Önder ÇELİK MİLANO

Petrol fiyatlarının düşmesi, savaş, ambargolarla gelirleri azalan Ruslar, Türk deri ve deri mamülleri sektörünün yükselişini sekteye uğratırken, ihracatçı yeni pazar arayışına girdi. Özellikle Zeytinburnu'ndaki deri konfeksiyon üreticileri Rusya'ya ihracatın düşmesiyle zor günler geçiriyor ancak sektörün yarısını oluşturan ayakkabı; markalaşma, tanıtım ve pazar çeşitlenmesiyle bu olumsuz durumu en aza indirdi. Deri ve deri mamülleri sektörü, yılın ilk sekiz ayında yüzde 17 düşüşle 1 milyar dolar ihracat yaparken, ayakkabı sektörünün ihracatı yüzde 7 düştü ve 473 milyon dolar oldu. Türk ayakkabısının dünyaya tanıtımı için yoğun faaliyet yürüten İstanbul Deri ve Deri Mamülleri İhracatçılar Birliği (İDMİB) de, İtalya'nın Milano şehrinde 1.500 firmanın katıldığı ayakkabı fuarı MICAM'a 31 firma ile çıkarma yaptı.
İTALYA'YI TEDİRGİN ETTİK
İhracattaki düşüşte Rusya'nın ana etken olduğunu belirten İDMİB Başkanı Mustafa Şenocak, “Yakın coğrafyamız tabii ki bizim için birinci planda ama riskleri dağıtmak için halkayı genişletmeliyiz. Amerika, Japonya, Uzak Doğu, Çin, Vietnam, İran hedeflerimiz arasında” dedi. Bu kapsamda, Türkiye'nin binde 1 pay aldığı ABD'de fuarlara katıldıklarını, Japonya'da ise tasarım okuluna sponsor olduklarını ifade eden Şenocak, 128 milyar dolarlık dünya ayakkabı ticaretinden Türkiye'nin yüzde 0.5, İtalya'nın ise yüzde 8.5 pay aldığını, İtalya'nın ayakkabı ithalinde binde 2'lerde olan Türkiye'nin payını yüzde 2'lere çıkarmak istediklerini kaydetti. Türk ayakkabısına olan ilginin İtalyanları tedirgin ettiğini belirten Şenocak, “Hâkim oldukları pazarda kaybetmeye başlayınca, MICAM'da Türk firmalarına daha az stand vermeye başladılar. 10 firmamız bu nedenle fuara gelemedi” dedi.
GİYİM YÜZDE 25 UCUZLADI
Yunanistan'dan 12-13 avroya alınan küçükbaş deri fiyatının 3 avroya düştüğünü belirten Şenocak, “Küçükbaş fiyatlarındaki düşüş nedeniyle deri giyimde fiyatlar yüzde 25 kadar ucuzladı” diye konuştu.
İtalya'nın ihracat pazarları hedefte

Türkiye Ayakkabı Sanayicileri Derneği (TASD) Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Çetin, avrodaki artıştan dolayı İtalya'nın ayakkabı pazarındaki avantajını kaybettiğini kaydederek, “İtalya 12 milyar dolarlık ayakkabı ihracatı yapıyor. Hedefimiz İtalya'nın ihracat yaptığı ülkelerden yüzde 1 pay almak. Bunlar arasında Rusya, Almanya, İngiltere bulunuyor. Dolar ve avronun artışı ile bu ülkelere göre fiyat avantajı da sunup daha ucuza ayakkabı satıyoruz. Deri ayakkabıda Uzak Doğu'dan da daha avantajlıyız” değerlendirmesini yaptı.