Almanya'nın göç dalgasına karşı karayoluyla serbest dolaşıma izin veren Schengen uygulamasını askıya alması Türk ihracatında krize neden oldu. Başta Almanya olmak üzere Bulgaristan, Yunanistan, Sırbistan ve Macaristan'a girmek isteyen TIR'lar olası mülteci taşımacılığına karşı tek tek aranmaya başladı. Bazı giriş noktalarında 20 kilometreyi aşan TIR kuyrukları oluştu. Yaşanan tablo Avrupa ile 'just in time' (Tam zamanında) olarak stoksuz çalışan otomotiv, tekstil, gıda ve kimya sektörlerinde büyük paniğe yol açtı. 


UYARI MESAJLARI ATILDI 
Sektör kuruluşları üyelerine dün itibarıyla uyarı mesajları göndermeye başladı. Uyarı maillerinde şu ifadeler yer verildi: "Almanya ve devamında yer alan ülkelere gerçekleştirilen ihracatlarda ülkenin Schengen uygulamasını askıya alması nedeniyle sınır girişlerinde sıkıntı yaşanmaktadır. Stok ve üretim planlamalarınızı bir haftayı bulabilecek bekleme sürelerini göz önüne alarak yapmanız tavsiye edilir." 


TRENLER DURDURULUYOR 
Konuyla ilgili özellikle taşıt araçları ve otomotiv yan sanayi sektörü alarma geçti. Yan sanayi başta olmak üzere Türk otomotiv sektörünün büyük kısmının Almanya'ya ihracat gerçekleştirdiğine dikkat çeken sektör yetkilileri, "Türk ve Alman şirketleri tam zamanlı üretim olarak bilinen 'just in time' modeliyle çalışıyor. Bir günlük aksama bile sıkıntılara neden olur. Şirketlerin üretim planlarını öne almaları gerekebilir" dedi. Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) Başkanı Fatih Şener ise Almanya'nın bazı noktalarında kilometrelerce kuyruk oluştuğunu söyledi. Şener, "Trenleri bile durduruyorlar. Bütün girişler aramaya tabi tutuluyor" diye konuştu. Bu durumdan Almanya hükümetinin sorumlu olduğunu belirten Şener, altyapıyı kurmadan "1 milyon kişi alacağız" açıklamasının oluşan tabloda etkisi olduğunu kaydetti. 


"TIR'LARIN BRANDALARINI KESİYORLAR"
Lojistik sektörü sınırdaki bekleyiş nedeniyle sıkıntılı bir süreç geçirirken içeride de TIR'lara kaçak yollarla giren mültecilere karşı mücadele vermeye başladı. UND Başkanı Şener, mültecilerin TIR'ların brandalarını keserek binmeye çalıştığını söyledi. Şener, "TIR'larımız Haydarpaşa, Çeşme ve Pendik limanları ile Edirne Kapıkule, Hamzabeyli ve İpsala kapılarında sıra bekliyor. Bu esnada mülteciler de brandaları keserek kaçak yollarla giriyor. Bekleme noktalarında güvenlik tedbirlerinin artırılmasını istiyoruz" dedi. MÜSİAD Lojistik Sektör Kurul Başkanı Emin Taha da TIR'ların bekletilmesi nedeniyle ihracatın yüzde 40 yavaşladığını söyledi. Taha, "TIR'ların bekletilmesi yüzünden seferler yarıya düştü" ifadelerini kullandı. TIR'ın bir günlük bekleme maliyetinin 200 euro olduğunu aktaran Taha, "Bu durum lojistik sektörüne de ağır bir maliyet yüklüyor" dedi.


ALMANYA'YA İLK 8 AYLIK İHRACAT RAKAMLARI
Almanya'nın "1 milyon kişi alacağız" açıklamasının ardından karayoluyla Avrupa'ya ulaşmaya çalışan mülteciler Hırvatistan, Macaristan ve Sırbistan sınırlarında yoğunluğa neden oldu. Pazartesi günü Hırvatistan'ın 8 sınır kapısından 7'sini kapatmasının ardından dün de Macaristan Röszke ve Sırbistan Horgos sınır kapılarını kapattı. Bu dalganın tüm Avrupa'ya yayılmasından endişe ediliyor.


Kaynak: Sabah