Şimdi moda AIRBUS

A -
A +

Türk kamuoyu bu iki firma ismini, THY'nin filosuna 51 adet yeni uçak katılacağı yolundaki haberleri ile iyice ezberledi. Alınacak olan uçaklardan 36 adetinin 'Airbus' olacağı yolundaki açıklaması ise ilgiyi bu firma üzerine yoğunlaştırdı. Sadece Türkiye'de değil bütün dünyada hızlı bir gelişme trendi gösteren havacılıkta, sektörün devleri Boeing ve Airbus kıyasıya bir mücadeleye girişti. Boeing'in rakibi Airbus ise Birleşik Arap Emirlikleri havayolu şirketi Etihad'la 7 milyar dolarlık sözleşme imzaladığını duyurdu. Airbus, Etihad'a dört adet A380 ve bir uzun menzilli uçak satacak. Airbus'un THY'den aldığı muhtelif versiyonlardaki siparişin bedeli ise 2 milyar dolar civarında. Keresteci William Boeing Firmaya ismini veren William E.Boeing 1904 senesinden sonra Yale Üniversitesinde eğitim görmekte iken, okulunu son senesinde bırakarak önce kereste ticareti, ardından da havacılık endüstrisi ile ilgilendi. Uçak üretiminde 18 yıl çalıştı. Birinci ve İkinci Dünya Savaşları sırasında savaş uçağı ve savaş malzemesi üreterek ismini duyurdu. Havacılık alanında 'ilkler'in yaşandığı bu dönemler Boeing için adeta 'altın çağ' oldu. Özellikle ağır bombardıman uçağı B 52, Bomarc saldırı füzesi, KC-135 tanker uçakları, Awacs uçakları, B-2 Hayalet uçağı ile Boeing, askeri alanda 'gökyüzü malzemesi üretmede' uluslararası arenanın rakipsiz ismi durumunda. İki katlı Jumbo Jet Sivil havacılıkta Boeing; 40A, 80A, 247SA, 307B, 314A, B377, B707-120, B727, B737100/200, B747 100/200, B757, B767, B777, B717 ve en son 7E7 ile ticari faaliyetlerini sürdürüyor. Firma en önemli ticari hamlesini ilk uçuşunu 1969 yılında gerçekleştiren iki katlı Jumbo Jet'i B747 ile yaptı. Aynı dönemde savaşların sona ermesi, uluslararası ticaretin gelişmesi ile artan yolcu sayısı B747'lere olan talebi çoğalttı. Uzun menzili, heybetli gövdesi ve güvenli yapısı ile B747'ler dünyanın dört bir yanından alıcı buldu. Avrupa'nın havası Airbus 1969 senesinde ilk Airbus uçağı A300B Fransa'nın Toulouse şehrinde kurulan fabrika'da üretilerek aynı tarihteki Paris Havacılık fuarında sergilendi. Fransa ve Almanya ortaklığında yürütülen çalışmalara daha sonra İspanya ve İngiltere de katılarak konsorsiyumun güçlenmesini sağlayıp Amerikan şirketi Boeing'le rekabete başlanmış oldu. Airbus kısa sürede geliştirdiği uzun menzilli, geniş gövdeli A300B2, A300 ve A300B4s ile piyasada fırtına gibi esmeye başladı 7 milyar dolarlık sipariş Boeing 7E7 moodeli 200-300 yolcu kapasiteli Dreamliner uçağı ile büyük çıkış yaptı. Boeing'in yeni modeli için şimdiden 7 milyar dolar değerinde 60 adet sipariş alan Boeing, bu uçakları 2007 de uçuracak. İlk müşteri teslimatını ise 2008 yılında yapacak. Dremliner için Japon Al Nippon Airlines 50 adetlik siparişle büyük ilgi topladı. Airbus ise uzun süredir 550 yolcu kapasiteli A380'ini tanıtıyor. Boeing'le Airbus'un asıl rekabeti Amerika ve Avrupa tandanslı... Bu yarış daha çok konuşulacak ve daha çok teknoloji üretecek Dünden bugüne Airbus * 1970 Aralık Airbus kuruluşu. * 1972 Ekim A300 ilk uçuş. * 1978 A310 dizayn çalışması, A300B4 kargo ve yolcu