Osman Çobanoğlu ANKARA
Son 13 yılda ulaşımda altın çağını yaşayan Türkiye’de otoyol, köprü, viyadük, bölünmüş yol ve tünel çalışmaları son sürat devam ediyor. 2003’ten bu yana tünel çalışmalarına hız veren Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı şimdiye kadar 213 kilometre uzunluğunda 188 tünelin yapımını tamamladı. 2003 yılı öncesi 50 km olan toplam tünel uzunluğu 2003-2015 yılları arasında yapılan 213.6 km ile birlikte yüzde 427 artış göstererek 263.6 km uzunluğa ulaştı. Karayollarında toplam 73.8 km uzunluğunda 170 adet tek tüp tünel ve 189.8 km uzunluğunda 101 adet çift tüp tünel hizmet veriyor. 2023 hedefleri kapsamında toplam 700 km uzunluğunda 470 tünelin hizmet vermesi planlanıyor. Devam eden çalışmalarda ise 286 kilometre uzunluğundaki 96 tünelin 2016-2017 yıllarında hizmete açılması bekleniyor. Bu tünellerden Cudi, Cankurtaran, Salmankaş, Erkenek ve Akyazı tünellerinin bu yıl sonuna kadar bitirilmesi planlanıyor.

2016 ve 2017’de bitecek tüneller

Salmankaş Tüneli  

Trabzon-Araklı-Bayburt yolunda 8.2 km uzunluğunda olacak Salmankaş Tünelinin tamamlanmasıyla Trabzon ve Bayburt arası 16 kilometre kısalacak. 2014 yılında başlanan tünel çalışmalarının 2016 yılı Aralık ayında elektromekanik işleriyle birlikte bitirilmesi planlanıyor.

Cankurtaran Tüneli 

Artvin – Ardahan – Kars - Erzurum  bölümü üzerinde yer alan tünel 10.4 kilometre uzunluğunda olacak. Tünelin tamamlanmasıyla Hopa ve Borçka arası 12 kilometre kısalacak. 2010 yılında başlanan tünel çalışmasının 2016 Aralık ayında bitirilmesi hedefleniyor.

Cudi Tüneli

Cizre-Şırnak yolu üzerinde bulunan ve 1.4 kilometre uzunluğunda olacak 2 tünelden oluşan Cudi-1 tünelinde nihai beton seviyesi tamamlandı. Yine 1.5 kilometre olan Cudi-2 tünelinde ise çalışmalar devam ediyor. 2016 Aralık ayında bitirilmesi planlanan tüneller Cizre-Şırnak yolunu 8 kilometre kısaltmış olacak.

Erkenek Tüneli 

Malatya - Darende Ayrımı – Adıyaman Gölbaşı yolu üzerinde bulunan ve 3.6 kilometre uzunluğunda olacak tünelin bu yıl içerisinde bitirilmesi planlanıyor. Yolun yüksek standarda kavuşturulmasıyla kullanıcılarına güvenli ve konforlu bir seyahat imkânı sağlamış olacak. Seyahat süresi 3 ila 5 dakikaya inecek.

Dallıkavak Tüneli ,

6.2 kilometre uzunluğunda olacak bu tünelin 2017 Aralık ayında hizmete açılması bekleniyor. Tamamlandığında Erzurum İspir yolu 4,4 kilometre kısalmış olacak.

Ovit Tüneli 

Rize ve Erzurum arasında yer alan ve tamamlandığında dünyanın en uzun 2’nci tüneli olacak Ovit tünelinin 2017 Aralık ayında tamamlanması planlanıyor. 17.3 kilometre uzunluğundaki tünelle yol 3.8 kilometre kısalmış olacak.

Geminbeli Tüneli 

Sivas-Zara-Geminbeli-Suşehri yolunda yer alan 8.4 kilometrelik tünelin 2017 yılında bitirilmesi hedefleniyor. Tüneller ile güzergâh 3 kilometre kısaltmış olacak.

Diğer tüneller

Karahan Tüneli (Malatya-Darende-Kayseri), Ilgaz Tüneli (Kastamonu-Çankırı), Güzeldere Tüneli (Van-Hakkari), Akyazı Tüneli (Trabzon), Kırık Tüneli (Rize-Erzurum), Demirkapı Tüneli (Antalya-İbradı) ve Kahramanmaraş-Göksun-Kayseri.