BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Havalı meslekler

Erdal Dursun
Facebook

Havacılık, dünyada sürekli büyüyen, gelişen, tutkuyla bağlanan bir sektör. Ülkemiz bu alanda çığır atladı. Sektörde her geçen yıl yeni istihdam alanları oluşuyor. Pilotluk, uçak mühendisliği, hava trafik kontrolörlüğü, kabin memurluğu ve uçak bakım teknisyenliği bu alandaki en gözde meslekler. Pekiyi eğitimi nasıl alınır, bu meslekleri yapmak için hangi şartları taşımak gereklidir? İşte cevabı...
PİLOTLUK: 
Çelik kuşların kontrolünü elinde tutan pilotlar, maddi ve manevi yönden sektörün en güzide mesleğine sahip. Ama en zor ve çetin eğitim sürecinden geçenler de onlar. Ülkemizde asgari lise mezunu olan ve gerekli sağlık raporunu alan herkes pilotluk eğitimine müracaat edebiliyor. Adayların ilk geçmeleri gereken süreç, temel genel yetenek bilgi seviyesi ve psiko-motor testler. Bu aşamada başarılı olanlar önce teorik yer dersleri alıyor. Sonrasında ise gökyüzündeki uçuş eğitimleri onları bekliyor. Eğitimler Hususi Pilot Lisansı (PPL) ve Ticari Hava Yolu Pilotu (ATPL) şeklinde adayın hedefine göre ayrılıyor. Havacılık dilinin tüm dünyada İngilizce olmasından dolayı iyi bir İngilizce seviyesine sahip olmak, açılacak kapıların öncelikli anahtarı konumunda. Türkiye’de pilotaj eğitimi üniversiteler bünyesinde dört yıl süreli lisans veya iki yıl süreli sertifika programı şekilde veriliyor. Bunun yanında Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü tarafından yetkilendirilmiş Uçuş Eğitim Organizasyonları (FTO) da bulunuyor. Dileyenler uzaktan eğitim alabiliyor. Mesleğin önü açık. Türkiye’de pilot ihtiyaçları her geçen gün artıyor. Maaşı ise dolgun.

UÇAK MÜHENDİSLİĞİ: 
Ülkemizin özellikle millî hava aracı başta olmak üzere çeşitli tasarım ve modernizasyon projeleri kapsamında yetkin uçak mühendislerine ihtiyacı duyuluyor. Türkiye’nin dışında uçak mühendislerinin yurt dışında da geniş bir istihdam alanına sahip olduğu rahatlıkla söylenebilir. Bu alanda ülkemizde sınırlı bir yükseköğretim alanı bulunuyor. Bu durum karşısında adayların yurt dışı eğitim alternatiflerine yönelebileceğini söylemek mümkün.
HAVA TRAFİK KONTROLÖRLÜĞÜ:  
Havacılığın yerde görev icra eden, uçmayan yıldızları hava trafik kontrolörleri. Üniversite ve yüksekokulların dört yıl süreli lisans bölümü mezunları Kamu Personeli Seçme Sınavı sonuçlarına göre, bu prestijli mesleğe adım atabiliyor. Eğitim sürecinden sonra ise Türk hava sahası ve hava trafiğini yönetmek onlara kalıyor. Mesleğe giriş için diğer bir alternatif ise yükseköğretim kurumları bünyesinde açılan Hava Trafik Kontrol Lisans Programları. DHMİ Genel Müdürlüğü bünyesinde çalışan Hava Trafik Kontrolörleri özellikle aylık maaşlarıyla birlikte Avrupa Hava Seyrüsefer Emniyeti Teşkilatı (Eurocontrol) tarafından kendilerine sağlanan hatırı sayılı bir havacılık tazminatını da elde ediyorlar.
KABİN MEMURLUĞU:  
Sektördeki yoğun ihtiyaç, şık bir üniforma, eğitim sürelerinin diğer unvanlara oranla görece kısalığı, tüm dünyayı gezebilme imkânı ve iyi bir gelir kapısı olması kabin memurluğu mesleğini cazip kılıyor. Ülkemizdeki yükseköğretim kurumlarında “Sivil Havacılık Kabin Hizmetleri” ismiyle ön lisans düzeyinde verilen bu eğitim, aynı zamanda Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü tarafından yetkilendirilmiş işletmeler marifetiyle de yürütülüyor. Kabin memuru olmak ise havacılık sektörüne ilgi duyan birçok bayan adayın hayallerini süslüyor. Ancak İngilizce yeterliliği bu mesleğin de olmazsa olmaz şartı.
UÇAK BAKIM TEKNİSYENLİĞİ:  
Hava araçları uçtukça zorunlu kontrol ve bakım süreçlerine alınır. Bu süreçlerde araçlar A’dan Z’ye teste tabi tutulur. Bu kritik uygulamaları uçak bakım teknisyenleri yürütüyor. Üniversitelerimizde ön lisans ve lisans düzeyinde teknisyenlik eğitimi veriliyor. Ancak buradaki en kritik ve belki de en hayati husus, lisanslı yani yetkili personel olma süreci. Bunun yolu ise öncelikle teorik modül sınavlarından başarı elde edilmesinden ve sonrasında ise pratik deneyimden geçiyor. Yetkilendirme ise ulusal düzeyde Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, uluslararası düzeyde ise Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı tarafından yapılıyor.


