ortaklığı
¥ Arcadis-Prota Mühendislik Proje Danışmanlık Hizmetleri AŞ İş Ortaklığı
¥ IDOM Ingerieria y Consultoria SAU
¥ Yooshin Enginering Corporation
¥ Tecnimont Civil Construction SPA
¥ AECOM Asia Company Limited
¥ Yüksel Proje Uluslararası AŞ
¥ Ferconsult SA-Amberg Enginering AG-Euroestudios SL-Cenor
¥ Consultores, SA İş Ortaklığı
¥ Italfer SPA-Proyapı Mühendislik Müşavirlik AŞ İş Ortaklığı
¥ CPG Consultants PTE LDT-Yeni Doğanlar İnşaat İthalat İhracat İş Ortaklığı
¥ Sintagma Srl-SWS Engineering SPA-ERKA-AS Proje İş Ortaklığı
¥ Systra SA