BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > 130 km’yi aşan ‘hız körü’ oluyor

130 km’yi aşan ‘hız körü’ oluyor

Otoyollarda saatte 130 kilometre olarak belirlenen hız sınırını aşan sürücülerin görme oranın düşütüğü ve "hız körü" olduğu tesbit edildi



Trafik kazalarının önemli sebeplerinden biri olan aşırı hızın, geçici körlüğe yolaçtığı, bu sebeple sürücülerin yoldaki nesneleri ve olayları tam olarak algılayamadığı tesbit edildi. "Araba kulanırken hız yapmanın insan beyni üzerindeki etkileri"ni araştıran uzmanlardan alınan bilgiye göre; otoyollarda 130 kilometre olarak belirlenen hız sınırının üstüne çıkıldığında, sürücülerin görme oranı düşüyor. Daha yüksek hızlarda ise "hız körlüğü" oluşuyor. Uzmanlar; gözün objeleri görmek için en az saniyenin sekizde biri gibi bir süreye ihtiyaç duyduğunu, bunun altınadaki sürelerde gözün görme yeteneğini kaybettiğini belirtiyorlar. Nesneler görünmüyor Karşılıklı giden iki jet pilotunun birbirlerini geçtikten sonra farkedebildiğini ifade eden uzmanlar, trafikte de belirlenen hız sınırlarının fiziksel ve bilimsel veriler dikkate alınarak tesbit edildiğine dikkat çekiyorlar. "Hız körlüğü" artan süratle birlikte sürücülerin yol çevresindeki nesneleri ve olayları tam olarak algılayamaması şeklinde tanımlanıyor. Hızın daha da artması, sürücü üzerindeki olumsuz etkiyi artırıyor ve "hız körlüğü"nün etkisine giren sürücüler, hızlarını 30 kilometre daha az algılamaya başlıyor. Uzmanlara göre; araç kullanırken görme açısıyla hız arasındaki bağlantı da ters orantılı gelişiyor. Mesela, 30 kilometre hızla giderken görme açısı 104 derece oluyor. Ancak 130 kilometreye çıkınca, görme açısı 30 dereceye kadar düşüyor. Yani, hız arttıkça görme açısı azalıyor ve sonuçta yol çevresinde bulunan nesneleri görmek de oldukça güçleşiyor. İnsan, traktör, hayvan gibi yola aniden çıkabilecek nesnelerin yanı sıra, yola yuvarlanmış taşların zamanında farkedilmesi de büyük ölçüde imkansızlaşıyor. Yayalar için tehlike "Hız körlüğü"nün etkisi altındaki sürücüler, yol üzerinde bulunan yerleşim bölgelerinden geçerken de büyük tehlike oluşturuyor. Bu sebeple transit yolların şehir geçişlerinde 50 kilometre hızın üzerine çıkılmaması gerekiyor. Meydana gelen trafik kazalarında önemli bir paya sahip olan aşırı hız, kaza anında araç içindekilerin ölme riskini de artırıyor. Araştırmalar, 80 kilometre hızla giden bir aracın kaza yapması durumunda araçtaki yolcuların ölme ihtimalinin, 30 kilometre hız yapan araçtakilere göre 20 kat daha fazla olduğunu ortaya koyuyor.
 
 
 
 
 
 
 
Reklamı Geç
KAPAT