BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Haziran 2018 Cumhurbaşkanlığı ve Meclis

Seçim sonuçlarını görmek için tıklayın.
Anasayfa > Haber > Aşırı kullanım yaralanmaları

Aşırı kullanım yaralanmaları

Sporla gelen bir çok sorun vardır. Özellikle kurallara uyulmazsa sorunlar artar.



Sporla gelen bir çok sorun vardır. Özellikle kurallara uyulmazsa sorunlar artar. Sporda karşımıza çıkan sorunlar kullanılan ekipmana, zemine, hava koşullarına bağlı olduğu kadar sporcunun bazı hastalıklarına, psikolojik durumuna, fiziksel güç ve uygunluk düzeyine ve rakip oyuncunun davranışlarına bağlıdır. Değişik kaynaklara göre spor yapan her 100 kişiden ikisi veya üçü spor sakatlıkları ile karşılaşmaktadır. Elbette spor sakatlıkları yapılan spor dalına göre değişir. Genel olarak spor sakatlıklarının en önemli etkeni travmadır. Travma vücut dokularını zedeleyen fiziksel etkendir. Travma ani ve şiddetli olunca belirtiler hemen ortaya çıkar. Buna Akut Travma denir. Küçük travmaların (mikro travma) uzun süre tekrar tekrar oluşması ile Kronik Travma oluşturur. Kronik Travmalar Aşırı Kullanım Yaralanmalarına yol açar. Aşırı kullanım yaralanmaları da spor sakatlıkları olarak oldukça sık görülür. Aşırı kullanım yaralanmalarında etkilenen dokular şunlardır: Kemikler, eklemler, ligamanlar, kaslar ve tendonlar. Kemiklerde kırıklar, eklemlerde ağır ve şişlik, ligaman ve tendonlarda zorlanmaya bağlı estesopati ve ağrı, kaslarda sertleşme ve zedelenmeler aşırı kullanımda oluşabilir. Aşırı kullanım yaralanmaları önemsenmez ve geçiştirilirse sporcuyu sakatlayabilir. Belirtiler ani oluşan zedelenmelerdeki kadar şiddetli olmadığı ve yavaş yavaş oluştuğu için genellikle fazla önemsenmez dolayısı ile yaralanma giderek artar, iyileşme zorlaşır. Başlangıçta basit olan bir olay kalıcı sakatlıklara yol açabilir. Aşırı kullanım yaralanmalarının nedenleri çeşitlidir. Her bir faktör ayrı ayrı veya birlikte yaralanmaya neden olabilir. Aşırı kullanım yaralanmalarının nedenleri: * Çok fazla yük * Hatalı teknik * Hatalı veya kötü kalite ekipman * Uygun olmayan postür veya vücut yapısıdır. ÇOK FAZLA YÜK: Uygun egzersiz yükü bir sporcunun bir günde yapabileceği güvenli antrenman miktarıdır. Ancak ideal ve güvenli antreman yükünün net bir tanımı yoktur. Dolayısı ile aşırı kullanım yaralanmalarının teşhis ve tedavisinde sporcunun antrenman öyküsü çok önemlidir. Çoğu zaman böyle bir yaralanma bir kampa girme, yeni tekniklerle çalışma veya aşırı hırsla yüklenmeden kaynaklanır. Ayrıca uzun bir dinlenme süreci sonrası normal antrenmana dönmek bile aşırı kullanım yaralanmasına yol açabilir. Dolayısı ile tıbbi rehabilitasyon prensipleri olan kademeli ve devamlı antrenman uygulanmalıdır. TEKNİK: Her türlü sporda teknik önemlidir. İyi bir teknik daha iyi performans ve daha az sakatlanma demektir. Aşırı kullanım yaralanmalarının önlenmesinden teknik bilgi veren antrenörler önemlidir. Özellikle yaralanmanın tekrarını önlenmesi için uygun teknik için yetkin antrenörlerle çalışmak gerekir. EKİPMAN: Kullanılan yanlış ve kalitesiz ekipman da aşırı kullanım yaralanmalarına yol açar. Mesela sporcunun ayağına uygun olmayan bir ayakkabı ayaklarda su toplanmasına neden olur. En tipik örnek ise tenis oynayanlarda yanlış raket kullanmaya bağlı tenisçi dirseği denilen kol hasarının oluşmasıdır. POSTÜR: Bazı duruşlar ve vücut yapısı yaralanmaları kolaylaştırır. Bunun için vücut yapısı ve postürün değerlendirmesi ve düzeltilmesi önemlidir. Mesela bisikletçilerde sık görülebilen bel ağrıları selenin aşağı yukarı gidonun ise açılandırılarak ayarlanması ile düzeltilebilir. Aşırı kullanıma bağlı yaralanmaların önlenmesinde şu konulara dikkat edilmelidir: * Hatalı teknik ve postür düzeltilmeli * Ekipmanların uygunluğu denetlenmeli * Egzersizlerin süre ve yoğunlukları aşamalı arttırılmalıdır. Akut: Ani Entesopati: Tendon veya ligamanların kemik dış zarı olan periosta bağlanma yerinde zedelenme olması Kronik: Süregen, müzmin Ligaman: Bağ Tenisçi Dirseği: Lateral epikondilit Tendon: Kasların beyaz bağlantı yerleri, kiriş Travma: Darbe
 
 
 
 
 
 
 
Reklamı Geç
KAPAT