Dijital video oyun pazarından akıl almaz yükseliş

Düzenleyen: / Kaynak: AA
Dijital video oyun pazarından akıl almaz yükseliş

TEKNOLOJİ Haberleri  / AA

Türkiye, ekonomik büyüklüğü 111 milyar doları bulan oyun sektöründe etkin bir oyuncu olmaya yönelik strateji hazırlayacak.

Bu strateji, oyun sektörüne yönelik teşvikler, yabancı yatırımların ülkeye çekilmesi, sektörde ihtiyaç duyulan insan kaynağının oluşumu ve üniversite ilişkileri ile gerekli mevzuat değişikliklerini kapsayacak.

Kalkınma Bakanlığı koordinasyonunda hazırlanan 2015-2018 Bilgi Toplumu Stratejisi ve Eylem Planı'na göre, oyun geliştirme faaliyetleri başta olmak üzere, sektör desteklenecek, gerekli adımlar belirlenecek strateji ve eylem planı çerçevesinde atılacak.

Sektör ve üniversite temsilcileri ile birlikte oyun sektörü detaylı biçimde analiz edilecek ve gelişimi desteklenecek.

Bu alanda Ekonomi Bakanlığı, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Kalkınma Bakanlığı, ODTÜ Teknokent Yönetim AŞ, Ankara Kalkınma Ajansı, üniversiteler, Gelişmekte Olan Spor Branşları Federasyonu ve sivil toplum kuruluşları birlikte hareket edecek.

111 milyar dolarlık pazar

Gelecek yıllarda, bireysel yazılım pazarındaki büyümeyi, mobil uygulamalar ve oyun pazarının sürükleyeceği öngörülüyor.

Gartner Oyun Sektörü Araştırma Raporu'na göre, oyun konsolları donanım ve yazılımını içerecek şekilde tanımlanan oyun sektörünün, 2015 sonunda 111 milyar dolara ulaşması bekleniyor.

Türkiye'de 21,8 milyona ulaşan oyuncu kitlesi bulunuyor. Oyuncuların 11,4 milyonunun dijital oyunlara harcama yaptıkları ve oyun pazarının 2012 itibarıyla 300 milyon doları aştığı tahmin ediliyor. Yerel payının yüzde 5'ler düzeyinde kaldığı Türkiye oyun pazarının, gelişime açık olduğu değerlendiriliyor.

Türkiye'de genç nüfus dolayısıyla dijital oyun kültürünün son derece yaygın olduğu ifade edilirken, günde 39 milyon saat oyun oynandığı tahmin ediliyor. Türkiye, sosyal oyun kategorisinde oyuncu başına oyun oturumu süresinde 38,4 dakika ile dünyada birinci konumda yer alıyor.

Programlama, modelleme, animasyon, tasarım, kurgu, müzik ve ses gibi çok fazla alanı kapsayan oyun teknolojileri, başta savunma, sağlık ve eğitim olmak üzere diğer alanlarda da yoğun olarak kullanılıyor. Örneğin, oyun tabanlı eğitim yaklaşımının FATİH Projesi içerisinde önemli bir yer tutması bekleniyor.

Gelişmiş bir oyun sektörüne sahip olmanın bir diğer faydasının, yerli kültür ve tarihe dayanan oyunların ülke tanıtımına sağlayacağı katkı olarak gösteriliyor.

Son dönemde Türkiye oyun sektörü, yabancı yatırımcıların da ilgisini çekiyor. Çok uluslu firmaların ortaklık ya da satın alımlar yoluyla Türkiye oyun pazarına girmesinin, yerli oyun sektörü ile bu sektörün gereksinim duyduğu nitelikli insan kaynağının gelişimini hızlandıracağı öngörülüyor. Oyun sektöründe Türk firmalarına verilen destekler, bilgi teknolojileri sektörüne verilen genel destekler kapsamında yurtdışına açılım ve maddi proje destekleri ile sınırlı bulunuyor.

Yol haritası belirlenecek

Oyun sektörünün geliştirilmesi yönelik olarak hayata geçirilecek uygulamalar şöyle belirlendi:

Sektör ve üniversite temsilcileri ile birlikte oyun sektörünün mevcut durumu, gelişiminin önündeki engeller, gelişme alanları gibi hususlar analiz edilecek ve bir yol haritası belirlenecek.

- Bu yol haritasına uyularak, oyun geliştirme faaliyetleri başta olmak üzere, sektörün gelişimini destekleyecek strateji hazırlanacak.

- Bu strateji, oyun sektörüne yönelik teşvikler, yabancı yatırımların ülkeye çekilmesi, oyun sektöründe ihtiyaç duyulan insan kaynağının oluşumu ve üniversite ilişkileri ile gerekli mevzuat değişikliklerini kapsayacak

- Bu strateji çerçevesinde ortaya konacak eylem planı hayata geçirilecek.

