BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Turizmde vazgeçilmez lezzet: Yerel mutfaklar

Yerli ve yabancı ziyaretçiler varış noktalarında tatilleri süresince yereli yaşamak, yerel lezzetleri tatmak, yerel bilgileri öğrenmek istiyorlar. Bu talebin karşılanması için değerlerin yaşatılması stratejik olarak özel öneme sahiptir.

Gastronomi hadisesinin birçok belirleyeni var; bu da tabii olarak ülkelere, kültürlere göre değişkenlik gösterir. Bu durum Yerel yönetim-gastronomi ilişkisinde dünyada olmadığı gibi ülkemizde de net bir standart olmasına engeldir. Ancak gelişmişlik düzeyleri doğrultusunda yerel yönetim ve gastronomi ilişkisini sağlam temellere oturtmuş dünyada Lyon, San Sebastian, ülkemizde Gaziantep ve Adana gibi başarılı olmuş şehirler var. Gastronomi sektöründe çeşitli aktörler arasında katalizör rolü oynama, ilgili bütün strateji ve planlamaların sahibi olma, pazarlama etkinliklerinde önemli roller oynama, içeriden ya da dışarıdan olumsuz etkilere karşı korumada başlıca rol oynama gibi faaliyetler de artık yerel yönetimlerin öncelikleri arasındadır. Günümüzde küreselleşme sebebiyle birçok yerel bilgi, değer, lezzet ve yerelliğe ait unsurlar yok olma tehlikesiyle karşı karşıyadır. Yerellik bir destinasyonun en başta gelen çekim unsurlarından biridir. Yerli ve yabancı ziyaretçiler varış noktalarında tatilleri süresince yereli yaşamak, yerel lezzetleri tatmak, yerel bilgileri (söylenceleri, mitleri vb) öğrenmek istiyorlar. Bu talebin karşılanması için yerel bilgi ve değerlerin yaşatılması stratejik olarak özel öneme sahiptir. Şehirlerimizin bu anlamda yapabilecekleri çok zor değildir. Basit anlamda;
1. Gastronomi turizmi konusunda bir yol haritası,
2. Yemek pişirme atölye çalışmaları ya da kursları düzenlenerek bölgenin yemek kültürü tanıtılması,
3. Şehrin konaklama sektörü için, hazırladıkları menülerinde geleneksel yemeklere daha çok yer vermeleri hususunda yönlendirme,
4. Mutfak kültürü konusunda akademik veya akademik olmayan yayınların toplanması,
5. Şehrin mimarisi, kullanılan mekânların tasarımı, kullanılan müzik yerli ya da yabancı turistlerin yemekle kurduğu duygusal bağın dikkate alınması,
6. Turizm personeline gastronomi hakkında ilgili eğitimler verilmesi,
Kısaca bilinç farkındalığı oluşturulmalıdır. Fakat hepsinden öte korkarım Vali ve belediye başkanlarının bu anlamda vizyonları geliştirilmeli, bilgilendirilmeli, öyle ki koskocaman ülkemizde bugüne kadar Gaziantep, Adana ve yeni yeni çalışmalar ile Kayseri, Erzurum... Yöneten yerel erkler dışında aklı eren vizyon sahibi vali ve belediye başkanlarının azlığı konusunda partilerin karar organlarının, İçişleri Bakanı Sayın Süleyman Soylu ve Türkiye Cumhuriyeti Başkanı Sayın Recep Tayyip Erdoğan Beyefendilerin artık bir şeyler söylemesi, bir şeyler yapması beklenmektedir. Ülkenin mevcut durumunun ve önceliklerinin elbette herkes farkındadır. Ama gastronomi çalışmaları artık sadece yeme içme, kültür çalışmaları değildir. En çok ihtiyaç duyduğumuz istihdam, ekonomi, tarım, ticaret ve en önemlisi büyük şehirlere göç ve aidiyet duygusu gibi en zorlandığımız alanlar içinde gastronomi önemli kazanımlar ve fırsatlar demektir.

  • Facebook'ta paylaş
  • Twitter'da paylaş
  • Twitter'da paylaş
611687 https://www.turkiyegazetesi.com.tr/yazarlar/adnan-sahin/611687.aspx
YORUMLAR ARKADAŞINA ÖNER
loading
Kapat
KAPAT