İTİRAZIN REDDİNE DAİR GEREKÇELİ KARAR

A -
A +
16 Nisan 2017 tarihinde Türkiye Cumhuriyeti hudutları dâhilinde ve Türkiye Cumhuriyeti devletinin yurt dışı temsilciliklerinde yapılan 18 Maddelik Anayasa Değişikliği halk oylamasına dair şikâyetçi tarafından verilen itiraz dilekçesi, hey'etimizce esâs ve usûl cihetiyle tedkik edildikten sonra aşağıdaki sebeplerle itirazın reddine, sayım sonuçlarının kesinleşmesine ve Resmî Gazete'de yayınlanarak yürürlüğe girmesine mâni bir hâl olmadığına karar verilmiştir:
16 Nisan 2017 Pazar günü Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı seçmenler, gerek yurt içinde ve gerekse yurt dışında hiçbir müdahaleye maruz kalmadan oylarını diledikleri gibi kullanmışlardır.
Bu halk oylamasında kayıtlı seçmen sayısı 58 milyon 366 bin 647'dir. Bu sayının yüzde 85.32'si oylamaya katılmıştır. 
Geçerli oy dökümü: 48 milyon 934 bin 116'dır.
Geçersiz ve boş oy dökümü: 864 bin 804'tür.
"1982 tarihli Anayasa'da değişiklik yapılsın, buna muvafakat ediyorum" meâlindeki "evet" oylarının toplamı 25 milyon 157 bin 25'tir. "Değişiklik yapılmasın, muvafakat etmiyorum" meâlindeki "hayır" oylarının  toplamı 23 milyon 777.091'dir.
Bu verilerin yüzde dökümleri ise şöyledir:
Evet: 51.4
Hayır: 48.6
Bu değerlendirmelere yurt dışındaki vatandaşlarımızdan 831 bin 208 seçmenin verdiği yüzde 59.1 karşılığı olan "Evet"  ile 575 bin 365 seçmenin verdiği 40.9 karşılığı "hayır" oyları dâhildir.  
Seçmenlerin vatandaşlık hakları olarak kullandıkları halk oylamasının iptalini icap ettirir meşru bir gerekçe mevcut değildir:
1-Halk oylaması, 17 Nisan 2017 Pazar günü bölge ve ülke durumuna göre tesbit edilen saatler aralığına riayet edilerek cereyan etmiştir.
2-Halk oylaması, bir yüksek mahkeme olan YSK/Yüksek Seçim Kurulu eliyle ve hâkim teminatı altında yapılmıştır.
3-Oy kullanılan her sandıkta TBMM'de temsil edilen her partinin temsilcisi yer almıştır.  
4-Seçmenin yanında "T.C. Yüksek Seçim Kurulu seçmen bilgi kâğıdı" olsun veya olmasın oy kullanabilmesi için muhakkak surette üzerinde  T.C. kimlik numarası bulunan nüfus hüviyet cüzdanını ibraz etmesi istenmiş ve ancak bundan sonra kapalı yerde oyunu kullanıp zaptı imzalamakla hüviyet cüzdanı kendisine iade edilmiştir.
5-Kullanılan zarflarla oy pusulaları YSK tarafından hususi olarak imal ettirilmiştir. Bu zarf ve pusulaların her biri banknot paralarda olduğu gibi taklide imkân vermeyen filigranlı kâğıtlardır.
6-Her zarfın üzerinde YSK'nın mührü vardır.
7-Oy verme işlemi bittikten sonra parti müşahitleri hazır olduğu hâlde sandıkların sayımı yapılmış ve tutulan zaptı seçim kurulu temsilcisi ve parti temsilcisi müşahitler hep beraber ve aynı anda imzalamışlardır.
8-Bazı zarflarda mühür olmadığı yolundaki itiraz, sandık hey'etinin zarfa vurması gereken mühre dairdir. Yaşanan ihmal, sandıkta görevli hey'etin kusurudur. Bu ihmal ve kusurun üçüncü kişi durumunda olan vatandaşa mal edilmesi, onun bir hakkının elinden alınması hukuken mümkün değildir.
9-Benzer kusurlar geçmiş senelerde de yaşanmış, yine itirazlar olmuş, fakat itirazlar YSK tarafından reddedilmişti. Mevzubahis ihmal, esasa tesir etmeyen tali bir hâldir. Bu konu hakkında müstakar bir ictihad oluşmuştur.
Bütün bu sebeplerle halk oylamasının iptaline dair yapılan talep yerinde görülmeyerek oy birliğiyle reddedilmiştir.
Yüksek Seçim Kurulu
Başkan ve üyeler
İmza
......
CHP veya diğer itiraz edenlerin itirazlarına karşı YSK'nın vereceği karar, aşağı-yukarı bu yazımız gibi olacaktır.
1950'den beri hep muhalefet ve hep itiraz... yola, köprüye, havalimanına ve nihayet Anayasa değişikliğine ve halk oylamasına itiraz.
Bu huy, bir yere götürmez.
Muhalefetin, bu müzmin hâlden çıkması gerekir.
Dünya liderleri bile kazanan tarafı tebrik etmekte.
Onlar bile güven tazelemesini görüyorlar.
Maç bitmiş, sonuç ilân edilmiştir.
Şimdi iş zamanı.
UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.