- Eylemlerin sonuçları izlenerek, belirlenen politika ve teşvikler güncellenecek.

Türkiye Oyun Pazarı

Kalkınma Bakanlığı’nın hazırladığı 2015-2018 Bilgi Toplumu Stratejisi ve Eylem Planı’na göre Türkiye’de 21,8 milyona yakın oyuncu kitlesi bulunuyor ve ülkemiz oyun oynanma verileri açısından dünyada ilk 10 ülke arasında; oyuncuların oynama zamanlarında ise ilk 3 arasında yer alıyor. Türkiye’de genç nüfus dolayısıyla dijital oyun kültürü son derece yaygın; günde 39 milyon saat oyun oynandığı tahmin ediliyor.

Türkiye istatistiksel olarak büyük bir oyun pazarı gibi görünse de, oyun sektörünün ekonomik büyüklüğü ile ülkenin oyuncu sayısı ve ekonomik büyüklüğüne orantılı olarak baktığımızda aslında daha küçük bir pazar olduğunu görebiliriz.


Dijital video oyun pazarından akıl almaz yükseliş

Türkiye’de dijital oyun kullanıcı sayısı 30 milyon’a ulaşmış durumda. 2018’de 50 milyon’a ulaşması bekleniyor. Oyun sektörünün tamamına bakarsak, son 10 yılda trend free to play ve PC oyunlarına doğru kayıyorken özellikle son 3 yılda akıllı telefon penetrasyonlarının artması ile birlikte mobil oyun pazarı inanılmaz bir hızla büyümeye başladı. Türkiye’de de mobil oyunun özellikle son 1 yılda ciddi büyüme hızı kazandığını söyleyebiliriz.

Türkiye’de pazarın yüzde 70’i yabancı firmaların hakimiyetinde. Fakat burada önemli olan nokta, Türkiye’de oynanan oyunların yüzde kaçının yabancı firmalara ait olduğundan çok Türkiye’de geliştirilip dünyada popüler olan oyunların sayısı ve dünyadaki başarısı. Bu kısma odaklanmamız ve ülke olarak yatırım yapıp geliştirmemiz gerekiyor.

Türkiye’de oyun pazarında vergilendirme sistemi kapsamında herhangi bir teşvik ya da özel bir uygulama yoktur. Dünya’da oyun sektörü en çok devlet desteği gören alanlardan biridir çünkü en riskli iş alanlarından da biridir. Oyun firmaları popüler bir oyunları ile çok yüksek gelir üretiyor gibi görünebilirler fakat aslında çok başarılı bir oyunun arkasında başarısız onlarca oyun olduğundan toplam geliştirme ve ARGE maliyetleri oldukça yüksektir.

Yakın zamanda global lansmanını yaptığımız “Seven Knights” oyununundan da görebileceğiniz gibi, PC’de popüler birçok MMORPG oyunundan çok daha yüksek kalite ve içeriğe sahip bir mobil RPG oyununa ulaşmak artık kullanıcılar için çok kolay.

Yılda PC ve Mobil platformlarda ortalama 15 oyun yayınlıyoruz. Joygame PC oyunlarına ağırlık verirken, Netmarble markası altında da mobil oyunları yayınlıyoruz. Dünyada her yıl on binlerce mobil oyun geliştiriliyor fakat her pazarda en popüler ilk 20 oyun gelirin %80’inden fazlasını oluşturuyor. O yüzden kaliteli ve zengin içerikli oyun geliştirip oyuncu ile yüksek kaliteli hizmet ile sunmak en önemli konu.

Dijital video oyun pazarından akıl almaz yükseliş

Netmarble dünyanın en büyük 5 oyun firmasından birisi. Özellikle mobil oyun konusundaki bilgi birikimleri inanılmaz. Netmarble öncesinde mobil oyun pazarını öğrenmeye çalışıyorken, Netmarble sonrasında hayal bile edemeyeceğimiz kadar hızlı bilgi birikimine kavuştuk. Kaynak: Barış Özistek


Dijital Video Oyun Pazarı 61 Milyar Doları Gördü

Video oyun dünyası her geçen gün büyümeye devam ediyor. Dünya çapında 2 milyar kişinin oyun oynadığı düşünülürken, Türkiye'de bu rakamın 30 milyonlara kadar çıktığı düşünülmekte. Oyun oynayan insanların hepsi, PC ya da konsol oyunu tercih etmiyor tabi ki. Devasa bir mobil oyun sektörünü de bunun içine almak gerekiyor.

Bütün platformlar dahil edildiğinde ise 2015’te dijital oyun pazarı 61 milyar dolara ulaştı. Türkiye’de pazarın büyüklüğü 400 milyon dolar. Otuza yakın oyun şirketinin olduğu Türkiye'de oyun ihracatından elde edilen gelir, 200 milyon dolar (585 milyon lira) boyutuna çıkmış durumda. 2023 yılında ise oyun ihracatından elde edilen gelirin, 2,5 milyar dolar (7,3 milyar lira) olması bekleniliyor.

