İstanbul Boğazı Avrasya Tüneli ile 5. gerdanlığına kavuşuyor. Üç Boğaz Köprüsü ve Marmaray'ın ardından Avrasya Tüneli'nde de kazı çalışmaları tamamlandı. Proje için özel olarak üretilen ve İstanbul Boğazı'nın altında 3 bin 344 metrelik güzergâhı kazarak ilerleyen Tünel Açma Makinesi (TBM ) ile iki kıta, deniz tabanı altında birleşti.
Temeli Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından atılan Avrasya Tüneli Projesi Yap-İşlet-Devret modeliyle yaklaşık 1 milyar 245 milyon dolarlık finansmanla gerçekleştiriliyor. Yatırım için 960 milyon dolarlık uluslararası kredi sağlanırken, 285 milyon dolarlık öz kaynak da Yapı Merkezi ve SK E amp;C tarafından temin edildi. Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım AŞ, tünelin 24 yıl 5 ay süreyle işletilmesini üstlenecek. İşletme süresinin tamamlanması ile Avrasya Geçişi kamuya devredilecek.
EN GELİŞMİŞ TEKNOLOJİ 
Bağlantı yollarıyla birlikte toplam uzunluğu 14,6 kilometre olacak Avrasya Tüneli projenin 5,4 kilometrelik bölümü deniz tabanı altına inşa ediliyor. Dünyanın önde gelen mühendislik projelerinden biri olan projenin 3,4 km uzunluğundaki Boğaz geçişi tünelinde dünyanın en gelişmiş TBM (Tunnel Boring Machine - Tünel Açma Makinesi) teknolojisinden yararlanılıyor. Avrasya Tüneli için imal edilen TBM, bentonit bulamacı kullanan tünel açma makinaları içinde 11 bar değerindeki işletme basıncı ile dünyada ikinci sırada yer alıyor. Makina, 13,7 metre kazı çapı ile de dünyada 6. sırada yer alıyor. En derin noktanın deniz yüzeyinden derinliği 106 metreyi geçiyor. Avrasya Tüneli Projesi, teknik özellikleri bakımından dünyanın sayılı ve ender mühendislik projelerinden biri olarak nitelendiriliyor.
Sözleşme gereği Ağustos 2017'de hizmete girmesi planlanan projenin bitiş tarihi, Başbakan Davutoğlu ve Eski Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Lütfi Elvan'ın 13 Eylül 2014'te proje alanına yaptıkları ziyaret sırasında Aralık 2016'ya çekilmişti. Kazı çalışmalarını tamamlayan firma çalışmalarını bu doğrultuda sürdürüyor.

ERDOĞAN BAŞLATTI, DAVUTOĞLU BİTİRDİ
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın katılımıyla 19 Nisan 2014'te Asya yakasında başlayan kazı çalışmalarını Başbakan Ahmet Davutoğlu'nun katıldığı törenle tamamlandı. Yerden 25 metre aşağıda delme işleminin gerçekleştirilmesi için telsizle talimat veren Davutoğlu'na eşi Sare Davutoğlu, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Feridun Bilgin, İstanbul Valisi Vasip Şahin, eski Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Lütfi Elvan, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş ve diğer yetkililerle eşlik etti. Bu arada kazı işlemi tamamlanırken Davutoğlu, Kadir Topbaş'ın kendisine söylediği dileği paylaştı. Buna göre tünelin toplam uzunluğu kadar muhtaç kişiye dağıtılmak üzere kurban kesileceğini söyledi. Tünelin toplam uzunluğu ise 3 bin 340 metre.



Günde 100 bin araç geçecek
Proje tamamlandığında Kazlıçeşme-Göztepe arasını 100 dakikadan 15 dakikaya inecek. Günde 100 bin aracın geçmesinin planladığı tünel sayesinde boğazdaki köprülerin trafik yoğunluğu yüzde 10, Haliç üzerindeki Unkapanı ve Galata köprüsünde yüzde 17 azalacak. Ancak trafiğe neden olacağı gerekçesiyle büyük araçların ve toplu taşıma araçlarına tünelden geçişine izin verilmeyecek.
Depreme karşı dayanıklı
Bin 672 bilezikten (ring) oluşan tünelde, muhtemel büyük bir depreme karşı tünelin dayanıklılığını artırmak amacıyla iki ayrı noktada sismik bilezik monte edildi. Ayrıca tüneldeki bileziklerin üretiminde kullanılan yüksek performanslı prekast beton,100 yıl servis süresi hedeflenerek, Yapı Merkezi tesislerinde üretildi. Uluslararası sertifika kuruluşunca yapılan analiz ve simülasyonlarda segment ömürlerinin en az 127 yıl olduğu rapor edildi. 

TEK YÖN 4 DOLAR
İki katlı olarak inşa edilen tünelden araç geçiş ücretlerinin; açılış yılında tek yönde otomobiller için ilk yıl KDV hariç 4 dolar, minibüsler için KDV hariç 6 dolar olarak uygulanması planlanıyor.