Ramazan yazıları -8-

A -
A +
Cenab-ı Hakk, bütün âlemi insan için; insanı da kendisi için yarattı. Allahü teala için olmak demek, Allahü tealayı bilmek ve O'na kulluk, yani ibadet yapmaktır.
En büyük Peygamberlerden (aleyhimüs-salevat) Hazreti Musa'ya Cenab-ı Hakk; benim için ne yaptın diye soruyor. Musa aleyhisselam cevaben; çokça namaz kıldığını, oruç tuttuğunu, sadaka verdiğini ve Rabbini çok zikrettiğini söylüyor. Kendisine şöyle vahyediliyor: "Namaz sana burhan, oruç cehennemden siper, sadaka (kıyamet günü güneş bir mil yaklaşıp her şeyi kavurduğunda) sıcaktan gölge, zikir ise nurdur! Bu yaptıkların hepsi senin için; benim için ne yaptın; Ya Musa?"
Senin için ne yapılır? Bilmiyorum Ya Rabbi! Diye yakarınca, şöyle buyuruldu: "Benim dostlarımı dost bilip sevmedikçe ve düşmanlarımı da düşman bilip onlara buğz etmedikçe; bana gereği gibi iman etmiş olamazsın ya Musa!"
Cenab-ı Hakk bir hadis-i kudside: "Yere göğe sığmam. Fakat mü'min kulumun kalbine sığarım!" buyuruyor. İmam-ı Rabbani hazretleri bunu açıklarken; "...Buradan hulul ve ittihad (birleşme) manası anlaşılmasın. Hakk teala ondan münezzeh ve müberradır" buyuruyor.
Yani; "... Aklın ötesi, akıl sahasının ötesi, öyle bir sahadır ki, orada kalp yoluyla keşf ve müşahede olunan bazı şeyler anlaşılır ki, akıl onun idrakinden acizdir. Hislerin, aklın idrak ettiği şeylerden aciz olması gibidir." (Mevlana Cami).
"Maddiciler diyor ki; (yok olan var olmaz ve var olan da yok olmaz. Bunu ispat etmeye bile lüzum yoktur, bunu herkes bulabilir.) Bu sözleri insanlar için doğrudur. İnsanlar elbette bir şeyi yoktan var edemez. Hiçbir şey yaratamaz. Fakat bu sözü, Allahü teala için söylemek yanlıştır. Herkes değil, kimse böyle söylemez ve ispata gelmez, vehim ve hayaldir. Allahü tealanın kudretine inanmamaktır. Allahü tealanın yoktan var etmesi ve bütün âlemleri hiçten yaratması ve hepsini yok etmesi, O'nun kudretine göre şaşılacak bir şey değildir. Bunu söylemek âlemin kadim olduğunu, yoktan, sonradan yaratılmadığını söylemek demektir ki, küfürdür. Çünki, kâinatın bütün zerreleri ile yoktan var edildiğini, bütün dinler söz birliği ile bildirdiler. (İNSAN DÜŞÜNMÜYOR MU Kİ, BİZ ONU ÖNCEDEN YARATTIK, HALBUKİ O, BİR ŞEY DEĞİLDİ) mealindeki âyet-i kerimeye uygun değildir. Kadı Beydavi (rahmetullahi aleyh) tefsirinde (insan adem idi, yani yok idi) diye mana vermiştir.
Bu sözleri hem de, Allahü tealanın bir şey yapamayacağını bildirir. Çünki, yok olanı var etmiyor diyorlar. Var olanın var edilmesi de olmaz. Onların dedikleri gibi, var olan yok olmaz ise, varlıkların varlıkta kalabilmesi için de Yaratana ihtiyaçları olmayacaktır. Hatta Allahü teala eşyayı yok edemeyecektir. Bunlar cisimlerin hassaları, hareketleri için acaba ne diyecek? BUNLARIN HER ZAMAN YENİDEN MEYDANA GELDİKLERİNİ VE YOK OLDUKLARINI HERKES GÖRÜYOR. Velhasıl bu sözleri söylemek Allahü tealayı inkâr etmektir. Allahü teala böyle şeylerden çok yüksektir..."
Sevgili Peygamber efendimizin (aleyhisselam) şu mübarek duaları ile yazımızı süsleyelim: "Ya Rabbi! Senden, senin sevgini, senin sevdiklerinin sevgisini ve beni, senin muhabbetine yaklaştıracak amelin sevgisini isterim." Amin!
UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.