taşımacılığı figürasyonu. * 1982 A310 ilk uçuş. * 1983 A310-300 servise konuldu, A300-600 ilk uçuş. * 1987 A320 ilk uçuş, A330/A340 dizayn edildi, A300-600R ilk uçuş. * 1988 A320 sertifikalandırıldı, A320 müşteriye ilk teslimat yapıldı. * 1991 A340 ilk uçuş. * 1992 A330 ilk uçuş, A340 sertifikalandırıldı. * 1993 A340 5 adet müşteri teslimatı yapıldı. * A321 ilk uçuş, A319 dizayn edildi, A330 ve A321sertifikalandırıldı, A330 ilk teslimat yapıldı. * 1994 A321 ilk teslimat, A300-600ST ilk uçuş. * 1995 A319 ilk uçuş, A300-600ST sertifikalandırıldı, A330-200 dizayn edildi. * 1996 A300-600ST servise konuldu, A319 sertifikalandırıldı ve ilk teslimat yapıldı. * 1997 A340-500/-600 dizayn edildi, A319 Jet uçağına dönüştürüldü. * 1999 A318 Planlandı. * 2001 Airbus büyüdü, A340-600 ilk uçuşunu yaptı. * 2002 A318 ilk uçuş, A340-500 ilk uçuş, A340-600 sertifikalandırıldı. * A340-600 Servise konuldu, A340-500 sertifikalandırıldı. "Biz Ne Zaman?!." Yeryüzünde herşey hareket halinde ve herşeyin bir hızı var. Dünyanın çevresi 40 bin kilometre. Kendi ekseni etrafında dönerken ekvator çizgisindeki hızı saatte 1670 kilometre. Normal bir yolcu uçağının saatteki hızı 850-900 kilometre. ... Cisimlerin dışında olan varlıkların da hızı var. Bilginin... Teknolojinin... Aklın... Zekanın... Büyümenin... Yaşlanmanın... Ve... 'Hadi Allahaısmarladık' demenin... ... Siz de yaşamışsınızdır, çocuklarınızla filan bir yerlerde gezinirken sık sık sorarlar, "Baba. Bu arabayı biz mi yapıyoruz? Bilgisayar yapabiliyor muyuz? Fotoğraf makinesi de mi yapamıyoruz?" "E' peki biz ne yapıyoruz ki?" "Oğlum biz çok güzel kumaş üretir harika elbiseler dikeriz." Hiç olmazsa bir cevap verebilmişizdir. Bu da mühim. Yoksa ya kaçamak cevap vermek zorundasınız ya da onun hayallerini yıkmak durumunda kalacaksınız. Yaz bitiyor. Bir ay sonra okullar açılacak. Dönelim başa. "Biz ne zaman?" Bu soruyu sadece çocuklar mı bize sorar. Biz de sık sık kendi kendimize sorar dururuz. Büyükler meclisinde saded olur, ülkenin ekonomisi, eğitimi, sağlığı, teknolojisi, kalkınması, borçları, maaşlar, ücretler... ... THY Teknisyenler Derneği (UTED) Başkanı Sefa İnan aylık olarak yayınladıkları derginin baş yazısında bu hafta güzel bir konu işlemiş. Diyor ki: "Bizim dışımızda herkes uzman olmuş. Medya organlarında, televizyonlarda birkaç yıllık gazeteciler sık sık ahkam kesiyorlar. Kendilerini sektör danışmanı, akıl hocası olarak anlatmış, tanıtmışlar. Havacılığın, uçak teknolojisinin, uçuş bilgilerinin beyin takımı olmuş hepsi..." Bu sene yapılanlarla, yaşadıklarımızla tam bir 'ulaşım yılı' yaşadık. Turizmde hedefler belirledik ama bu hedefleri biraz 'kendi haline' bıraktık. Bakanlık sit alanları ve arazi tahsisleri ile ilgili bir çalışma yaptı sezon başlarken. Fakat yatak kapasiteleri, iç-dış turizm hareketliliği gibi konularda yeni projeler geliştirilmedi. Yine de turizm ivmemiz geçen yıllara nazaran fevkalade iyi idi. Söylenenlerin unutulmaması, yapılanların iyi takip edilmesi gerektiğine inanan birisi olarak 'yılda 50 milyon turist' hedefini atlamamalıyız.

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.