Cumhuriyet'in 90. yılı ve büyük projeler...

A -
A +
Cumhuriyet'in 90. Yıldönümünde, Türkiye dev bir projeyi daha hayata geçirmenin kıvancını yaşıyor... Devletlerin millî günlerini, retorik yani laf-ı güzafla değil; önemli proje ve eserlerle ve anlamlı hizmetlerle kutlaması, hem medeniyet yarışındaki başarısını, hem de dosta-düşmana karşı öz güvenini pekiştirir...
Ulaştırma Bakanı'nın davet edip gezdirdiği meslektaşlarımız, Marmaray'ın hemen hemen bütün özelliklerini yazdılar. Onun için Marmaray kaç kilometre, bize kaça patladı; depreme karşı durumu nedir gibi konulara girmeyeceğim. İşin esasına, yani Marmaray ve onun gibi büyük projelerin ülkemiz için ne ifade ettiğine bakalım... 1969 yılında ilk defa İstanbul'a geldiğimde, henüz 1. Boğaz Köprüsü yoktu. Yaşım küçük ve İstanbul acemisi olduğumdan, yaşlı ve neşeli bir yolcu, otobüsle vapura bineceğimizi ve bunun tehlikeli olabileceğini filan söyleyerek beni korkutmaya çalışmıştı. O zamanki yol şartlarında, Malatya ile İstanbul arası otobüsle 24 saat sürüyordu. Bizim otobüs iki kere arıza yaptığı, bir kere de tekeri patladığı için yolculuk 34 saat sürmüştü! Malatya'dan Ankara'ya kadar, yollarda mıcır otobüsün çamurluklarına vuruyordu. Büyüklerimiz şöyle teselli ediyordu: (Oğlum merak etme, Ankara'dan sonra yol asfalt!..)
Evet, o günün Türkiye'sinde şartlar böyle idi. Demokrat Parti'nin başlatmış olduğu bayındırlık seferberliğini, daha sonra Adalet Partisi devam ettirdi. 1. Boğaz Köprüsü onun eseriydi. Cumhuriyetin ellinci yıl dönümünde hizmete girdi. CHP şiddetle bu köprüye muhalefet etmişti! Ama yetmedi, yetmezdi. İkinci Boğaz Köprüsü, Rahmetli Özal'ın başlattığı değişim-dönüşüm hamlesiyle daha kısa zamanda yapıldı. Ama o da yetmeyecekti. Nitekim bugün açılışı yapılan Marmaray'ın plan-proje etütleri de, yine seksenli yılların ortalarından itibaren yapılmaya başlanmıştı. Fakat yapımı ile ilgili nihai karar, DSP-ANAP-MHP koalisyonu döneminde, özellikle Bayındırlık Bakanı Enis Öksüz'ün büyük şahsi gayretleri ile tahakkuk etmişti. Ancak bu muhteşem projeyi fiilen 2004'te başlatıp bugün de bitirmek, AK Parti iktidarına nasip oldu. Projenin tarihte ilk gündeme getirildiği dönem de, Sultan Abdülmecid Han devridir. 1860... Yani tam 153 yıl önce. 110 yıl önce de (1902), Boğaz Köprüsü ile birlikte Sultan Abdülhamid Han tarafından etütleri yaptırılmıştır.
Buradan Osmanlı Sultanlarının ne kadar ileri görüşlü olduğunu da düşünelim bir zahmet!.. 1876'da Karaköy tüneli ile metronun ilk başlangıcını yapan da yine İkinci Abdülhamid Han'dır. Londra metrosu da,üç-beş yıl önce yapılmaya başlanmıştır...
Netice: CHP hâlâ köprülere karşı çıkıyor. Ama Üçüncü Köprünün de hızla yapımı sürüyor. Tıpkı ikinci tüp geçişi gibi... AK Parti, Bolu Tüneli, Karadeniz Otoyolu gibi yarım kalan projeleri de bitirdi. Duble yollar, yeni büyük tüneller (Ovit Dağı), hızlı tren projesi hızla hayata geçiyor. Şimdi İzmit Körfezi Geçişi aynı tempoda devam ediyor. Ama bunlar da yetmez. Çanakkale Boğazı'na da köprü yapılacak. İstanbul'a ikinci BOĞAZ da yapılacak. Dikkat edin köprü değil, "Boğaz". Yani "çılgın proje..."
UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.