Ramazan yazıları -4-

A -
A +

Bir talebesi; ikinci bin yılın yenileyicisi, İslam âlimlerinin gözbebeği İmam-ı Rabbani hazretlerinden, hastalığından kurtulmak için dua istedi. Mübareklerin, bu çok sevdikleri talebesine verdikleri cevap; tehdit ve hiddet doluydu. Şöyle ki: "... Gelip geçici, şu üç günlük dünya için şifa istiyorsun. Olmazsa ne olur?! Oysa, hakiki hastalık olan; kalbinin hastalığı için şifa istemiyorsun! Sen de biliyorsun ki, kalp hastalığının tedavisi, ahirette ateşle olacaktır!"
Ehemmi, mühimme tercih etmek; yani, çok daha mühim olanı, az mühim olana tercih etmek akıl kârıdır. Dünya geçici; hep sıkıntı veya hep neşe içinde geçse ne olur? Nasılsa kısa bir zaman sonra hepsi bitecek. Ama ahiret öyle mi? Sonsuzluk.. Oradaki bitimsiz azap düşünülünce, insan aklı erir!

Şu hâlde; akıllı insanın yapacağı şey, ahiret işlerini dünya işlerine tercih etmektir. Yani, dünyadan ziyade ahiret için yaşamaktır.

Cenab-ı Hak, insanı, eşref-i mahluk (yaratılmışların en üstünü) olarak yarattı. Bütün uzuvlarını, insanın kendisine verdi; birini ise Uluhiyyetine ayırdı. O uzuv kalptir.

İmam-ı Rabbani hazretleri buyuruyor ki: "Kalbin itminanı (huzura kavuşması) zikir iledir. Yani Cenab-ı Hakk'ı hatırlamakladır. Kalbin, birden fazlaya muhabbeti olmaz. (kalbin muhabbeti muhakkak bir şeyedir). Ve maddelerin çokluğu, mal, evlat, makam ve medh olunmak ve insanlar arasında makam sahibi olmak gibi muhabbetin çeşitleri ve miktarları, her ne kadar birden fazla şeye kalbin muhabbetini gösterse de, yine sevgisi birdir, o da nefsidir. Ve onlara olan muhabbeti nefsine olan muhabbetin parçalarıdır. Zira, adı geçen eşyayı kendi nefsi için ister. Nefsine olan muhabbeti yok olsa, onlara olan muhabbeti dahi yok olur.

Kalp, iki halden birisindedir. Ya, iman edilecek şeylere iman etmiş, bağlanmıştır. Veyahut, o iman edilecek şeyleri inkâr etmektedir. İman edip, bağlanmasının alameti, iman edilecek şeylere kalbin razı olmasıdır. Ve onun sebebi ile göğsün açılması ferahlamasıdır. Küfür ve inkârın alameti, tasdik edilecek şeyleri kalbin sevmemesi ve o sebepten göğsün daralmasıdır.
Kalp carullahdır (kalpte Allahü teala tecelli etmektedir). Mukaddes cenabına kalp gibi yakın bir şey yoktur. Kalbin incitilmesinden kaçınmak lazımdır. Mü'min kalbi olsun, asi kalbi olsun. Zira komşu eziyetten korunmalıdır. Allahü sübhanehunun zaten incinmesine sebep olan küfürden sonra, kalbi incitmek gibi bir eziyyet yoktur..."

Kalp, miyar ölçüsüdür. Nitekim, hadis-i şerifte buyuruldu ki: "Elini kalbinin üzerine koy. Helal için kalp, muhakkak sakin olur!"

Hadis-i kudside Cenab-ı Hakk buyuruyor ki: "Ey Âdemoğlu! Beni sevmek istersen, dünya sevgisini kalbinden çıkar; çünkü, benim muhabbetimle dünya sevgisini bir kalpte asla cem etmem. Ey Âdemoğlu! Benim sevgimle beraber dünya sevgisini nasıl istersin? Öyle ise, benim sevgimi ve rızamı dünyayı (dinin yasakladığı şeyleri) terk etmekte ara! Ey Âdemoğlu! Her işini benim emirlerime uygun olarak yap; yap ki; ben de senin kalbine muhabbetimi doldururum."

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.