BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Çin’in uzaklığı tekstilde rotayı bize çevirdi

Çin’in uzaklığı tekstilde rotayı bize çevirdi

Bir ürün Çin’den 22 günde Avrupa’ya gidiyor, Türkiye’den ise sadece 5 günde. Siparişlerini bu yüzden geç alan dünya tekstilcisi Türk firmalarıyla çalışmak istiyor.



> Hayrettin Turan İSTANBUL- Dünya tekstil sektörü üretim maliyetlerinin çok ucuz olduğunu Çin’den, hem moda konusunda uzmanlaşmaya başlayan hem de Avrupa pazarına çok daha yakın olan Türkiye’ye yönelmeye başladı. Financial Times’da yer alan habere göre, özellikle İngiliz giyim şirketlerinin yatırımlarını Çin’den Türkiye’ye doğru kaydırmaya başladıkları ifade edildi. Haberde, dünyada moda alanında oldukça hızlı bir biçimde yaşanan yeniliklere aynı hızda cevap vermek isteyen İngiliz giyim şirketlerinin yatırımlarını Çin’den Türkiye, Hindistan’dan Doğu Avrupa’ya kaydırmaya başlamasına sebep olduğu belirtildi. Ünlü perakendeci Philip Green isimli işadamıyla yapılan röportajda, tekstil firmalarının aralık ayından bu yana Çin’den kopmaya başladıkları ve pazara daha yakın olan Türkiye ve Doğu Avrupa’yla çalışmaya başladıkları vurgulandı. Çin’de kalitenin çok yüksek, fiyatların da çok düşük olduğunu söyleyen Philip Green, ancak Çin’in, özellikle moda konusunda pazarın ihtiyaçlarına yeterince hızlı cevap veremediğini ifade etti. Siparişi hemen yetiştiriyoruz AT Kearney şirketine göre ise, fiyatlar söz konusu olduğunda Çin tartışmasız lider. Şirkete göre bir bluzun maliyeti Çin’de 6.50 Sterlin’ken aynı bluz Doğu Avrupa’da 7 Sterlin’e, Türkiye’de 8 terlin’e ve İngiltere’de 10 Sterlin’e mal oluyor. Ancak talepleri hızlı yetiştirmek söz konusu olduğunda ise liderlik Türkiye’ye geçiyor. Bir sipariş, Çin’den denizyolu ile 22 günde İngiltere’ye ulaşırken şiparişin Türkiye’den gelmesi halinde bu süre 5 güne kadar düşüyor. Financial Times gazetesi, taleplerine hızla cevap almanın yanısıra perakendecilerin Avrupa’ya daha yakın olmak istedikleri için de Türkiye’ye kaydıklarını belirtti. New Look şirketinin Uluslararası Pazarlama, Operasyon ve Pazarlama Müdürü Carl McPhall da, Türkiye ve Doğu Avrupa’nın kaynak olarak kullanılmasının ticari çıkarlarına uygun olduğunu söyledi. McPhall, medyanın küreselleşmesi ile birlikte modanın tek bir yerde ortaya çıkmadığını belirtti ve başka bir yerden kaynaklı yeni bir akımın başlaması halinde pazarda bu akımı takip edebilecek için yeterince hızlı olunabilmesi gerektiğini ifade etti. “Çin’le iş birliği yaparsak kazanırız” Şahinler Holding Yönetim Kurulu Başkanı Kemal Şahin, tekstil konusunda Çin’le rekabet etmekten kaçmak yerine işbirliğine gidilmesi gerektiğini söyledi. Çin’de geniş bir tedarik organizasyonu kurduklarını belirten Kemal Şahin, buradan hammadde alıp fabrikalarında ürettiklerini veya başkalarına sattıklarını, Türkiye’de üretemedikleri ürünleri alıp Karstadt gibi Avrupa’nın büyük mağazalarına pazarladıklarını söyledi. Çin’in yanı sıra Özbekistan, Bangladeş, Hindistan ve Mısır’da gelecekte fabrika kurmayı düşündüklerini belirten Kemal Şahin, şöyle devam etti: “Kota konusundan sonra Çin’de biraz daha frene basmak lazım. Bu sürecin ardından Çin’in Avrupa’ya rahat mal satması biraz zorlaştı. Türkiye ve tekstil sektörü için bu büyük bir avantaj. Yine de şunu unutmamak lazım; Çin bütün gücüyle geliyor. Türkiye’yi güçlü tutabilmek için Çin gibi daha rekabetçi ülkelerle işbirliği yapmak zorundayız. Çin ile işbirliğinden kaçış yok. Kaçarsak daha çok kaybederiz. O açıdan Çin’in imkanlarını kullanacağız. Herkesi buna davet ediyorum.” Onlardan da teklif var İstanbul Tekstil ve Hammaddeleri İhracatçıları Birliği (İTHİB) Başkanı İsmail Gülle Çin-Türkiye işbirliğinin aslında “fil ile tavşanın işbirliğine” benzetilebileceğini ifade ederek, “Bu işbirliğini hayata geçirmek aslında zor. Ama kesin olan bir şey var, Türkiye’den Çin’e bir rakip olarak değil de ülke olarak baktığınızda bir cazibesi söz konusu. Bu cazibeli yönünü kullanan Türk firmaları da mevcut” diye konuştu. Çinli yetkililer ve heyetlerle özellikle kota olayından sonra işbirliği imkanları üzerine daha sık görüştüklerini anlatan İsmail Gülle, şunları kaydetti: “Çinliler bize (işbirliği yapalım, burada şirketler oluşturalım. Siz gelin Çin ve Çin’in etrafındaki ülkelere mal satın. Biz de Türkiye’ye gelip Türkiye’nin lojistiğini kullanarak Avrupa’ya mal satalım) yönünde tavsiyelerde bulunuyorlar. Görüşmelerdeki zemin ve senaryo bunun üzerine kurulu. Bu iş bir denge meselesi. Bu denge kurulursa neden olmasın?”
Reklamı Geç
KAPAT