BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Haziran 2018 Cumhurbaşkanlığı ve Meclis

Seçim sonuçlarını dakika dakika buradan takip edebilirsiniz.
Anasayfa > Haber > Zirve petrolcülerin

Zirve petrolcülerin

Listenin ilk sıralarına petrol şirketleri otururken, birincilik 41 milyar 443 milyon TL net satışla Tüpraş’ın oldu



> Tülay DUR - İSTANBUL Türkiye’nin en büyük şirketlerinin belirlendiği Fortune Türkiye 500 listesindeki şirketlerine petrol şirketleri damgasını vurdu. Yüksek petrol fiyatları sebebiyle Tüpraş, Petrol Ofisi, Opet ve Shel gibi petrol devleri ilk sıralara yerleşti. Fortune Türkiye 500’ü açıklayan Fortune Genel Yayın Yönetmeni Ali Ağaoğlu, bu yıl listede, tüm sektörlerde faaliyet gösteren şirketlerin yer aldığını, finansal kurumlar ve holding şirketlerinin kapsam dışında tutulduğunu belirtti. Ağaoğlu‘nun verdiği bilgilere göre, Tüpraş, 2011 yılında net satış gelirlerini yüzde 58 artırarak 41 milyar 443 milyon TL’ye çıkardı ve Fortune 500 zirvesini kimseye bırakmadı. Tüpraş’ın gelirlerini artırmasında 2011 yılında petrol fiyatlarının dalgalı ve yüksek bir seyir izlemesi etkili oldu. Nitekim benzer bir durumu Fortune 500 ABD şirketlerinde de görülüyor. Yüksek petrol fiyatları Exxon Mobil’in Wal-Mart Stores’u devirip ABD 500’ün tahtına yerleşmesini sağladı. Listede, Petrol Ofisi 19 milyar 548 milyon TL satış geliriyle Tüpraş’ı takip ederken, OPET 14 milyar 948 milyon TL net satış geliriyle üçüncü sırada, Türkiye Elektrik Dağıtım A.Ş. 14 milyar 232 milyon TL satışla dördüncü, Türk Telekom 11 milyar 940 milyon TL satış geliriyle beşinci sıraya yerleşti. Listedeki şirketlerinin net satışları yüzde 22.2 artarak 553.2 milyar TL’ye yükselirken, kârları yüzde 2.8 oranında azalarak 24.9 milyar TL’ye geriledi. Kur farkı giderleri, net kârları aşağı çekti. 10 ŞİRKETİN 7’Sİ ENERJİDEN Fortune Genel Yayın Yönetmeni Ağaoğlu, “Fortune 500’ün 155.1 milyar TL satış gelirine sahip olan ilk 10 şirketinin, yedisi petrol ve enerji sektöründe faaliyette bulunuyor. Petrol fiyatlarındaki artışın bu durumda etkisi var” dedi. KRİZE RAĞMEN ihracattan kazandılar Fortune 500 şirketlerinin net satışlarını artırmasında ihracatın güçlü bir rolü söz konusu oldu. Fortune 500’de yer alan şirketlerin net satışlarının yüzde 75.9’unu iç satışlar oluştururken, ihracatın payı 2010’a göre üç puana yakın yükselerek yüzde 24.1’e çıktı. Türkiye’nin en önemli ihracat pazarını oluşturan Avrupa’da yaşanan krize rağmen Türk şirketlerinin son birkaç yıldır pazar çeşitlemesine yönelmelerinin meyvelerini vermeye başladığı görüldü. Bir anlamıyla daralan pazarların yerine Afrika, Orta Doğu gibi yenilerinin konmaya başlamasıyla, Fortune 500 şirketlerinin yaptığı toplam ihracat önceki yıla göre yüzde 39.4 artarak 133 milyar 489 milyon TL’ye ulaştı. İhracat rakamlarının TL bazında yükselmesinde ise kurlardaki artışın önemli bir etkisi oldu. Listede beş basamak birden yükselerek altıncı sıradan giren Türk Hava Yolları, net satış gelirinin 11 milyar 305 milyon TL’sini ihracattan sağladı. Şirket böylece, ihracatta 10 milyar sınırını aşan ilk Türk şirketi olmayı başardı.
 
 
 
 
 
 
 
Reklamı Geç
KAPAT