BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Sosyal medyadaki sandık işaretleri

Fatih Selek
Facebook
Seçime sayılı günler kala, çok ilginç bir kampanya ile karşı karşıyayız.
Eskiden hararetli tartışmalar ekranlarda ve meydanlarda yapılırdı. Bu sıralar favori sosyal medya. Seçim için düğmeye basılınca AK Parti’nin internet temelli bir kampanya yürüteceği duyurulmuştu. Planlar ne derece uygulanıyor göreceğiz. Ancak muhalefet, sosyal kanallardan örneği görülmedik şekilde taarruz ediyor.
Hiç şüphe yok, sosyal medya seçim sonucuna etki edecek.
Şöyle ki Türkiye’de 50 milyon sosyal medya kullanıcısı var. 18-45 yaş arasındaki aktif kullanıcı nüfus 32 milyon civarında. Yani seçmenin yarısından fazla. Beş yetişkinden dördü akıllı telefon kullanıyor. Bunların kahir ekseriyetinin sosyal medya hesabı bulunuyor. Sosyal medyada geçirdiğimiz zaman, artık televizyona ayırdığımızdan daha fazla. Ve takipte siyasiler başı çekiyor.
Tabii bir de 18 yaşına basmış, 1.5 milyon yeni seçmen faktörü var. Her ne kadar apolitik olsalar da bu gençler sosyal medyanın feriştahı.
 
METAL YORGUNLUĞU 
 
Fikirsizlerin ve kararsızların sosyal medyadan etkileneceğini tahmin etmek güç olmasa gerek. Onun için muhalefet bastırıyor.
Ve kendi çaplarında başarılı sayılırlar.
Meral Akşener ve Muharrem İnce’nin yakın önemde attıkları Tweetlerin birçoğu 10 bin üzerinde kişi tarafından beğenildi. Bot hesapların da etkisinin bulunduğu söyleniyor. Yine de takipçileri iştahlı. 
AK Partililer ise beğeni sayısına göre eskiye oranla pek isteksiz görünüyor. Sandıklardan önce, sosyal medyayı patlatanlar şaşırtıyor.
Mesela muhalefet TAMAM mesajlarıyla trend topic olduktan üç saat sonra DEVAM mesajları gelmeye başladı. 
Erdoğan’ın bahsettiği "metal yorgunluğu" bu olsa gerek.
Ama her şeye rağmen sanal âlemde propaganda üstünlüğü Cumhur İttifakı'nın.
Bunda MHP lideri Bahçeli’nin de etkisi büyük. Onun söylemleri hararetli tartışmalara kapı aralıyor. Akşamları Twitter’dan bombardıman yapıyor.
 
İKİ YIL ÖNCEKİ TUZAK
 
7 Haziran 2015 seçimlerinde muhalefet uçuk vaatler ortaya atmış, hükûmet kanadı bunlara cevap verme yarışına girdiği için kaybetmişti. Bugün o tuzağa düşmediklerini görüyoruz. 
“TAMAM”, “SIKILDIK” gibi sloganlarla bastıran muhalefet, gaza gelmiş görünüyor. Fakat bunları Erdoğan’ın söylemlerinden aldıklarını ve bu yüzden rakibin gölgesinde kaldıklarını unutuyorlar.
Hülasa sosyal medya önemli bir argüman. Ama tek başına gösterge değil. 2014 seçimlerinde Ekmeleddin İhsanoğlu Twitter’ın favorisi idi. Güya yüzde 54’lerde oy alacaktı, yüzde 40’ı bulamadı.
Ben Yenikapı mitingini bekliyorum.
Asıl gösterse o meydandır.
 
 
 
Twitter mitingleri bizi bekliyor
 
Biz haberciler için ihbar kaynağı.
İstihbaratçılar için hazır bilgi.
Şirketler için reklam aracı.
İşini bilenler için kazanç kapısı.
Siyasetçi için propaganda mecrası.
Savaş füzelerinin işaret fişeğinin atıldığı yer.
Darbelerin yapıldığı (Arap Baharı), darbelerin püskürtüldüğü (15 Temmuz) kavga alanı.
Hızlı, geri bildirimi var, ölçümlenebiliyor.
İnsanlar neyi paylaşıyor, neye tepki gösteriyor, neyi destekliyor anında ortaya dökülebiliyor.
Bu yüzden sosyal medya, herkesin vazgeçilmezi.
Sosyal medya seçimlerde ilk olarak 2008 yılında Obama tarafından kullanıldı.
Gençlik, değişim ve umut vadeden Obama internete yaptığı yatırımın karşılığını aldı.
Türkiye’de de ilk etkisini 2011 genel seçimlerinde gösterdi. Gezi olaylarında önemi fark edildi. İngiltere’nin AB’den çıkma kararının verildiği referandumda etkili oldu, Obama gibi Trump’ın ABD Başkanı seçilmesinde de. 
Seçim kampanyalarının, algı operasyonlarının tamamıyla sosyal medya üzerinden yürütüleceğini, Twitter, Facebook mitinglerini göreceğimizi söylesek abartmış olmayız. 
Tabii 10-15 yıl sonra…
 
 
‘Sağ’ entelektüeli
 
Mehmet Niyazi sağın yaşayan en büyük yazarlarından biriydi. Ömrü kütüphanelerde geçti. Kitaplarla yaşadı. Ardında kıymetli eserler bıraktı. Üç beş yıl kadar önce üniversite öğrencisi yeğenim, kitap fuarından dönerken metrobüste onunla karşılaştığını, usta yazara kimsenin yer vermediğini, rica edince yaşına binaen birilerinin kalktığını söylemişti. Çok üzülmüştü. 
Onun kalibresinde sol bir yazar olsa omuzlarda taşınırdı.
Onu konuşurken bir dostum şöyle dedi: 
Beş gün önce TRT ve diğer sağ medya Deniz Gezmiş’in mezarı başında üç kişi ile anılmasını haber yaptı. Birkaç gün sonra Mehmet Niyazi vefat etti. Sözcü’de, Cumhuriyet’te vs. sol basında tek satır yoktu.
Gerçekten üzerinde çok düşünülmesi gereken bir hâl...
  • Facebook'ta paylaş
  • Twitter'da paylaş
  • Twitter'da paylaş
602219 http://www.turkiyegazetesi.com.tr/yazarlar/fatih-selek/602219.aspx
YORUMLAR ARKADAŞINA ÖNER
loading
Kapat
KAPAT