Avrasya Geçişi Projesi'nin (İstanbul Boğazı Karayolu Tüp Geçişi) İstanbul Boğazı altındaki tünel açma çalışmaları tamamlandı.Proje için özel olarak üretilen ve İstanbul Boğazı'nın altında, 3 bin 344 metrelik güzergahı kazarak ilerleyen Tünel Açma Makinesi (TBM ) ile iki kıta, deniz tabanı altında birleştirildi.Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın katılımıyla 19 Nisan 2014'te Asya yakasında başlayan kazı çalışmaları, Başbakan Ahmet Davutoğlu, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Feridun Bilgin, Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürü Fatih Turan, Yapı Merkezi Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ersin Arıoğlu, ATAŞ Yönetim Kurulu Başkanı Başar Arıoğlu, ATAŞ Üst Yöneticisi (CEO) Seok Jae Seo ve proje çalışanlarının katılımıyla düzenlenen törenle Avrupa yakasında sonlandırıldı.


Proje için özel olarak geliştirilen TBM, deniz tabanının altında günde 8-10 metre ilerleyerek, 3 bin 344 metrelik kazı çalışmasını bitirdi.Klasik madencilik yöntemi ile açılan karayolu tünellerinin de tamamlandığı proje kapsamında yol ve sanat yapı çalışmaları sürüyor. Kazlıçeşme-Göztepe hattında hizmet verecek olan "Avrasya Geçişi" ile, İstanbul'da trafiğin çok yoğun olduğu güzergahta yolculuk süresi 15 dakikaya kadar inecek.


Türkiye, tünelcilik teknolojisinde çağ açan Avrasya Geçişi ile dünyanın en başarılı mühendislik eserlerinden birine sahip olacak. Proje tamamlandığında "seyahat sürelerinin kısalması" ile emisyon miktarlarında, yakıt tüketiminde ve araç bakım masraflarında azalma gerçekleşirken, Türkiye ekonomisine de katkı sağlayacak.


- Yatırım tutarı 1 milyar 245 milyon dolar


Avrasya Tüneli Projesi, Yap-İşlet-Devret modeliyle yaklaşık 1 milyar 245 milyon dolarlık finansmanla gerçekleştiriliyor.Yatırım için 960 milyon dolarlık uluslararası kredi sağlanırken, 285 milyon dolarlık öz kaynak da Yapı Merkezi ve SK E amp;C tarafından temin edildi.Toplam 14,6 kilometrelik üç ana bölümden oluşan Avrasya Geçişi Projesi'nin en önemli aşamasını 3,4 kilometre uzunluğundaki Boğaz Geçişi oluşturuyor. Boğaz Geçişi için dünyanın en gelişmiş TBM teknolojisinden yararlanıldı.Bin 672 bilezikten (ring) oluşan tünelde, olası büyük bir depreme karşı tünelin dayanıklılığını artırmak amacıyla iki ayrı noktada sismik bilezik monte edildi. Ayrıca tüneldeki bileziklerin üretiminde kullanılan yüksek performanslı prekast beton,100 yıl servis süresi hedeflenerek, Yapı Merkezi tesislerinde üretildi.Uluslararası sertifika kuruluşunca yapılan analiz ve simülasyonlarda segment ömürlerinin en az 127 yıl olduğu rapor edildi.


2 bin 124 çalışanın görev aldığı, toplam 250 iş makinesinin kullanıldığı projenin tasarım ve inşaatını gerçekleştirecek olan Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım AŞ, tünelin 24 yıl 5 ay süreyle işletilmesini üstlenecek.Proje yatırımı için kamu kaynaklarından hiçbir harcamada bulunulmuyor. İşletme süresinin tamamlanması ile Avrasya Geçişi kamuya devredilecek.