Dijital ayar

A -
A +
 
Lisede bir müdür yardımcımız vardı. Oldukça disiplinli ve çekinilen birisiydi.
Bazen yaramazlık yapan öğrencileri odasına çağırır konuşurdu. Sıra bağırıp çağırmaya geldiğinde de kapıya bakar, eğer kapalıysa kalkıp açardı. Sonra da esip gürlerdi.
Böylece birkaç öğrenciye hitaben savrulan okkalı cümleler koridor boyu dolaşır, sınıflarda her an sıkıntı çıkarma potansiyeli olan öğrencilere ayar verilirdi.
O zamanlar azarlama esnasında kapının niye açıldığını anlayamazdım. Şimdi iyi anlıyorum ama.
Meğer “CC” yapıyormuş sevgili hocam ta o zamanlar!
            ***
Aslında maillerdeki “CC” ve “BCC” bölümleri, şirket içi iletişimde hiyerarşik yapıya göre bilgi akışını düzenlemek için kullanılması gereken alanlar. Düzgün kullanılırsa işe de yarıyor.
Ama bugünlerde, bizim müdür yardımcısının geleneksel yöntemlerle yaptığı gibi, bir kurban üzerinden geri kalan herkese ayar vermek için kullanılıyor.
Mesela şirket patronu müdürü çağırıp, “Ali Bey bugün işe geç kalmış. Hemen uyarın, bir daha olmasın!” diyor.
Bundan birkaç dakika sonra müdürün ekranında şunlar yazıyor.
TO: Ali Bey
CC: Şirkette geç kalma potansiyeli olan herkes
BCC: Patron
Konuyu daha somutlaştırmak adına, aile içi iletişimden de bir örnek verebiliriz;
Anne çocuğuna fırça atıyor. (TO)
Bu sırada çocuğun kardeşini de yanına çağırıp bu fırçayı dinlemesini sağlıyor. (CC)
Akşam çocuklar yatınca da olanları babaya anlatıyor. (BCC)
Gördüğünüz gibi “CC” ve “BCC” kullanımı aslında her zaman hayatımızın içinde olan “ayar verme” ritüelinin dijitalleşmiş hâli.
Kızım sana söylüyorum. Gelinim sen anla. Damat, sen de bil ama çaktırma gibi bir şey işte…
 
Silsileye göre sisilemek
 
Şirketlerdeki hiyerarşik yapılanmaya göre sıralanan CC listeleri, kullanım şekline göre farklı amaçlar da taşıyabiliyor.
“Bunu maille herkese duyur, beni de CC’le” diyen bir yönetici aslında “Beni eklemezsen seni hayatta takmaz bunlar!” mesajı veriyor.
Hani bir yerde kavga çıkar. Sonra taraflardan biri bir kamyon adam toplayıp olay yerine gider ya… Bazen iki kişi arasında yaşanan mail krizinde, tartışma sürerken CC bölümünün giderek kalabalıklaşması da buna benziyor.
Bir de silsileye göre sisileme olayı var. Normalde sofranın veya toplantı masasının en başına oturan tepe yöneticiler, CC kültüründe ne hikmetse en sona yerleşiyor.
 
CC’ni unvanına göre uzat!
 
Gelelim mailin akış yönüne göre CC ve BCC kullanımına…
Diyelim bir çalışan müdürüne mail yazıp herhangi bir konudaki şikayetini dile getirecek. Eğer bu kişi CC’ye genel müdür yardımcısı veya genel müdürü de eklerse çarşı karışıyor.
Hele yöneticiler BCC’ye eklenir ve bu bir şekilde duyulursa, kaos zirve yapıyor.
“Şikâyetlerinizi bize, memnuniyetinizi dostlarınıza” hesabı, şikâyet maillerinde kabaran CC listeleri, herkesin öfkesini kabartıyor.
Yani yukarıdan aşağı doğru akan maillerde CC’ye yazılan yöneticiler sadece sessiz bir protestoya sebep olurken, aşağıdan yukarı giden maillerde CC’deki her bir yönetici, yaşanacak krizi üçle beşle çarpıyor.
Bu durumda şirkette tepe yöneticisiyseniz sıkıntı yok. Yani üstsüzseniz rahatsınız.
To, CC, BCC, büyük harf, küçük harf… Durumu yanlış anlayan veya yanlış anlamaya cesaret eden olmayacağı için her türlü yardırıp gidiyorsunuz.
Ortalarda bir yerdeyseniz, dikkat etmezseniz en fazla uyarılır veya eleştirilirsiniz.
Ama altsızsanız tehlike büyük! Bu sisileme olayına çok ama çok dikkat etmeniz gerekiyor.
UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.