Ziyneti Kocabıyık

İstatistiklere göre en çok trafik kazası uzun bayram tatili dönüşlerinde oluyor. Uzmanlar, yorgunluğun trafik kazalarındaki en önemli sebeplerin başında geldiğini belirterek yola mutlaka dinlenmiş olarak çıkmak gerektiğini hatırlatıyorlar. Araç kullanırken ortaya çıkan uykusuzluğun sarhoş olmaya benzer bir etki oluşturabileceğini ifade eden Üsküdar Üniversitesi NPİSTANBUL Beyin Hastanesi’nden Nöroloji Uzmanı Yrd. Doç. Dr. Önder Kuzu, mutlaka dinlenmiş ve zinde olarak yola çıkılması gerektiğini söyledi. Yrd. Doç. Dr. Kuzu, “Otomobille yapılan uzun yolculuklarda sabah çok erken saatler veya gece yolculukları riskli olabilir” dedi. Dr. Kuzu, yolculuk öncesinde ve sonrasında beslenme konusunda uyulması gerekenleri de anlattı…

UZUN YOLA YALNIZ ÇIKMAYIN
Uzun yolculuklarda en büyük düşmanın uykusuzluk ve odaklanma problemi olduğunu söyleyen Dr. Önder Kuzu, yolda dikkat edilmesi gereken noktaları şöyle sıraladı:
l Uzun yola yalnız çıkmamaya özen gösterin. 
l Yorgunluk veya uyku belirtisi olduğunda mola verin.
l Molada kısa süreli şekerleme yapın. Dinlenme sırasında çay, kahve gibi beyni uyarıcı içecekleri ölçülü olmak kaydıyla tüketebilirsiniz. 
l Aracın içindeki ısıyı rahat edebilecek düzeyde tutun, hava güneşliyse güneş gözlüğü kullanın.
l Dönüşten 1 gün önce “tatilin son günü” duygusuyla kendinizi fazla hırpalamayın.;

Sosyal medya kaza yaptırıyor
Sosyal medyada görünme isteğinin tatillerde zirve yaptığına dikkat çeken Anadolu Sağlık Merkezi’nden Uzman Psikolog Selin Karabulut, “Her zaman çevrimiçiyiz, mesajlarımıza cevap alamadığımızda kızıyoruz çünkü karşımızdakine de ulaşmak istiyoruz. Bu sebeple araç kullanırken de telefonlarımızı elimizden düşürmüyoruz. Yaptıklarımızı dakika dakika paylaşma, konum etiketleme, her ânı fotoğraflama, çevreye ‘ben de tatile çıktım’ mesajını iletme telaşı tarfikte araç kullanırken de sürüyor ve yol güvenliğini tehlikeye atıyor” dedi. Karabulut, tatil paylaşımlarının direksiyon başında yapılmaması konusunda uyarıda bulundu. 

DÖRT SAATTE BİR MOLA VERİN
Kanser hastalarının, hamilelerin, bacaklarında ağır varis olanların ve daha önce bacak damarlarının tıkanması olan Derin Ven Trombozu (DVT) geçirmiş kişilerin harekete dikkat etmesi gerekir. Özellikle 4 saatten daha uzun süre seyahat edecek hastaların susuz ve hareketsiz kalmaması çok önemlidir. Uzun yolculuklarda DVT sebebiyle akciğere pıhtı atabilir. Daha önce DVT geçirmiş hastaların doktorları ile görüşüp gereğinde kan sulandırıcı koruyucu iğne uygulamaları gerekebilir.

TUZU AZALTIN SUYU ARTIRIN
İçinde bulunduğumuz yaz aylarında sıvı kaybına dikkat çeken Beslenme ve Diyet Uzmanı Dr. Gizem Köse, seyahat boyunca vücutta şişliklerin oluşmaması için ortalama 4 saatte bir küçük pet şişe su içmek gerektiğini hatırlatarak, beslenme ile ilgili şu önerilerde bulundu: “Yolculuğun bir gün öncesinde tuz tüketiminizi azaltın. Uzak yola çıkmadan önce dikkatin artması için mutlaka kahvaltı yapın. Kahvaltıda yumurta tüketirseniz hem tok tutma süresi uzun olur hem de odaklanmanıza yardımcı olur. Kişi yolculuk tamamlandıktan sonra da sıvı tüketimine devam etmelidir. Yoldan geldiğinizde dolaşım sisteminiz dengesini bulana kadar destek olmanız gerekir” dedi. 

Şoförün uyuduğunu nasıl anlarsınız?
Yolculukta araç kullananlar kadar, aracın içindeki kişilerin de sorumluluk alması gerekir. İster küçük araçla isterseniz, otobüsle yola çıkın uykusuz kalmak pahasına da olsa şoförün hareketlerini dikkatle izleyin. Aşağıdaki durumlar ortaya çıkıyorsa araç kullanan kişiyi fazla rahatsız etmeden uyarıda bulunun:
l Araç kullanan kişinin gözleri kapanmaya başladıysa ve odaklanma problemi yaşıyorsa 
l Başı öne düşüyorsa
l Esnemeleri arttıysa
l Şeritler arasında zikzak çizmeye başladıysa
l Trafik işaretlerini kaçırıyorsa
l Takip mesafesinin kısaltıp ve öndeki araçlara aşırı yaklaşmaya başladıysa.