FİKRET ÇENGEL

Türkiye’nin global markası Türk Hava Yolları (THY), 2023 hedeflerini revize ederek bir basamak üste taşıdı. 2015’i dünya havacılık sektörü ortalamalarının üzerinde bir büyümeyle kapatan THY, bu yıl atacağı yeni adımlarla 2023 hedeflerini yukarı yönlü revize etti. Şirketin bugünkü konumunu ve gelecek planlarını anlatmak üzere gazetelerin ekonomi yöneticileriyle sohbet toplantısı düzenleyen THY Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı İlker Aycı, 2023 hedeflerine kadar varan uzun soluklu bir gelecek perspektifi ortaya koydu.
500 UÇAK 30 MİLYAR DOLAR GELİR 
İlker Aycı, daha önce 450 olarak belirledikleri uçak sayısını 500’e gelirler hedeflerini ise 24 milyar dolardan 30 milyar dolara çıkardıklarını ifade etti. Bu değişikliğin ardından THY’nin şirket değerinin 4.5 milyar dolardan 10 milyar dolara çıkacağını öngördüklerini ifade eden Aycı, küresel pazar payını ise 2023’e kadar yüzde 3.5-4’e çıkaracaklarını kaydetti. THY’nin daha önce belirlenmiş 2023 hedefleri perspektifinde küresel pazar payı yüzde 1.9 olarak belirlenmişti.
150 MİLYON YOLCU
Şirket 2015 sonunda 299 olan toplam uçak sayısını 2016 sonuna kadar 339’a çıkarmayı planlarken; bu sayı 240 dar gövdeli, 87 geniş gövdeli ve 12 kargo uçağından oluşacak. Şirket 2016 yılında açılacak altı yeni hat ile uçulan nokta sayısının da 290'a ulaşmasını planlıyor. Bu yıl filoya dahil olacak 43 yeni uçağın finansmanını tamamladıklarını açıklayan Aycı; Avrupalı, Japon ve Amerikalı finans kuruluşlarının kendi taleplerine büyük ilgi duyduğuna dikkat çekti. Aycı, “Japonlarla sadece film izleme konusunda ilişkimi yok. Samuraylardan ciddi kaynak sağladık. Amerikan Eximbank’ı da finansman konusunda devreye giriyor” dedi. Aycı, 2023 yolcu hedeflerinin 150 milyon olduğunu söyledi.
KIRAN KIRANA REKABET 
Petrol fiyatlarının düştüğü bir ortamda bu rakamlarla sınırlı kalmalarının mümkün olmadığına işaret etti. Yeni hatlarla Türkiye ihracatçısının Afrika açılımına destek verdiklerini anlatan Yönetim Kurulu Başkanı İlker Aycı, “Afrika’da 43 noktaya uçuyoruz. Hem yeni uçuş noktaları açacağız hem frekans derinliği için de çalışacağız. Kavak ağacı olmayacağız, çınar ağacı gibi mevcut destinasyonlarımızda kök salmayı hedefliyoruz. Nitekim yeni hatlarımızın doluluk oranı hızla artıyor. Amerika’ya günde 5 bin yolcu taşıyoruz. Bunu 10 bin kişiye çıkarmayı hedefliyoruz. Sadece; Rusya’daki rezervasyonlarımızda 4 ay sonrasına ilişkin rezervasyonlarda yüzde 20’lik bir düşüş var” dedi.

5500 eleman arıyor

Filonun büyümesi ile personel ihtiyacı oluştuğunu belirten Aycı, THY’de çalışmak isteyen yüz binlerce gence şu müjdeli haberi veriyor: “Bu yıl personel sayımızı yüzde 19 artıracağız. Türk Hava Yolları bünyesine kabin memuru, pilot ve diğer görevliler olmak üzere 4 000 yeni eleman alacağız. Yan kuruluşlar ve teknik personel için de 1500 kişilik kadro açılacak.” İlker Aycı mevcut çalışanlarla ilgili de güzel haberleri veriyor: “Biz herkesin hak ettiği ücreti vermeye çalışıyoruz. Türkiye’de sektörde en iyi ücret veren şirketiz. Dünyada da en iyi ücret verenler ligindeyiz. İştiraklerle birlikte 50 bine yakın çalışanımız var. Onların en iyi şartlarda çalışmasını arzu ediyoruz. Yönetim kurulunda aldığımız bir kararla performansa dayalı bir ücret sistemi de getireceğiz. THY Teknik’te toplu iş sözleşmesi yaptık. Enflasyonun üzerinde zamlar oldu. THY içinde toplu sözleşme sürecini marta kadar tamamlayacağız. En iyi şartlarda çalışanımızı memnun edecek bir sonuç alacağımıza inanıyorum.”

3. havalimanı bizi uçurur

∂ İlker Aycı’ya üçüncü havalimanının kendileri açısından getirilerini soruyorum. Aycı yeni havalimanının bir an önce devreye girmesi gerektiğini belirtip şöyle devam ediyor: “Yolcu memnuniyeti açısından ve hedeflerimiz açısından yeni havalimanı çok önemli. Bizim hizmet kalitemiz artacak, ve koyduğumuz hedeflere ulaşmamız kolaylaşacak. Bugün Atatürk Havalimanı’nın yapısı dolayısıyla yapamadığımız birçok yeniliği gerçekleştireceğiz”

DOLAR TAHMİNİNİ Pİ SAYISINA EŞİTLEDİ

∂ Euro/dolar paritesi 1.1 ve dolar/TL kurunu ise 3.14 olarak öngören THY, bu yıl ortalama jet yakıtı maliyetinin ton başına 647 dolar olacağını hesap ediyor. THY geçtiğimiz yıl artan rekabet ortamı, kurdaki dalgalanmalara ve faaliyet gösterdiği bölgelerde yaşanan politik ve ekonomik krizlere rağmen Faiz Amortisman Vergi Öncesi Kar (FAVÖK) marjını 5.5 puan arttırarak yüzde 26.2’ye çıkardı. Şirket, bu yıl ise yüzde 20-22 arasında bir kar marjıyla kapatmayı hedefliyor. THY, 2016 yılında toplam akaryakıt tüketiminde yüzde 18 artış öngörüyor.