2018 yılında ise pazarın büyümeye devam edeceği ve dünya çapında oyuncu sayısının 3 milyarı bulacağından bahsediliyor. Türkiye'de ise yine aynı yıl oyuncu sayısının 50 milyonu geçmesi de tahminler arasında yer bulmuş durumda.

Birçok büyük firma ile birlikte çalışan SuperData isimli analiz şirketi, sektöre dair tahminlerini ve istatistiki verilerini yakın zaman önce paylaştı. "Araştırma sonuçlarına göre dijital ortamlardaki PC oyunculuğunun elde ettiği gelir, hem konsol oyunculuğunu hem de mobil oyunculuğu solladı. Bütün platformlar dahil edildiğinde 2015’te dijital oyun pazarının 61 milyar dolarlık bir getiri sağladığını belirten araştırmanın sonuçlarına göre geçtiğimiz sene gelir açısından bir rekor yaşandı. Konsol oyunculuğu her ne kadar yüzde 34’lük bir artış gösterip yıllık 4 milyar dolarlık büyüklüğe gelse de PC’deki ‘Free to Play’ oyunlarla arasında büyük bir fark bulunuyor. PC tabanlı oyunlar 2015’te 32 milyar dolar gelir yaşattı. Dolar bazında satışlar açısından en büyük kategorilerden biri mobil oyunlar oldu."

Dijital video oyun pazarından akıl almaz yükseliş
Call of Duty ve League of Legends Lider

SuperData'nın yayınladığı verilere göre 2015'in en çok gelir elde eden oyunları Call of Duty: Advanced Warfare ve League of Legends oldu. Dijital olarak en çok gelir elde eden konsol oyunu Call of Duty: Advanced Warfare 355 milyon dolar kazanırken, PC’de dijital olarak en çok gelir elde eden oyun League of Legends 1.6 milyar dolarlık bir gelir elde etti.

Mobil platformlarda Clash of Clans, 1.3 milyar dolarlık getirisi ise şampiyon olmuş durumda. En çok gelir elde eden diğer oyunlar ise 1.1 milyar dolarla CrossFire ve 1.05 milyar dolarla Dungeon Fighter Online oldu.

Türkiye’de Oyun Pazar 400 Milyon Dolar Büyüklüğünde

"Dünyada 2 milyar kişi dijital oyun oynarken Türkiye’de de bu sayı 30 kilyon kişiyi aşmış durumda. Türkiye’de pazar büyüklüğü 400 milyon dolar. Bunun 20 milyon doları yerli geliştiriciler tarafından tasarlanıyor. İhracatları ise 200 milyon dolar. 2023 yılı ihracat hedefi ise tam 2.5 milyar dolar. Sektörde otuza yakın firma var, Türkiye’deki geliştiricilerin sayısı ise üç haneli rakamları buluyor. Hedefleri, yazılım sektörünün ihracat şampiyonu olmak. Akıllı telefon pazarının gelişmesiyle online oyunlara merak arttı."

"Türkiye’de 2015 rakamlarıyla 30 milyon kullanıcı online ortamda oyun oynuyor. Türkiye oyuncu başına oyun oturumu süresinde 38.4 dakika ile dünyada ilk sıralarda. Son 3 yılda akıllı telefon kullanımının yaygınlaşmasıyla mobil oyun pazarında hızlı bir büyüme yaşanırken, akıllı telefon kullanıcılarının yüzde 50’den fazlası mobil oyun oynuyor. 2018’de dijital oyun kullanıcı sayısının dünyada 3 milyarı Türkiye’de ise 50 milyonu geçmesi bekleniyor. Küresel pazar hacminin ise 100 milyar doları geçeceği tahmin ediliyor. Türkiye’de oyun pazarının yaklaşık yüzde 70’i yabancı firmaların hakimiyetinde."

Dijital video oyun pazarından akıl almaz yükseliş
Tabii ki Lider Çin

Dünya'nın en büyük oyun pazarlarına dair de bir liste yayınladı. Uzun süreli ABD hakimiyetinden sonra Çin, liderliği kapmış durumda. 22 milyar dolarlık oyun pazarıyla liderlik koltuğuna oturan ülkeyi, 21 milyar dolar ile ABD izliyor. Onun hemen ardından ise 12 milyar dolar ile Japonya ve 4 milyar dolarla Güney Kore yer alıyor.

Asya'daki pazarın büyüklüğün en büyük etkeni ise oynaması ücretsiz oyunlar. Özellikle Güney Kore ve Çin'de ücretsiz oyunlara çok büyük bir ilgi var. Böylesine bir ilginin şirketlere geri dönüşü ise muhteşem olmuş.

Düzenleyen:  - TEKNOLOJİ
Kaynak: AA
UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.
Sonraki Haber Yükleniyor...