TÜRK HAVA YOLLARI
Dünyanın en çok noktasına uçan hava yolu

Dünyanın birbirinden farklı en çok noktasına uçan hava yolu işletmesi millî bayrak taşıyıcımız Türk Hava Yolları. Farklı 120 ülke 299 şehir ve 302 havalimanına uçan THY, millî gururumuz olmaya devam ediyor.


BUNLARI BİLİYOR MUSUNUZ?
İLK’ler ve EN’ler


Dünyanın en büyük havalimanı
İstanbul’da yapımı devam eden 3’üncü havalimanı dünyanın en büyük havalimanı olacak. 76 milyon 500 bin metrekarelik devasal inşaat alanına sahip olan havalimanının yılda 200 milyonun üzerinde yolcu ağırlayacağı tahmin ediliyor.

Türkiye’nin ilk bitcoin bankamatiği
Dünya gündemindeki yerini koruyan sanal para Bitcoin, Türkiye’deki ilk bankamatiğini İstanbul Atatürk Havalimanı’nda açtı. Bankamatikte, hangi ülkenin para birimi olduğuna bakılmaksızın kullanıcının yüklediği para Bitcoin’e dönüşüyor.

Türkiye’nin en büyük havacılık eğitim merkezi
Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün Avrupa Birliği’nden mali fon desteği alarak İstanbul’da yapılandırmakta olduğu uluslararası havacılık eğitim merkezi, bu alanda ülkemizin en büyük kuruluşu olacak. Özellikle çok uluslu hizmet edecek olan merkez, farklı ülkelerden birçok kursiyeri ülkemizde eğiterek ülkelerine geri gönderecek.


Uçan arabalar hayatımıza girmeye hazırlanıyor
Bilimkurgu filmlerinde gördüğümüz uçan arabalar, gerçek hayattaki yerlerini almak için gün sayıyor. Özellikle Airbus, Volvo ve Aeromobil firmalarının yoğun çalışma yaptığı bu alanda Volvo tarafından yürütülen “Terrafugia Transition” projesi şu an için somut çıktılar almış durumda. 2009 yılında ilk deneme uçuşlarının gerçekleştirildiği bu çalışma ile kayda değer büyüklükte bir mühendis tasarım grubu oluşturuldu ve son kullanıcıya sunulacak aşamaya gelindi. Ayrıca Amerikan Federal Havacılık İdaresi’nden de gerekli onayların alındığı bildirildi. Dünyanın en büyük hava aracı üreticilerinden olan Airbus firması ise iddialı bir giriş yaparak birkaç yıl içerisinde uçan arabaları hayatımızın bir parçası hâline dönüştüreceğinin müjdesini verdi.


Hava sporları federasyonu
Türkiye Hava Sporları Federasyonu kuruldu. Gençlik ve Spor Bakanlığı bünyesinde teşkilatlandırılan federasyon, özellikle amatör ve sportif havacılığın alt dallarında kuralların hazırlanması, belgelendirilmesi, takibi ve denetimi konularında yoğun çalışmalar yapacak. Bu adımla ülkemizde önemli bir eksiklik giderildi.

Gökyüzünün afacan çocukları İHA’lar
Sayıları o kadar arttı ki; düğünler dâhil çeşitli açık hava etkinliklerinde irili ufaklı birçok İHA etrafımızda pırpır uçuyor. Kullanımına ilişkin yasal düzenlemeler de gün geçtikçe artıyor. Özellikle İHA’ların Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü tarafından kayıt altına alınmasıyla başlayan süreç, kullanıcılarının lisanslandırılması ve uçuşların belirli izin tanımlarına tabi tutulmasıyla devam ediyor. Aksi yönde hareket edenleri ise cezai yaptırımların beklediğini hatırlatmakta fayda var. Keyifli şekilde kullanılan bu afacan aletler, gerektiği şekilde kullanan bilinçli kişilerde daha da fazla anlam ve kabiliyet kazanıyor.

Motor üretiminde uçuşa geçtik
Millî hava aracı motor parçaları üretim kuruluşumuz olan Türk TUSAŞ Motor Sanayi AŞ (TEI) kapasitesini artırmak için 205 milyon liralık bir yatırım programı uygulayacak. 12 farklı parça üretimiyle sektöre giriş yapan TEI, günümüzde 40 farklı motor programı için 800’den fazla farklı parça üretir konuma gelmiş durumda.
 

 

 

 

 

  • Facebook'ta paylaş
  • Twitter'da paylaş
  • Twitter'da paylaş
600063 http://www.turkiyegazetesi.com.tr/yazarlar/erdal-dursun/600063.aspx
YORUMLAR ARKADAŞINA ÖNER
loading
Kapat
KAPAT